Implantaat voortand door wortelkanaal behandeling

Nieuwkomer
Beste,
Ik heb een vraag waar ik enorm mee zit. Op 11 jarige leeftijd heb ik een wortelkanaalbehandeling gehad (voortand). Dit kwam door een ongeluk. Nu 26 jaar later is mijn voortand weer gebroken na het eten van een zacht broodje (horor was dit) zenuw zou dood zijn en door een fracture (volgens mijn tandarts) was deze in de loop der jaren zwaker geworden. Deze is nu door weekend tandarts geplakt met een tand cement . totdat mijn eigen tand arts er mee aan de slag kan gaan. Deze adviseerde een inplantaat maar om het geld bij elkaar te verzamelen gaan ze het over 2 weken eerste verhelpen met een wortelkanaalstift incl vulling. Houd rekening dat mij voortand helemaal eruit lag. Het enigst wat ik in de spiegel zag was minder dan 3mm stukje tand. Ik vind dit vreselijk. En ben nu maar 2 sterren aanvullend verzekerd . en heb al wat verbruikt van deze 500 eu door het plakken afgelopen weekend en uitteraard eerdere tandarts controlle. Wat ik nu nou niet begrijp is dat de
tandartskosten na een ongeval alleen word vergoed wanneer de behandelingen binnen 1 jaar na het ongeval plaatsvindt. Maar bij mij was het langer als dit, moment van het ongeval was mijn gebit nog niet volgroeid. Valt deze dan ook in het dekking. Plus het komt door een wortelkanaalbehandeling. Ik wil graag mezelf snel helpen maar heb geen €2000 klaar liggen voor een inplantaat. Mag ik anders overstappen naar een betere sterren pakket en anders een ander zorgverzekeraar. Ik ben teneinde raad. Wie heeft hier ervaring mee?

Implantaat voortand door wortelkanaal behandeling

2 ANTWOORDEN

Re: Implantaat voortand door wortelkanaal behandeling

Fanatiekeling

Ik ben niet van Zilveren Kruis.

Wat ik weet is het volgende. 

- De ongevallenverzekering dekt echt alleen het eerste jaar. De ongevallenuitkering is bovendien pas twee jaar geleden ingevoerd. In uw tijd benstond hij nog niet.

- een hogere tandverzekering kan alleen als u geaccepteerd wordt. U kunt op de website kijken bij hoeveel sterren er sprake is van een acceptatieprocedure. De vragen die gesteld worden ivm de acceptatie moeten ook ergens op de website te vinden zijn.

- vorig jaar hadden de meeste zorgverzekeraars een acceptatieprocedure voor de hogere tandverzekeringen. Misschien is er nog een die geen acceptatie procedure heeft.

- als er geen oplossing is, zult u een gefaseerde implantaat-behandeling moeten kiezen: elk jaar iets. Dat is toegestaan. 

Groet, Feina.

Re: Implantaat voortand door wortelkanaal behandeling

Moderator

Hallo @a__delgado,

Welkom op de community! Wat een akelig verhaal.... ik kan me voorstellen dat je je gebit graag netjes wil hebben. Feina heeft al antwoorden gegeven waar je wat aan hebt, zie ik. Het is inderdaad zo dat wij aanvullende medische vragen stellen wanneer je je tandartsverzekering wil verhogen naar 3 of 4 sterren. Sommige verzekeraars doen dat niet. Misschien dat de website Tandartsverzekering.nl je hierbij kan helpen.

Helaas kom je niet meer een vergoeding van een fronttandvervanging in aanmerking. Als er destijds voor was gekozen om voor de 18e verjaardag een implantaat te plaatsen dan had dit voor vergoeding in aanmerking kunnen komen. Volgens mij ben je nu 37 (26 jaar later...) en je komt daardoor nu niet meer voor deze vergoeding in aanmerking.

Je kunt ervoor kiezen om nog dit jaar een implantaat te plaatsen en volgend jaar een kroon. Omdat het toch een aantal maanden duurt voordat het implantaat daadwerkelijk vast zit is dat ook alleen maar beter. En dan worden de kosten verdeeld over 2 verzekeringsjaren en heb je met jou pakket maximaal recht op een vergoeding van € 1.000. Maar dan mag je verder geen kosten hebben natuurlijk. Je zegt al dat je dit jaar al kosten hebt gemaakt. Dus dan zal er voor dit jaar minder over zijn om nog te besteden Dat zou betekenen dat het implantaat misschien volgend jaar pas geplaatst kan worden en de kroon in 2019. Dan loop je helaas wel heel 2018 met een noodvoorziening rond.

Ik hoop dat je wat hebt aan deze informatie. Mocht je nog vragen hebben, stel ze gerust.