Gedeeltelijk kunstgebit basis verzekering

Voorbijganger

Waarom word een volledige kunstgebit wel vergoed via de basis verzekering maar een gedeelte kunstgebit niet? Dat is toch de omgekeerde wereld aangezien een volledige kunstgebit duurder is.

Gedeeltelijk kunstgebit basis verzekering

5 ANTWOORDEN

Re: Gedeeltelijk kunstgebit basis verzekering

Moderator

Welkom op de community @Popeye-xl. Je stelt een interessante kwestie aan de orde. Op de 'waarom' vraag heb ik geen antwoord. De vergoedingen vanuit de basisverzekering worden vastgesteld door de overheid. Daar hebben wij als zorgverzekeraar dus nauwelijks invloed op. De vergoedingen uit de aanvullende en tandartsverzekering bepalen zorgverzekeraars zelf.

De mondvergoedingen zitten best ingewikkeld in elkaar. Een volledig kunstgebit wordt vergoed vanuit de basisverzekering. Omdat de vergoeding vanuit de basisverzekering komt heb je te maken met een eigen risico. Ook is er bij een volledig kunstgebit sprake van een eigen bijdrage. Mocht je het interessant vinden: op Zorgwijzer.nl staat een rekenvoorbeeld.

Het trekken van tanden en kiezen valt overigens niet onder de basisverzekering. Hiervoor heb je een tandverzekering nodig. Mocht je verder nog vragen hebben, stel ze gerust. Dan kan ik proberen je een antwoord op maat te geven.

Voorbijganger
Dank voor je reactie, ik ben me 2 voortanden kwijtgeraakt door een ongeluk, en heb dus alleen een basis verzekering waardoor ik dus 100% uit eigen zak heb moeten betalen. Ik vind dat dus gewoon oneerlijk. Iemand die zijn tanden verwaarloosd word dus eigenlijk gewoon in de watten gelegt

Medewerker

Beste Popeye,

Je geeft aan dat je een ongeluk hebt gehad. Mocht een tegenpartij aansprakelijk zijn, kun je de kosten verhalen op de tegenpartij.

Mocht dat niet zo zijn is er misschien nog een andere oplossing. Je geeft aan dat je alleen een basisverzekering hebt. Bedoel je daarmee dat je geen tandartsverzekering hebt. Want als je wel een aanvullende verzekering hebt bij Zilveren Kruis, dan kun je wellicht gebruik maken van de vergoeding tandheelkundige kosten na een ongeval. Meer informatie over de ongevallendekking kun je hier lezen.

Met vriendelijke groet,

Ron Burgers

Voorbijganger
Ik heb alleen een basis verzekering. Ik heb geen tandarts verzekering. Basis basis basis.

Fanatiekeling

Als je dus ook geen gewone aanvullende verzekering hebt ( want juist de gewone aanvullende  verzekering dekt tandartskosten door een ongeval), dan is de enige mogelijkheid dat u jonger bent dan 23 jaar. Dan valt het namelijk onder de basisverzekering. Zie de bijlage. 

Groet, Feina.