Gebitsprothese repareren of vervangen?

Gast

Het is zeker wel 10 jaar geleden dat ik een vergoeding heb gekregen voor een klikprothese op implantaten in de onderkaak en een uitneembare bovenprothese. De bovenprothese "klappert" momenteel bij het kauwen van vooral de wat zwaardere soorten eten, en de onderprothese klikt niet goed meer, terwijl het kauwen aan éen kan vaak pijnlijk is. Bovendien zijn de kiezen van boven- en onderprothese flink afgesleten, daar zit amper nog profiel in. Zou een tandtechnicus iets aan deze klachten kunnen verhelpen, of kom ik in aanmerking voor vergoeding van nieuwe protheses? En zo ja, bij wie moet ik daarvoor dan zijn? Bij een tandarts of tandtechnicus? Wat zijn in beide gevallen precies de vergoedingen? Ik heb de basis plus module.

Gebitsprothese repareren of vervangen?

7 ANTWOORDEN

Re: Gebitsprothese repareren of vervangen?

Voormalig medewerker Zilveren Kruis

Hoi Centientje, wat vervelend dat je protheses niet goed meer zitten!

De termijn voor vervanging van een prothese is vijf jaar, dus je zou weer een nieuwe mogen. De vergoeding voor een klikprothese en een uitneembare prothese zijn anders, ik behandel ze dus even apart.

Uitneembare prothese:

Je mag naar een tandarts of een tandprotheticus 

75% wordt vergoed uit de basis verzekering

25% is eigen bijdrage

Je eigen risico wordt aangesproken

Reparaties en rebasing wordt 100% vergoed, maar daarvoor geld ook het eigen risico

Als je dit wilt nalezen kan dit op https://goo.gl/acgZMG;

Klikprothese:

Je mag naar een tandarts, implantoloog, tandprotheticus voor het gebit en een tandtechnicus voor reparaties.

Met verwijzing mag je naar het centrum voor bijzondere tandheelkunde en een gecontracteerde kaakchirurg voor de implantaten

Het wordt vergoed uit de basis verzekering

€125 eigen bijdragen

Je eigen risico wordt aangesproken

De vastgestelde maximale techniekkosten worden vergoed

Dit kan je nalezen op https://goo.gl/yoXJXd

Je noemt nog de tandtechnicus, deze mag wel je gebit maken maar hem niet in de mond inpassen, dit mag een tandprotheticus of tandarts wel. Deze weten ook wanneer er een machtiging moet worden aangevraagd en wanneer niet.

Ik hoop dat je weer goed passende protheses krijgt, heb je nog vragen stel ze dan gerust.

Groet, Valerie

Gast
Dankjewel, dat is goed nieuws. Ik ga meteen de nodige stappen zetten!

Voormalig medewerker Zilveren Kruis

Graag gedaan en succes!

Medewerker
Hai Centientje, jouw vraag is al beantwoord. Ik wil toch nog even een kleine aanvulling geven. Vanaf volgend jaar geldt er een gewijzigde eigen bijdrage voor protheses op implantaten. Nu is de eigen bijdrage EUR 125,00 per kaak (totaal dus EUR 250,00) bij een J50 (gebitsprothese op implantaten in de onderkaak met een uitneembare gebitsprothese in de bovenkaak). Volgend jaar zal de eigen bijdrage aan een dergelijke prothese 10% worden. Afhankelijk van de kosten kan het daarom voordeliger voor u zijn om het in 2017 te laten doen, of misschien juist in 2016. Houdt u wel rekening met het verplicht eigen risico dat u misschien al betaald heeft.

Gast
Dankjewel Ron voor dit bericht. Of het volgend jaar voordeliger is kan ik niet beoordelen, want ik heb geen idee wat een losse bovenprothese kost plus een klikprothese op implantaten in de onderkaak. Kunt u daarvan een indicatie geven? Ik heb trouwens mijn eigen risico voor dit jaar al verbruikt, dus ik zou alleen dit jaar dan € 250,00 moeten bijbetalen, als ik het goed begrijp. Wacht ik tot volgend jaar, dan betaal ik dus eerst mijn eigen risico = € 385,00 plus 10% van het totaalbedrag (= € ???). Lijkt mij dus geen optie. Of reken ik nu verkeerd?

Medewerker
Hai Centientje. Jouw berekening klopt. Zeker als je volgend jaar verder geen kosten verwacht die ten laste van je verplicht eigen risico komen, zou ik proberen om de behandeling dit jaar te laten uitvoeren. Dan ben je klaar met de EUR 250,00. Volgend jaar zou je 10% moeten betalen. De gemiddelde kosten voor een J50, inclusief techniekkosten, liggen denk ik rond de EUR 1.500,00. Ik kan me alleen voorstellen dat er ook andere behandelingen moeten plaatsvinden, zoals het vervangen van de steg of drukknoppen. Daar zijn ook kosten aan verbonden. Om te weten wat het voordeligste is zou je het beste een offerte kunnen vragen bij de tandarts of tandprotheticus.

Gast
Ja, ik vraag sowieso eerst offerte aan. Weet nog niet of ik de vervanging dit jaar doe of volgend jaar, dat hangt mede af van de second opinion voor een aandoening, waarvan ik nog niet weet of ik dit jaar of volgend jaar een operatie moet ondergaan, of dat ik me überhaupt laat opereren. Over een paar weken weet ik meer en kan ik e.e.a. tegen elkaar afzetten. Er is gelukkig nog tijd tot 1 januari. Bedankt voor je info zover.