Dit topic is gesloten. Dat betekent dat je hieronder niet meer kunt reageren.
Wil je over dit onderwerp in gesprek? Open dan een nieuw topic.

wie bepaalt welke medicijnen ik krijg

Bewerkt 
Nieuwkomer

Geachte medeweker Achmea,

Mijn vader 72 jaar hartpatient heeft op dit moment een HEEL GROOT PROBLEEM omtrent zijn medicijnen gebruik.Naast dat mijn vader hartpatient is, is hij ook heel allergisch en reageert bijzonder heftig op de voor hem verkeerde medicijnen. Ik kan een hele waslijst opschrijven maar wil dt verhaal niet onnodig lang maken. De afgelopen jaren heeft mijn vader als een soort proefkonijn allerlei medicijnen mogen uitproberen. Teveel van deze medicijn-expeirimenten hadden als eindresultaat spontane aanvallen van extreem hoge bloedduk heftige maagbranden enz en weer een ritje in de ambulance naar het ziekenhuis. Uiteindelijk heeft de cardioloog de medicijnen gevonden waarbij mijn vader haast geen klachten meer heeft en de ziekenhuis opnames tot het verleden behoorden.

Ik zeg behoorden want met ingang van 2013 kreeg mij vader deze medicijnen niet meer en moest weer andere gebruiken met als gevolg dat mijn vader dinsdag 5 februari 2013 weer met een hele hoge bloeddruk en maagbranden naar het ziekenhuis werd gebracht.
Omdat mijn vader wist dat dit ging gebeuren heeft hij nog voor hem alles geprobeerd bij de apotheek, huisart/cardioloog om dit te voorkomen .
Na diversen telefoongespreken tussen mijn vader en uw maatschappij, uitleg probleem apotheek geeft geen medicijnen waarmee mijn vader geen last heeft en eventuele oplossingen uitblijven en het op deze manier alleen maar wachten is op de volgende ziekenhuisopname heb ik de volgende vragen voor u waar ik heel graag een antwoord op wil hebben

Wie bepaalt welke medicijnen mijn vader kriigt? Als mijn vader meerdere varianten/merken heeft geprobeerd, maar dat als deze bovengenoemde problemen veroorzaakt de voorschrijvende arts/cardioloog dan een specifiek medicijn kan voorschrijven. Als de arts/cardioloog op het voorschrift uitlegt waarom dit middel noodzakelijk is en waarom de alternatieven niet kunnen moet de apotheek deze medicijnen dan geven?? Voordat mijn vader 5 februari 2013 in het ziekenhuis werd opgenomen heeft u namelijk nog telefonisch gereageerd op een van mijn vaders telefoongesprekken met de mededeling dat het probleem was opgelost, zaak besproken met cardioloog er geen onnodige risico's met de gezondheid van klanten wordt genomen en mijn vader zijn oude medicijnen weer kon kriigen.

Apotheek de Schouw in Spijkenisse denkt daar echter heel anders over.
De apotheek verwijst alleen naar het contract dat hij met uw heeft, kosten medicijnen worden niet vergoed door naar zijn zeggen zeer goedkoop contract met uw maatschappiji en weigert simpel weg de medicijnen te verstrekken waarbij mijn vader geen problemen ondervindt.
Kan mijn vader nou wel of niet zijn oude medicijnen krijgen met schriftelijke verklaring arts/cardioloog(telefonische toezegging betekent niks) of bepaalt uiteindelijk de apotheek op basis van het GVS (geneesmiddelenvergoedingensysteem). Iedere zorgverzekeraar vergoed dezelfde werkzame stoffen. Welk merk er wordt vergoed is afhankelijk van het contract dat u heeft met de apotheker. Met een IDEA kan de apotheek zelf bepalen welke merken hij uitlevert. De apotheker beoordeelt de medische indicatie en welk medicijn daar het beste bij past.
Welk merk je uiteindelijk meekrijgt hangt dus af van de apotheker???.

De medicijnen waarbij mijn vader geen bijwerkingen ondervindt maar niet meer krijgt zijn Plavix 75 mg (Sanofi pharma bristol myers) en Nexium Tabl 40mg (Astrazenaca Bv) krijgt nu Clopidogril Teva pharma 75 mp en Lansoprazol caps 30mg . Ik begrijp er niks van is het verschil in kosten tussen deze medicijnen zo groot dat deze met gemak de kosten van diversen ziekenhuisopname kunnen bekostigen???

