Dit topic is gesloten. Dat betekent dat je hieronder niet meer kunt reageren.
Wil je over dit onderwerp in gesprek? Open dan een nieuw topic.

Xarelto vergoeding

Bewerkt 
Geregelde bezoeker

Ik gebruik sinds een maand Xarelto ivm een trombosebeen. Dit is voorgeschreven door de internist in het ziekenhuis.
Van de ziekenhuis apotheek krijg ik nu een factuur van maar liefst € 133,-.
Ik moet de medicijnen sowieso een half jaar slikken, dus er zullen nog 5 facturen komen.
Valt Xarelto binnen de vergoedingen of mag ik alles uit eigen zak betalen?
Ik ben aanvullend verzekerd met 4 sterren.
Ik hoop snel een antwoord te lezen.

Meer onderwerpen bekijken die zijn gelabeld met:

Xarelto vergoeding

OPGELOST
10 ANTWOORDEN

Re: Xarelto vergoeding

Fanatiekeling
Xarelto is een medicijn dat volledig onder de basisverzekering valt. Zie www.medicijnkosten.nl Xarelto=rivaroxaban.
30 tabletten van 10 mg kosten €75. Zie afbeelding. Er zijn geen goedkopere varianten. Daarop komen de afleverkosten( eerste keer ca.€12, volgende keren ca. €6). Misschien dat de prijs verschilt, omdat u een sterkere tablet heeft of de tablet vaker gebruikt? Deze kosten zijn voor een 10mg tablet, 30 stuks.

De reden waarom u een rekening hebt meegekregen is dat de ziekenhuisapotheek misschien geen contract heeft met zilveren kruis? In dat geval kunt u het medicijn voortaan beter bij de eigen apotheek halen. U kunt dit opzoeken op de website van ZK in de zorgzoeker, onder de rubriek apotheken. U kunt ook even bellen naar de ziekenhuisapotheek. Het telefoonnummer staat waarschijnlijk op de rekening.
U kunt de rekening indienen bij ZK. U krijgt denk ik, 80% vergoed. Als u een restitutiepolis heeft krijgt u 100% vergoed. Als u de Selectiefpolis heeft krijgt u maar 70% vergoed.

PS volgens mij moet een zorgverlener, in dit geval de apotheek, u mededelen dat er geen contract is. Daar heeft u nu niet zoveel aan, behalve dat u deze apotheek kan melden bij de Nederlandse Zorg Autoriteit, want zij houden zich kennelijk niet aan de spelregels.

Bewerkt 
Fanatiekeling

Een vraag: bij welke apotheek was dit?

In het farmaceutisch reglement staat in artikel 3.5 op p. 5 hoeveel u vergoed krijgt als de apotheek niet gecontracteerd is. Dit is ook afhankelijk van het type verzekering dat u heeft bij ZK. Uw aanvullende verzekering kan nierbij niets voor u betekenen.
PS op p. 20 van ditzelfde reglement staat: " 65. Rivaroxaban en apixaban. Hiervoor dient de arts een artsenverklaring in te vullen. Deze kan tegelijk met het recept bij de apotheek ingeleverd worden. De apotheekhoudende controleert of aan de voorwaarde is voldaan." Ik ga ervan uit dat dit bij u allemaal in orde was.
https://www.zilverenkruis.nl/Consumenten/service/Paginas/downloads.aspx?skipdetail=1&vergoedingenset...

Geregelde bezoeker
Bedankt voor je reactie.
Op de zorgzoeker staat de ziekenhuis apotheek als gecontracteerd.
De rekening is voor 42 stuks 15 mg.

Volgens de ziekenhuis apotheek wordt dit middel niet vergoed door de zorgverzekering.

Fanatiekeling
Volgens mijn informatie wordt dit wel vergoed, mits er een geldige artsenverklaring is ingeleverd. ( zie mijn vorige reactie)
Ik heb de prijs voor 15 mg en 42 stuks opgezocht. Dat is €89,60. Daarbij komen afleveringskosten a €12 ( eerste aflevering). Totaal zou dit ca. €102 euro zijn. Als de apotheek u dit middel 's avonds of op zondag heeft geleverd zitten er nog extra kosten op.
Ik raad u aan om u dit, gewapend met deze kennis, nogmaals te laten uitleggen. Misschien zit de apotheek fout.

Fanatiekeling
De prijzen op de overheidswebsite van het Zorginstituut Nederland, www.medicijnkosten.nl.
U kunt natuurlijk ook om raad vragen bij uw eigen apotheek: misschien kunnen ze u dit beter uitleggen dan de ziekenhuisapotheek.

Moderator
Hi Elze en Jeanine,

Xarelto is een medicijn dat onder voorwaarden vergoed wordt. De apotheek beoordeelt dit aan de hand van de artsenverklaring. Daarnaast is Xarelto een merkgeneesmiddel. Hierom moet er ook een medische noodzaak aanwezig zijn. Ik raad je in dit geval aan om inderdaad bij de apotheek uitleg te vragen waarom dit medicijn niet vergoed wordt. Zij zouden dit aan jou moeten uitleggen!

Ik ben benieuwd naar de uitleg. Zou je het ons kunnen laten weten?

@Elze bedankt voor je uitgebreide uitleg aan Jeanine.

Fanatiekeling
@Michelle:"daarnaast is Xarelto een merkgeneesmiddel. Hierom moet er ook een medische noodzaak aanwezig zijn. "

Volgens mij klopt dit niet: Xarelto is weliswaar een merkgeneesmiddel , maar er bestaan nog geen generieke middelen. Dan behoeft geen medische noodzaak aangetoond te worden, want er bestaan doodeenvoudig nog geen goedkopere middelen.

Fanatiekeling
Kan ZK reageren? Volgens mij is de verklaring van ZK namelijk onjuist. ( wat betreft het merkgeneesmiddel, waaruit een medische noodzaak zou moeten volgen)

Moderator
@Elze, van Xarelto is inderdaad (nog) geen generiek middel op de markt. Het is wel een middel dat onder voorwaarden vergoed wordt. Daarom is naast een recept een artsenverklaring nodig. De apotheker beoordeelt op basis van de artsenverklaring of er vergoeding van Xarelto uit de basisverzekering is.

Vind je het leuk om berichten te lezen maar wil je graag meer? Als je lid wordt kun je optimaal gebruik maken van de community.

Bewerkt 
Fanatiekeling

De voorwaarde voor vergoeding is te vinden op www.medicijnkosten.nl( zie hieronder). Dus het recept moet vergezeld zijn van een artsenverklaring waarin deze voorwaarde wordt aangetoond.

"Rivaroxaban
Voorwaarde:
Uitsluitend voor een verzekerde van achttien jaar of ouder:
a) die op dit geneesmiddel is aangewezen voor de preventie van veneuze trombo-
embolie na een electieve knie- of heupvervangende operatie, of
b) met nonvalvulair atriumfibrilleren en een of meer risicofactoren die dit
geneesmiddel ter preventie van cerebrovasculair accident of systemische
embolie gebruikt overeenkomstig de introductieleidraad die in Nederland door
de desbetreffende beroepsgroepen is aanvaard."