Is er vergoeding mogelijk voor een foutief gemaakte bovenprothese?

Starter

Hallo.

Eind 2015 een boven prothese bij de tandars laten aanmeten na het trekken van mijn laatste tanden en kiezen. In 2016 heb ik alleen maar problemen gehad met dat het niet goed zit, braak neigingen etc. meerdere keren terug geweest, opvullen weer bij slijpen!!.

Had in juli de huisarts ook als eens gevraagt wat het kon wezen, gehoord dat het met de lengte had te maken ivm braak neigingen. Maar ook dit was volgens de tandarts niet zo.

November 2016 nog maals terug prothese op nieuw gevult en nog maar weer een maand aan gezien. In januari was ik er helemaal klaar mee en ben via een goede kennis naar een andere tandartsen praktijk gegaan.

Hier was direct de conclusie dat de boven prothese niet goed was gemaakt en paste niet op de onderste tanden en kiezen met frame wat ik heb. Ook was hij veel te klein zodat hij geen zuigende werking had. Daar door kwamen de braak neigingen en ging hij steeds los. Maar het besluit genomen om een hele nieuwe boven prothese te laten maken bij deze nieuwe tandarsen praktijk.

Kom tot de ontdekking dat het wel heel anders gaat dan de eerste keer veel meer happen wassen en aanmeten. Nu is mijn vraag, heb de eerste keer zelf moeten betalen omdat ik geen extra verzekering had. Kan ik ook nog iets terug krijgen nu blijkt dat de prothese helemaal niet goed is gemaakt door de eerste tandarts ? Want ook elk bezoek voor opvullen moet betaald worden en is bij elkaar zo € 90,00 en haald niets uit.

Ben erg benieuwt als dit allemaal maar zo kan.

• Mondzorg

Is er vergoeding mogelijk voor een foutief gemaakte bovenprothese?

4 ANTWOORDEN

Re: Is er vergoeding mogelijk voor een foutief gemaakte bovenprothese?

Medewerker

Welkom en bedankt voor je vraag hier via de community @Nic62. Vervelend te lezen dat je al langer dan een jaar met dit probleem rondloopt.

Ik kan mij in jouw situatie voorstellen dat je wilt weten wat je kunt doen met de "overbodige" kosten die jij gemaakt hebt, vanwege het niet juist aanmeten van de prothese door de tandarts. 

Helaas is het zo dat wij de gemaakte kosten uit 2015 niet zullen vergoeden. Wij werken met een aantal tandartsen samen, waarbij afspraken worden gemaakt over kwaliteit. Onder de noemer kwaliteit valt ook een garantietermijn die de tandartsen aanbieden. Wanneer er een fout is gemaakt door de tandarts is het zo dat zij hier verantwoordelijk voor zijn. De zorgverleners die een contract hebben met ons voor een volledige prothese geven minimaal 2 jaar garantie. Omdat niet alle tandartsen een contract hebben met ons, kan dit verschillend zijn per tandartsenpraktijk. Je bent altijd vrij in de keuze voor tandartsen en wij hebben maar met enkele afspraken gemaakt.  

Ik weet niet of je al in gesprek bent gegaan met de tandarts die de prothese verkeerd heeft aangemeten? Maar dat zou mijn eerste advies zijn. Hierbij kun je eventueel informeren of er sprake is van garantie. Daarnaast is het ook belangrijk voor een tandarts om te weten dat er een fout is gemaakt, zodat deze in de toekomst voorkomen kan worden. Samen opzoek naar een oplossing gaan is het meest ideaal. 

Lukt het nu niet om samen tot een oplossing te komen, dan kun je informeren bij het Tandheelkundig Informatie Punt (TIP) wat je nog meer kunt doen. Zij bieden weliswaar geen oplossing, maar kunnen wel meedenken en kunnen jou handvatten en tips geven. Ook kan het TIP nakijken of de tandarts is aangesloten bij de klachtenregeling van de KNMT.

