Keuzehulp voor implantaat of kroon

Nieuwkomer

Beste Zilveren Kruis,

Ik heb gisteren na hevige kiespijn een bezoek gebracht aan mijn tandarts. Nu blijkt dat ik één kies heb met een ontstoken wortel die behandeld moet worden. Volgens de tandarts heb ik de keuze uit een wortelkanaalbehandeling in combinatie met een kroon of een inplantaat. Kosten worden geschat op ongeveer € 550,00 voor een kroon en € 1.500,00 voor een inplantaat.

Nu sta ik voor de kueze, wat te doen? Ik kan ervoor kiezen om mijn kies te laten oplappen maar de desbetreffende kies bestaat al voor 50% uit vulling. Mijn voorkeur zou daarom uitgaan voor een inplantaat waar ik nog vele jaren plezier van kan hebben.

Mijn 1ster aanvullende tandverzekering vergoed tot € 200,00 maar helaas heb ik dit bedrag al verbruikt aan eerdere ingrepen. Kunt u mij vertellen voor welke kosten ik zelf nog moet bijbetalen? Betreft dit 100% van de kosten of is mijn verzekering nog dekkend voor een deel van de behandeling? Wellicht heeft u nog wat meer tips of advies om een goede keuze te kunnen maken?

Ik verneem graag van jullie!

Keuzehulp voor implantaat of kroon

2 ANTWOORDEN

Re: Keuzehulp voor implantaat of kroon

Moderator
Moderator

Wat een vervelende situatie en een moeilijke keuze @NesseBroeckaert. Heeft de tandarts je in ieder geval al van de pijn af kunnen helpen? Wij vergoeden de kosten in dit geval niet omdat je het volledig bedrag voor tandartskosten al hebt opgemaakt. Dit is van toepassing op alle kosten die je aangeeft te gaan maken. 

Als ik zelf deze keuze zou moeten maken zou ik vooral kijken naar het verschil in kosten op lange termijn tussen een kroon op implantaat en kroon op eigen wortel. Vooral omdat je aangeeft dat de basis ook al bestaat uit een kroon met vullingen. Kun je dan in de toekomst weer kosten verwachten?

Ik zou daarnaast kijken naar de verschillen in gebruikerservaring (Bijvoorbeeld: verschil eigen wortel/implantaat tijdens eten). Welke variant voelt het meest natuurlijk? Ik verwacht dat de tandarts je hier verder over kan informeren. Ik ben benieuwd of er nog andere community leden zijn die tips voor je hebben.

Re: Keuzehulp voor implantaat of kroon

Medewerker
Hai Nesse, wat een vervelende situatie. Ik zou met de tandarts in overleg gaan. Als hij van mening is dat de huidige kies nog voldoende houvast kan bieden voor een reguliere kroon dan zou ik voor die optie gaan. Maar aangezien er blijkbaar ook al een wortelkanaalbehandeling heeft plaatsgevonden kan ik me voorstellen dat de tandarts, net als jij, meer toekomst ziet voor een kroon op een implantat. Hou er wel rekening mee dat als je kiest voor een implantaat daar ook nog de kosten bij komen voor het trekken van de kies. Dit gaat ook weer af van je vergoeding van de tandartsverzekering, tenzij hij door de kaakchirurg getrokken gaat worden. Maar hou er wel rekening mee dat hier weer het eigen risico op van toepassing is. Ik wil je in ieder geval wel de tip meegeven dat je zonder medische selectie je tandarstverzekering kunt verhogen naar 2 sterren (EUR 500,00 vergoeding).