Dit topic is gesloten. Dat betekent dat je hieronder niet meer kunt reageren.
Wil je over dit onderwerp in gesprek? Open dan een nieuw topic.

Hoge tandartsrekening, wat nu?

Bewerkt 
Voorbijganger

Mijn dochter loopt al een paar controles rond met 'beginnende' gaatjes volgens de tandarts, hier werd niets aan gedaan omdat die ook weg zouden kunnen gaan. Ze is vorige maand weer voor controle geweest en nu werden er weer foto's gemaakt, conclusie 6 gaatjes!
De eerste rekening van de controle is binnen ter hoogte van ?90.56 bestaande uit;
C11 periodieke controle 20.52
X10 2x bite wing 30.24
M03 2x gebitsrein. 10 min. 24.20
T95 spalk los 15.60.
Vervolgafspraak gemaakt en de eerste twee makkelijkste gaatjes (volgens de tandarts) werden gevuld.
De rekening viel gisteren op de mat ter hoogte van ?210.58 bestaande uit;
A10 geleidings/infiltratie anesth. 13.50
v50 droogleggen van elementen dmv rubb lapje 10.80
m32 kleurtest carlesdetector 16.20
v60 el nr 36 indirekte pulpa overkapping 16.20
v21 el nr 36 etstechn. etsbare onderlaaag 21.60
v12 el nr. 37 2 vlaks composiet 35.09
v60 el nr 37 indirekte pulpa overkapping 16.20
v21 el nr. 37 etsbare onderlaag 21.60
v12 el nr 36 2 vlaks composiet 35.09
v30 el nr 36 sealen eerste element 24.30
Dit zijn nog maar de eerste 2 gaatjes die gevuld zijn, ik ben bang voor de vervolgrekeningen, vooral ook omdat de tandarts vertelde dat hij eerst de twee makkelijke gaatjes deed.
Morgen heeft ze een vervolgafspraak voor de volgende twee gaatjes, en ik denk dat ik die afspraak afbel omdat ik inzicht wil in de eventuele vervolgrekeningen.
Mijn vraag is; is dit normaal?? Als ik alles bij elkaar optel ga ik waarschijnlijk ?720 euro totaal betalen voor de controle plus 6 gaatjes vullen.
En hoe ga ik nu te werk??

Meer onderwerpen bekijken die zijn gelabeld met:

Hoge tandartsrekening, wat nu?

OPGELOST
7 ANTWOORDEN

Re: Hoge tandartsrekening, wat nu?

Fanatiekeling
Nu, als uw dochter nog geen 18 jaar is, valt eigenlijk alles ( onder voorbehoud, ik ben geen deskundige!) onder de basisverzekering en dan is geen eigen risico. Dus gratis reparatie op kosten van de staat.
Ik denk dat die losse spalk onder orthodontie valt en dus niet onder de basisverzekering wordt vergoed.

Voorbijganger
Mijn dochter is 20 en heeft geen tandartsverzekering, dus alles zullen wij zelf moeten betalen,,,

Fanatiekeling
Sorry. Het spijt me.
Ik vrees dat de zorgverzekeraar u niet wil helpen. Hoewel zorgverzekeraars dat goed zouden kunnen doen, omdat ze de rekeningen van miljoenen patienten zien. Ik heb de ervaring dat zorgverzekeraars weigeren een oordeel over een rekening of offerte te geven. Eigenlijk heeft u niet eens een beoordeling nodig. U heeft alleen voorbeelden van anderen nodig. 

Ik denk dat ZK u naar het Tandheelkundig Informatie Punt gaat verwijzen.( zoek in andere reacties ). Dat is opgezet door de vereniging van tandartsen voorzover ik weet. Op hun website staan wel prijzen. De prijzen per code zijn sinds 1-1-2013 weer landelijk vastgestelde prijzen. Het gaat erom, welke codes en hoeveel daarvan worden berekend voor gaatjes vullen. Ik heb ook nog steeds in mijn hoofd dat per gaatje op een bedrag van 50 euro gerekend moet worden. Ook zij geven volgens mij niet een mening over een rekening. 