Bovenstaand zijn de stappen die je kunt ondernemen. Ik begrijp dat dit niet direct een oplossing is voor de gemaakte kosten. Ik begrijp dat je voor de kosten die je nu maakt wel een passende verzekering hebt gekozen. Zodat de kosten die je nu maakt in ieder geval (deels) gedekt worden?  Ik hoop dat mijn antwoord wel helder en duidelijk is?

Zo niet laat het even weten!

Hartelijke groet,

Vind je een bericht leuk en wil je graag je waardering geven? Dit kan door op de Like button te klikken onderaan het bericht.

Medewerker

Beste Nic,

Naar aanleiding van jouw melding heb ik ook een vraag voor jou. Je geeft aan dat je de prothese zelf hebt moeten betalen omdat je geen "extra" verzekering had in 2015. Als ik jou echter goed begrijp dan gaat het om een volledige bovenprothese. Als het inderdaad om een volledige bovenprothese gaat dan zou deze behandeling voor 75% vergoed moeten worden uit de basisverzekering.

Aanpassingen aan de prothese werden in 2015 en 2016 voor 100% vergoed. Ik ben dan ook benieuwd waarom deze kosten voor eigen rekening zijn gekomen.

Voor het overige sluit ik mij aan bij Aaron.

Starter

Hoi Ron.

Klopt dat 75 % vergoed werd uit de basia vewrzekering.

De rest van de behandelingen van het pas maken etc heb ik steeds een factuur van gekregen. Bedragen zijn altijd rond de € 90,00 hierin zit dan ook techniekkosten.

Maar het gaat mij niet zo om het zelf betalen, want daar heb ik tenslotte zelf voor gekozen om geen aanvullende verzekering te nemen.

Maar vooral omdat ik zelf ook diensten/materialen lever en daar altijd garantie moet opgeven.

En omdat ik naar een andere tandartsenpraktijk ben gegaan om te laten kijken wat er nu precies aan de hand is en daar tot de conclusie kwam dat mijn boven prothese niet goed was gemaakt was wel het vertrouwen weg in mijn eigen tandarts.

Omdat ik na 16 maanden er nu wel klaar mee was maar besloten om bij deze praktijk een nieuwe te laten maken. Nu ben ik in het proces zover dat de prothese gemaakt gaat worden en kwam er achter dat het niet alleen maar even happen is en klaar is kees!

En dat was de vorige keer wel zo.

Maar misschien kan mij iemand vertellen wat nu wel en niet vergoed word uit de basis verzekering. En ik heb nu de afspraak dat als het niet goed is er ook niet betaald hoeft te worden voor de nieuwe prothese en krijg ik de oude weer terug.

Zie u reactie wel weer verschijnen. 

Medewerker

Beste Nic,

Zoals Aaron heeft aangegeven hebben wij geen contract met uw tandarts. Daarom is er ook geen sprake van een garantieregeling. Over de werkwijze van de tandarts kunnen wij u alleen verwijzen naar de het Tandheelkundig Informatie Punt.

U geeft aan dat u nota's heeft ontvangen van "het pas maken" van de prothese. Ik ga er van uit dat het sprake is van een rebasing. Eventueel had het gedeclareerd kunnen worden als een reparatie. Zowel een rebasing als een reparatie werden voor 2017 voor 100% vergoed uit de basisverzekering. Dit kunt u herkennen aan de behandelcodes. Als er sprake is van een P01/ P02/ P03/ P04/ P07 dan kunt u de door u ontvangen nota altijd nog ter declaratie aanbieden.

In 2017 is er een andere vergoeding voor de reparatie en de de rebasing van een volledige prothese. Op onze website vindt u hiervan een volledig overzicht.

Als u wilt dat ik voor u ga kijken naar de door de tandarts gedeclareerde behandelcodes dan mag u mij ook een persoonlijk bericht sturen. Geeft u dan uw relatienummer en/ of naam en geboortedatum aan mij door.