Dit topic is gesloten. Dat betekent dat je hieronder niet meer kunt reageren.
Wil je over dit onderwerp in gesprek? Open dan een nieuw topic.

reisvaccinatie bij huisarts

Bewerkt 
Nieuwkomer

Hallo,
Ik vroeg mij af of mijn reisvaccinaties worden vergoed als ik deze bij mijn huisarts haal. Ik heb een beter af plus polis 1 ster. In de zorgzoeker kon ik zien dat mijn huisarts een gecontracteerde zorgverlener is van zilveren kruis. Ik ging er dus vanuit dat mijn vaccinaties vergoed zouden worden. Echter keek ik vandaag weer een keer in de zorgzoeker en zag dat er opeens wel een zoekterm 'reizigersvaccinatie' was. (Dit was er eerder niet en dus zocht ik gewoon op huisarts.) Toen ik dit dus vandaag opzocht kwamen alleen vaccinatiebureaus zoals thuisvaccinatie.nl naar boven.  Mijn huisarts is dus wel een gecontracteerde zorgverlener maar ik weet nog steeds niet of mijn vaccinaties wel of niet vergoed worden.
Kan iemand mij hier een antwoord op geven.

Meer onderwerpen bekijken die zijn gelabeld met:

reisvaccinatie bij huisarts

OPGELOST
6 ANTWOORDEN

Re: reisvaccinatie bij huisarts

Bewerkt 
Fanatiekeling

Ik kijk al een jaar geregeld op dit forum. Mijn indruk is dat vaccinaties door de huisarts NIET worden vergoed. In 2014 zijn de mogelijkheden uitgebreid t.o.v. 2013. 
Ik geef u gelijk dat het heel onduidelijk is. In de zorgzoeker moet je " reizigersvaccinatie" intikken. Op de website staat dat er alleen 100% vergoeding is bij gecontracteerde zorgverleners en dan wordt naar de Zorgzoeker verwezen. Maar daarbij zou vermeld  moeten worden dat het zorgtype " reizigersvaccinatie" moet zijn.
Als er staat " alleen bij gecontracteerde zorgverleners" dan denkt iedereen dat DUS de huisarts daaronder valt: immers die is gecontracteerd! 

PS Misschien kan ZK direct de goede link naar de zorgzoeker geven, inclusief het juiste zorgtype? Want hoe kan de verzekerde weten dat er bij het zorgtype " reizigersvaccinatie " moet worden ingetikt? Dit geldt bij elke verwijzing naar de zorgzoeker op de website.

Bewerkt 
Fanatiekeling

Dit is het scherm met het overzicht van de gecontracteerde vaccinatieleveranciers. Voor de vergoeding : zie polisvoorwaarden artikel 9 ( aanvullende verzekeringen ) op pagina 44. Als u gebruik maakt van een ongecontracteerde zorgverlener krijgt u maximaal ?75 ( 1- en 2-sterren)vergoed. De huisarts is dus ongecontracteerd, behalve huisartsen die zijn aangesloten bij " traveldoctor.nl" . PS. Pas op: als u besluit toch van de diensten van de eigen huisarts gebruik te maken, dan krijgt u te maken met hoge, extra consultkosten die niet onder de basisverzekering valllen.

Bewerkt 
Webcare

Hallo Ingc,
Leuk dat je ons forum kiest voor je vraag. Je bent verzekerd met je Beter Af Plus Polis voor je vaccinaties voor 75 euro als je deze bij de huisarts afneemt. Goed dat je het op trefwoord reizigersvaccinaties nu wel hebt gevonden. Het consult bij de huisarts telt niet mee voor je eigen risico. Ik snap je gedachte dat je eerste gekeken hebt voor deze vergoeding bij gecontracteerde zorgverleners. Hele goede reis! Kun je wel verder zo denk je?
Elze30, bedankt voor je antwoord aan Ingc. Ik zie op trefwoord vaccinaties meteen 'reizersvaccinaties'. Verder ga ik je tip doorgeven om de vergoeding bij de huisarts en 'gecontracteerde zorgverlener' beter toe te lichten.
Ik verplaats je vraag naar het forum voorwaarden en vergoedingen, daar kun je de vraag teruglezen.

Vind je het leuk om berichten te lezen maar wil je graag meer? Als je lid wordt kun je optimaal gebruik maken van de community.

Bewerkt 
Fanatiekeling
.... Ik zie op trefwoord vaccinaties meteen 'reizersvaccinaties'. Verder ga ik je tip doorgeven om de vergoeding bij de huisarts en 'gecontracteerde zorgverlener' beter toe te lichten.

Een veel belangrijke tip is om bij elke verwijzing naar de zorgzoeker, direct het zorgtype mee te geven.
Verder vraag ik me af of het klopt dat het consult bij de huisarts niet mee telt voor het eigen risico? Tellen ook M&I consulten nooit mee voor het eigen risico, ook als dit iets is dat duidelijk. Iet onder de basisverzekering valt? 

Re :reisvaccinatie bij huisarts

Bewerkt 
Fanatiekeling
Tellen ook M&I consulten nooit mee voor het eigen risico, ook als dit iets is dat duidelijk. Iet onder de basisverzekering valt? 

Dit is wat verhaspeld overgekomen. De bedoeling was: worden M&I verrichtingen van de huisarts altijd van het eigen risico vrijgesteld, ook als duidelijk is dat deze verrichting/consult buiten de normale basiszorg valt? Hier is een reizigersvaccinatie dus een voorbeeld van. Bij mijn weten brengen huisartsen daarvoor aparte tarieven in rekening. In dat geval telt het consult niet mee voor het eigen risico( zoals Pauline inderdaad stelt), maar is het wel een rekening die je ontvangt. 

Bewerkt 
Webcare

Hoi Elze30,
Ik begreep je goed hoor, was niet onduidelijks aan je vraag! Het eigen risico wordt niet verrekend met de M&I verrichtingen van de huisarts. De tarieven die de huisarts in rekening brengt worden door ons betaald. Dus niet door de verzekerde. Ook telt het consult niet mee voor het eigen risico. Je tip om de Zorgzoeker een update te geven heb ik met mijn collega van het onlineteam overlegd. We hebben gekozen om bij de reizigersvaccinaties duidelijk de info te plaatsen waar je terecht kunt. Dus de gecontracteerde zorgverlener waar wij afspraken mee hebben gemaakt. Misschien niet helemaal jouw keus, maar we gingen meteen aan de slag met jouw feedback!

Vind je het leuk om berichten te lezen maar wil je graag meer? Als je lid wordt kun je optimaal gebruik maken van de community.