Kortom kan mijn vader bij uw maatschappij in combinatie met deze apotheek zijn oude medicijnen weer krijgen?? Zoja hoe wordt dit dan zo spoedig opgelost tussen uw maatschappij en deze apotheek. Zonee? Wat voor alternatieve zijn er dan andere apotheek het nog hoger opzoeken bij de ombudsman zorgverzekering of andere instanties? Ik hoop dat het niet zover hoeft te komen en hoop spoedig uw antwoord te ontvangen

k

Meer onderwerpen bekijken die zijn gelabeld met:

wie bepaalt welke medicijnen ik krijg

OPGELOST
2 ANTWOORDEN

Re: wie bepaalt welke medicijnen ik krijg

Bewerkt 
Expert

Beste Scandura,

Wat vervelend allemaal.

De apotheek mag uw vader een ander merk geven. We hebben afspraken gemaakt met de apotheken. Ze leveren zoveel mogelijk merkloze, goedkopere middelen. De werkzame stof en de sterkte zijn gelijk aan de merkgeneesmiddelen. Heeft uw vader toch een merkgeneesmiddel nodig?
Vraag de arts van uw vader of hij een artsenverklaring uitschrijft. Hierin staat waarom uw vader het dure middel nodig heeft. Deze levert u af bij de apotheek. De apotheek is degene die oordeelt of de verklaring voldoende is. Hier leest u meer over het medicijnbeleid van Achmea.

Ik verplaats uw vraag naar ons forum 'Apotheek, Huisarts & Tandarts'. Hier kunt u uw vraag terug vinden.

Re: wie bepaalt welke medicijnen ik krijg

Fanatiekeling
Om hierop aan te sluiten denk ik dat u het volgende moet doen.

• Ga met de apotheek ( dus de apotheker, niet de assistente) in gesprek. Stel de vraag of er een artsenverklaring is? Plavix is de merknaam voor het generieke clopidogril. Plavix kost "kaal" ?18 euro per 30 stuks. En clopidogril kost ca. ?2 voor 30 stuks.  Zie de site www.medicijnkosten.nl. Let op: de genoemde prijzen zijn kale prijzen, zonder de normale toeslag die de apotheek rekent ( ca. ?5,50 per aflevering). Als er een artsenverklaring is, vraag dan de kopie hiervan. In dat geval houdt de apotheek zich er niet aan, en moet u de apotheek erop wijzen dat zij dit volgens de regels moeten leveren, indien zij overtuigd zijn. Zilveren Kruis zegt " de apotheker oordeelt of de verklaring voldoende is". Als de apotheker het onvoldoende vond, had hij dat eerder tegen uw vader moeten zeggen. Maak dan het belang nog eens duidelijk. Vraag naar andere opties.  
  • Informeer bij de apotheker ( niet de asssitente! ) waarom uw vader Lansaprazol krijgt ipv Nexium. Nexium is namelijk hetzelfde als esomeprazol, dus uw vader krijgt nu een ander medicijn. ( beide middelen zijn bedoeld tegen maagzweren). Vraag of dat op voorschrift van de arts is? Vraag naar de kenmerken van dit medicijn en of de apotheek een reden weet waarom uw vader Lansaprazol ipv esomeprazol krijgt. 
  • Mocht er geen artsenverklaring zijn, vraag dit dan bij de arts ( en maak er een kopie van voor uw eigen administratie)
  • Voor de duidelijkheid: deze apotheek heeft een IDEA contract. Dit  betekent dat zij niet per medicijn vergoed krijgen, maar per doosje. Een vast bedrag per doosje. Dus het kost hun geld als zij een duur middel afleveren. Dan zou je kunnen denken dát je zelf kan bijbetalen. Maar dit heeft ZK uitgesloten in het Farmaceutisch Reglement 2013 pagina 2:

Apotheekhoudende  met een IDEA-contract
De apotheekhoudende levert de farmaceutische zorg waar u op basis van de polisvoorwaarden aanspraak op heeft. Wanneer van een geneesmiddel meerdere identieke, onderling vervangbare varianten beschikbaar zijn (het originele geneesmiddel en de hiervan afgeleide generieke geneesmiddelen), en er medisch gezien geen noodzaak bestaat voor één bepaalde variant, dan bepaalt de apotheekhoudende welk middel hij aflevert.
Als u toch een ander geneesmiddel wilt gebruiken, zult u dit geneesmiddel zelf moeten betalen, tenzij er sprake is van een medische noodzaak.
Achmea Zorg spreekt met deze apotheekhoudende geen voorkeursmiddel af. Achmea Zorg vergoedt het door de apotheekhoudende bepaalde geneesmiddel. De apotheekhoudende declareert de geleverde zorg rechtstreeks bij Achmea Zorg.