Dit topic is gesloten. Dat betekent dat je hieronder niet meer kunt reageren.
Wil je over dit onderwerp in gesprek? Open dan een nieuw topic.

kosten mirena spiraal

Bewerkt 
Nieuwkomer

Dit is verouderde informatie. Lees ons Kennisbankartikel voor de huidige informatie over het spiraaltje!

hallo, 

zijn er kosten verbonden aan het plaatsen, (en de controle) van een mirena spiraal in het geval dat je onder de 18 jaar bent?
zo ja om hoeveel gaat dat dan ongeveer. 

Meer onderwerpen bekijken die zijn gelabeld met:

kosten mirena spiraal

OPGELOST
4 ANTWOORDEN

Re: kosten mirena spiraal

Bewerkt 
Moderator

Hi ca-m'interesse,

Anticonceptie, zoals de mirena spiraal, wordt tot je 21 jarige leeftijd vergoed uit de basisverzekering!Omdat je nog geen 18 jaar bent, geldt er voor jou nog geen eigen risico! 

Het enige waar je wel rekening mee kunt houden is een eigen bijdrage. Het kan zijn dat jouw spiraaltje een eigen bijdrage heeft die je bij de apotheek moet betalen! Hier vind je meer informatie over de vergoeding van die eigen bijdrage!

Als je wil weten of het verwijderen van een spiraaltje onder het eigen risico valt kan je dat hier lezen.

Fanatiekeling
Er zijn twee mogelijkheden zijn voor de plaatsing: ofwel de huisarts ofwel de gynaecoloog met een verwijzing van de huisarts of eventueel een instelling voor anticonceptie zoals Casa.  In geval het spiraaltje in het ziekenhuis geplaatst wordt, dan is de spiraal inbegrepen in de dbc-factuur, dus dan hoef je die niet zelf te kopen. Dus het is zaak om eerst te overleggen met de huisarts. Ik kan mij voorstellen dat niet alle  huisartsen deze vaardigheid beheersen. Want als het niet goed gebeurt, kun je zwanger worden.  Dus je moet wel een huisarts hebben die hiermee aantoonbare ervaring heeft. 
Volgens mij heb je voor CASA geen verwijzing nodig. Klik de link van Casa. In het menu aan de linkerzijde is ook informatie over de kosten te vinden. Je kunt CASA opbellen om te vragen of ze nog gecontracteerd zijn door Zilveren Kruis. 

Fanatiekeling
PS ik wil nog dit toevoegen: een spiraaltje is best duur en in geval de plaatsing door een gynaecoloog moet gebeuren kost dit eigen risico. Dus als u over de soort anticonceptie aan het denken bent en daarbij ook de prijs betrekt, dan is de pil een stuk goedkoper ca. (?30 per jaar). Verder zijn er nogal wat negatieve berichten over het spiraaltje bekend. Lees ook het andere topic over het spiraaltje op dit forum. 

Fanatiekeling
Ik wil nog toevoegen:

een spiraaltje is duur en in geval de plaatsing door een gynaecoloog moet gebeuren kost dit eigen risico.  ( boven de 18) Dus als u over de soort anticonceptie aan het denken bent en daarbij ook de prijs betrekt, dan is de pil een stuk goedkoper ca. (?30 per jaar). Verder zijn er nogal wat negatieve berichten over het spiraaltje bekend. Lees ook het andere topic over het spiraaltje op dit forum.