Foto's bij de tandarts: noodzaak of spekken van de tandarts kas?

Medewerker

Onlangs was ik bij de tandarts (mijn tand basis was het zetje dat ik nodig had voor reguliere controle). "Zo, het is weer tijd om foto's te maken" zei hij. Ik vroeg waarom dat nodig was. Is toch snel 30 euro. Het was een paar jaar geleden gedaan, ik heb een goed gebit en was er voor een gewone controle. Eigenlijk wilde ik het niet laten doen, maar ja...de tandarts zei vervolgens: "als u het niet doet, kunnen we iets missen tussen de kiezen, wat kan gaan ontsteken, waardoor uw tandvlees kan ontsteken en uiteindelijk kan dan uw tand loslaten". Tsja, dat is die 30 euro toch wel waard. Ook zei hij dat in de richtlijn van de beroepsgroep staat dat het elke 2 jaar wordt geadviseerd. Klopt dat? In mijn geval was er niets te zien op de foto's. Ik vind het een lastige positie. De professional zegt dat het nodig is, ik denk van niet, maar durf het niet te weigeren. Ondertussen rinkelt de kassa lekker door. Wat is jullie ervaring/advies?

Marti, HR Zilveren Kruis
  • Mondzorg

Foto's bij de tandarts: noodzaak of spekken van de tandarts kas?

1 ANTWOORD

Re: Foto's bij de tandarts: noodzaak of spekken van de tandarts kas?

Medewerker

Beste Marti,

In de richtlijnen staat in ieder geval dat patiënten aan zo weinig mogelijk straling moeten worden. Er is niet echt een frequentie vastgesteld. Wat er wel staat is het volgende:

9.1.1 Rechtvaardiging

De rechtvaardiging houdt in dat een opname alleen mag worden gemaakt als daar een medische reden voor is en het voordeel van die opname voor de patiënt opweegt tegen de kans op nadelige effecten. Het is de tandarts die deze afweging zal moeten maken, omdat hij op grond van zijn opleiding kan vaststellen welke aanvullende informatie hij nodig acht en wat het beoogde doel is in het kader van de behandeling (de mondhygiënist mag opnamen alleen in opdracht van een tandarts maken). Deze afweging kan vrijwel altijd pas worden gemaakt nadat een klinisch onderzoek heeft plaatsgevonden. Om die reden is het niet gerechtvaardigd opnamen te maken op routinebasis, omdat dan niet eerst kan worden vastgesteld:

of de patiënt in die specifieke situatie baat heeft bij de opnamen;

of de diagnose niet ook gesteld kan worden zonder de opnamen;

of dat de behandeling ook uit te voeren zou zijn zonder de opnamen.

Wat er vaak wel gebeurt is dat deze bitewings eens in de 2-3 jaar worden gemaakt. Mocht de tandarts van mening zijn dat de gebitssituatie daar aanleiding toe geven dan kan de tandarts er voor kiezen om het vaker te doen. Maar zeker bij patiënten die nooit problemen met het gebit hebben kan de tandarts er voor kiezen om de foto's eens in de 4-5 jaar te maken. Maar dat is dus door de tandarts zelf te bepalen.

Als jij zelf vindt dat de frequentie omlaag kan, dan kun je dit altijd bespreekbaar maken bij je tandarts. Als je (nog) nooit gaatjes hebt gehad kan ik mij dat voorstellen. Persoonlijk vind ik een periode van 2-3 jaar prima te verdedigen. Op röntgenfoto's is nu eenmaal meer te zien dan met het blote oog. Zeker als er onder vullingen gaatjes ontstaan dan is dat met het blote oog vaak niet of anders te laat zichtbaar.

De volledige richtlijn kun je hier vinden.