Dit topic is gesloten. Dat betekent dat je hieronder niet meer kunt reageren.
Wil je over dit onderwerp in gesprek? Open dan een nieuw topic.

De nieuwste aanvullende verzekering, Tand Basis. Wat vind jij?

Moderator
Moderator

Vanaf 1 januari 2016 introduceren we een nieuwe tandartsverzekering. De Tand Basis. De Tand Basis is een nieuwe tandartsverzekering die jou voor een klein bedrag verzekert van een gezond gebit.

Wat krijg je vergoed?

De Tand Basis vergoedt per jaar het volgende:

• 2 controles + 15 minuten gebitsreiniging (voor ongeveer € 76,-)
    of
  • 1 controle + 25 minuten gebitsreiniging (voor ongeveer € 79,-)
    en
  • Maximaal € 55,- voor het trekken kiezen + verdoving en het vullen van een gaatje

Wat betaal je?

Tand Basis kost zonder collectieve korting: € 81,- per jaar

of met collectieve korting van 10%              € 72,90 per jaar*

collectieve korting van 15%              € 68,85 per jaar*

*dit is een rekenvoorbeeld

Wat vinden jullie van deze nieuwste tandartsverzekering? Kies jij hier volgend jaar voor?

De nieuwste aanvullende verzekering, Tand Basis. Wat vind jij?

5 ANTWOORDEN

Re: De nieuwste aanvullende verzekering, Tand Basis. Wat vind jij?

Starter

Beste Jan,

Dit lijkt me een goede verzekering als je twee keer per jaar een controle hebt en verder niet veel bijzonders.

Ik vraag me toch af wat nou precies gedekt is. Na mijn laatste tandartsbezoek heeft mijn tandarts het volgende gedeclareerd:

1 x Periodieke controle à 21,09

4x Gebitsreiniging à 49,76

Dit is een 'standaardbehandeling' die ik 2x per jaar heb. Onder de 1* tandartsverzekering wordt deze netjes 2x per jaar vergoed. Is dat ook zo bij de nieuwe aanvullende verzekering zo? Ik vind de tijdsaanduiding verwarrend, omdat deze niet terug te zien zijn op het declaratie-overzicht.

Moderator
Moderator

Hallo @walmart

Je hebt recht op twee keer controle + 15 minuten mondhygiëne in dit geval. Het maximaal te vergoeden bedrag aan deze kosten is € 79,33 per jaar. Je hebt daarnaast ook dekking voor vullingen en het trekken van tanden en kiezen met verdovingen tot maximaal € 55 euro. 

De tandartskosten zoals door jou beschreven (in totaal € 140,-) liggen +/- € 60,- hoger dan de maximale vergoeding van de Tand Basis voor controle en mondhygiëne. Dit is het deel dat je dan zelf moet betalen. Het is wel goed even te kijken wat het verschil in premie is. Als de Tand Basis meer dan € 60,- goedkoper is per jaar dan kan het toch nog interessant zijn. Dit is afhankelijk van jouw leeftijd en collecitivteitskorting. 

Fanatiekeling
De kosten van Walmart zijn volgens mij dan twee keer €220, dus €440 per jaar. En hij krijgt maar €79 vergoed. Dus hij moet nog €360 zelf betalen. Ik begrijp niet waarom ZK zegt dat het maar €60 verschil is? Ik kom uit op €360.
Groet, Feina.

Moderator
Moderator

@walmart @FeinaDe berekening die ik maak is als volgt. De tandarts brengt mondhygiëne per 5 minuten in rekening. De kosten van 5 minuten mondhygiëne zijn € 12,44 (2016: € 11,85).

Mondhygiëne              4x € 12,44 = € 49,76

Daarnaast het consult 1x € 21,09 = € 21,09

In totaal komt dat dus op +/- € 70,- per bezoek. De totale kosten per jaar zijn dan € 140,-. 

@FeinaDe reden dat ik de aanname doe dat het niet gaat om € 200,- monhygiëne per bezoek. 

1. Dit zou gaan om 80 minuten mondhygiëne per behandeling (lijkt mij niet logisch)

2. Het bedrag van € 49,76 is precies 20 minuten (lijkt mij wel logisch)

3. @walmart geeft aan dat er nu volledige vergoeding is uit tand 1 ster (max € 250,- per jaar)

@walmart @Feina is het zo duidelijk voor jullie? 

Starter

Zoals Jan het hierboven uitlegt klopt het.

Het is mij duidelijk, dat betekent dat Tand Basis voor mij onvoldoende dekking geeft. Dan blijf ik dus bij 1*.

Bedankt voor de uitleg!