Beugelvergoeding en overstappen

Nieuwkomer

Mijn dochter heeft een beugel en is bijna door de vergoeding heen. Is het een mogelijkheid om tijdelijk naar een andere zorgverzekeraar over te stappen omdat dan de vergoeding weer op 0,00 euro staat en je opnieuw kunt starten met declareren?

Beugelvergoeding en overstappen

1 ANTWOORD 1

Re: Beugelvergoeding en overstappen

Webcare

Hoi Carolien, 
Welkom op onze community! Wanneer je vanaf 1 januari 2019 overstapt naar een andere zorgverzekeraar geldt er een nieuwe situatie en heb je recht op de vergoedingen uit het pakket dat je bij de nieuwe verzekeraar afsluit. 

Stap je vervolgens vanaf 1 januari 2020 weer over naar ons? Dan wordt dat ook gezien als een nieuwe situatie en heb je weer recht op nieuwe vergoedingen. Dat geldt ook voor éénmalige vergoedingen zoals orthodontie onder de 18 jaar. Wij vergoeden orthodontie tot 18 jaar uit de Aanvullend 3 en 4 sterren. Check de link naar de vergoedingspagina onderaan mijn bericht voor meer info over de vergoeding:

Vanaf 1 januari 2019 is er echter een wachttijd van 1 jaar voor de vergoeding voor orthodontie. Nieuwe of bestaande verzekerden die vanaf 1 januari 2019 de Aanvullend 3 of 4 sterren afsluiten kunnen pas een jaar later (in 2020) gebruik maken van de vergoeding voor orthodontie. 

Oftewel, stel dat jij in 2019 overstapt naar een andere zorgverzekeraar, en in 2020 weer naar ons overstapt en een Aanvullend 3 of 4 sterren neemt, dan kan je pas vanaf 1 januari 2021 gebruik maken van de vergoeding voor orthodontie. Een korte termijn oplossing is dat natuurlijk niet.

Tijdelijke overstappen midden in het jaar is op enkele uitzonderingen na verder niet mogelijk. Je bent voor 1 jaar verzekerd bij een zorgverzekeraar (van 1 januari tot en met 31 december).

Het beste wat je kan doen wat betreft de vergoeding voor orthodontie is om na te kijken hoeveel vergoeding je dochter over heeft en of je je verzekering nog kan verhogen (van Aanvullend 3 naar 4 sterren). Ik raad je ook aan om met de orthodontist te bespreken welke kosten je dochter volgend jaar nog gaat maken. Aan de hand daarvan weet je of je je verzekering vanaf 1 januari wilt verhogen of eventueel wilt overstappen. Wij houden je natuurlijk graag als onze klant maar het is goed om al je opties te overwegen.

Is de uitleg die ik je heb gegeven een beetje duidelijk Carolien?
Je kunt mij ook een privéberichtje sturen als je wilt dat ik de vergoeding voor je dochter nakijk. 

Bart

https://www.zilverenkruis.nl/consumenten/vergoedingen/Paginas/Orthodontie-tot-18-jaar.aspx