Misschien is een idee om dit te vragen aan de Nederlandse Zorg Autoriteit?  Omdat één gaatje (inclusief fotos ed.)dus uitkomt op ?120. 
En misschien de consumentenbond? Ik hoor graag hoe het verder gegaan is. 

Webcare
anneke wempe schreef:
Mijn dochter loopt al een paar controles rond met 'beginnende' gaatjes volgens de tandarts, hier werd niets aan gedaan omdat die ook weg zouden kunnen gaan. Ze is vorige maand weer voor controle geweest en nu werden er weer foto's gemaakt, conclusie 6 gaatjes!
[QUOTE=Elze30;37827]Nu, als uw dochter nog geen 18 jaar is, valt eigenlijk alles ( onder voorbehoud, ik ben geen deskundige!) onder de basisverzekering en dan is geen eigen risico. Dus gratis reparatie op kosten van de staat.
Ik denk dat die losse spalk onder orthodontie valt en dus niet onder de basisverzekering wordt vergoed.

anneke wempe schreef:
Mijn dochter is 20 en heeft geen tandartsverzekering, dus alles zullen wij zelf moeten betalen,,,

[QUOTE=Elze30;37830]Sorry. Het spijt me.
Ik vrees dat de zorgverzekeraar u niet wil helpen. Hoewel zorgverzekeraars dat goed zouden kunnen doen, omdat ze de rekeningen van miljoenen patienten zien. Ik heb de ervaring dat zorgverzekeraars weigeren een oordeel over een rekening of offerte te geven. Eigenlijk heeft u niet eens een beoordeling nodig. U heeft alleen voorbeelden van anderen nodig. 

Hai Anneke,
Elze heeft al het juiste en complete antwoord gegeven.
Je dochter heeft geen vergoeding voor haar tandartskosten omdat ze boven de 18 jaar is.
Per januari 2014 kan ze wel haar polis uitbreiden met een tandartsverzekering.
Zij kan via Mijn Zilveren Kruis haar pakket wijzigen.

Ik kan me zo voorstellen dat uw dochter hier echter niet mee wil wachten.
Tot onze spijt is er het niet mogelijk tussentijds haar verzekering aan te passen.
Als uw dochter in 2013 naar de tandarts gaat, dan kan ze in 2014 wel de tandartsverzekering met twee ster afsluiten. Deze is royaler dan de beter af tandarts polis met één ster.
Voor ?450,- kan ze echt veel kosten declareren van de tandarts.

Vind je het leuk om berichten te lezen maar wil je graag meer? Als je lid wordt kun je optimaal gebruik maken van de community.

Voorbijganger
De rekening is zoals dat heet opgeplust. M32 voor cariesdetector mag niet. Caries detector maakt deel uit van de declaratie van de vulling. V60 met V21 mag ook niet. Hetbis V660 en V20 of alleen V21 in combinatie met de vulling. Kortom de rekening van de tandarts is te hoog en bevat fouten.

Voorbijganger
De tandartsrekening is inmiddels aangepast naar 137,=
Uiteraard is er geen vertrouwen meer in onze huidige tandarts, en gaan we verderop.
Iedereen bedankt voor het reageren, mede hierdoor is het toch voor elkaar gekomen, thanx!!

Voormalig medewerker Zilveren Kruis
Anneke, fijn om te horen dat je zo bent geholpen door onze forumleden. Sterkte met de zoektocht naar een andere tandarts. Indien je dit wenst, kunnen we een en ander aan informatie aanleveren over tandartsen bij je in de buurt. Deze kun je ook vinden in de zorgzoeker. Graag ontvang ik dan je postcode, en de naam van je huidige tandarts (zodat ik deze in de zoektocht kan uitsluiten).

@tandarts, leuk dat we ook een tandarts in ons midden hebben om te reageren op vragen. Zou je wat meer over jezelf en je visie in je professie kunnen vertellen? In de woonkamer hebben wij een voorstel topic Smiley Vrolijk.