Welke medicijnen gaan er schuil achter ‘verstrekkingen apotheek’?

Moderator
Moderator

Klanten sturen ons regelmatig ideeën en wensen om onze service te verbeteren. Hierover gaan wij altijd graag in gesprek, om uit te zoeken welke ideeën we werkelijkheid kunnen laten worden. Zo stuurde Marjan ons dit mooie idee:

Marjan: "Gisteren kreeg ik een declaratieoverzicht van Zilveren Kruis. Er stond onder de omschrijving 'verstrekkingen apotheek'. Na lang denken kwam ik erachter dat het de antibiotica moest zijn geweest, die ik kreeg voorgeschreven door de tandarts wegens een ontsteking in mijn kaak.

Het lijkt mij daarom een goed idee om in de omschrijving van het declaratieoverzicht te zetten om wát voor medicijnen het gaat. Dan kan ik als klant controleren of de apotheek geen fouten heeft gemaakt. Bij 'verstrekkingen apotheek' weet ik als klant eigenlijk nog niets."

Goed punt van Marjan! En ze is niet de enige die hierover vragen stelt. Dus hebben we er werk van gemaakt.

Vanaf nu kun je zien welke medicijnen je apotheek bij ons declareert in Mijn Zilveren Kruis

De term 'verstrekkingen apotheek' komt dus niet meer voor in Mijn Zilveren Kruis. Dit geeft je nog meer inzicht in jouw zorggebruik.

Op het declaratieoverzicht kan de term ‘verstrekkingen apotheek’ nog wel voorkomen

Van een aantal medicijnen is de naam privacygevoelig. Een bekend voorbeeld is de anticonceptiepil. Dan kun je denken aan jonge vrouwen die niet willen dat hun ouders (bij wie ze op de polis staan) weten dat zij de pil slikken. En zo zijn er nog meer medicijnen waarvan de naam vanwege privacybescherming niet op het declaratieoverzicht staat. Ook als je het medicijn gebruikt voor iets waarbij de privacy minder gevoelig ligt.

Zie jij, net als Marjan, mogelijkheden om Mijn Zilveren Kruis beter te maken? Klik dan op de paarse knop 'Reageer op dit topic' en deel jouw idee!

• Eigen risico en premie
  • Medicijnen

Welke medicijnen gaan er schuil achter ‘verstrekkingen apotheek’?

7 ANTWOORDEN

Re: Welke medicijnen gaan er schuil achter ‘verstrekkingen apotheek’?

Bezoeker

Mooi dat jullie mij helpen met een overzicht van Aftrekbare Zorgkosten. Maar eigenlijk hoef ik daarop alleen maar die kosten die ik zelf moe(s)t betalen. Dat was maar één post, daarvoor hoef ik geen 29 a4tjes. Als dat niet mogelijk is, dan graag bovenaan het lijstje: Zorgkosten, totaal Eigen Risico en een totaal Niet Vergoed (dus aftrekbaar). Wellicht is het dan mogelijk om deze regels dan aan het begin van het overzicht te plaatsen. Scheelt een hoop papier.

Moderator

Hoi Gerard, 

Bedankt voor je bericht. Als ik het goed begrijp heb jij het over de print\versie van je zorgkosten, die je kan opvragen via Mijn Zilveren Kruis. In het kader van de belastingaftrek. 

Hier krijg je inderdaad een overzicht van alle gemaakte kosten, niet enkel de kosten die je zelf moest betalen. Ik begrijp daarom je voorstel om dit anders te doen. Uit gemak maar ook omdat het papier scheelt. Ik stuur je voorstel door naar de collega's die gaan over Mijn Zilveren Kruis om er eens naar te kijken! We komen hier dus nog op terug. 

Vind je het leuk om berichten te lezen maar wil je graag meer? Als je lid wordt kun je optimaal gebruik maken van de community.

Moderator

Hoi Gerard, zoals beloofd nog wat extra informatie met betrekking tot je voorstel.

Eerst een uitleg waarom de documenten er nu zo uitzien. Het is namelijk een kopie van de gegevens uit Mijn Zilveren Kruis. Dit zie je ook wel terug in het overzicht.

De bron is dus Mijn Zilveren Kruis. En daar gaat in de toekomst wat in veranderen. Het is niet volledig het voorstel wat jij hebt, maar het zit wel veel meer op één lijn. Er komt namelijk een nieuw zorgverbruik pagina. Hierin kan je filteren wat er getoond moet worden. En deze wordt dan als default opgeslagen als PDF en niet meer geprint. 
Resultaat: compacter maar toch completer en digitaal. 

Mijn collega's zijn nu druk bezig met de aanpassingen. Een exacte datum heb ik nog niet, maar denk aan maart/april. 

Vind je het leuk om berichten te lezen maar wil je graag meer? Als je lid wordt kun je optimaal gebruik maken van de community.

Starter

Als ik medicijnen haal bij de apotheek moet ik deze betalen.  De nota dien ik in bij de verzekering. En krijg mijn kosten vergoed.  Paar weken later moet ik over diezelfde nota nogmaals gaan betalen aan de verzekering,  ingediend door de apotheek.  Waarom krijg ik niet alles in een keer te betalen bij de apotheek. En dan van de verzekering dat deel waar ik recht op heb.  Zo is in een keer alles afgehandeld ipv in etappes en blijft het overzichtelijk..  Dit is elke keer ergenis.

Community Manager

@Hoofddorp, meestal betalen verzekerden zelf niets bij de apotheek en krijgen achteraf alleen van ons een rekening voor het eigen risico. Dat is dus al een stuk overzichtelijker. Waarom jij een gedeelte bij de apotheek betaalt kan ik nakijken als je in een privebericht je postcode, huisnummer, geboortedatum en relatienummer aan me stuurt. Meestal is het gedeelte dat je zelf betaalt bij de apotheek een eigen bijdrage maar dat kan ik dus voor je nakijken.

Starter

prive bericht?  Inloggen op de site of kan dat hier ook ergens?

Ben tenslotte niet voor niets ingedeeld bij de nieuwkomers....

Moderator

Hoi Hoofddorp, Raoul heeft het inderdaad over een privébericht binnen de community. 

Wanneer je ingelogd bent op de community heb je de mogelijkheid om privéberichten te versturen. Dus de eerste stap is om jezelf in te loggen. Klik hier vervolgens op de naam van Raoul (naast zijn foto). Je komt op een nieuwe pagina, daar staat in het midden de roze knop 'een bericht verzenden'. Als je daarop klikt dan kom je vanzelf in het scherm om het privébericht te schrijven en versturen. 

Een andere optie om bij je privéberichten te komen is om rechts boven in de hoek op je profielnaam & foto te klikken. Een nieuw scherm schuift open. Klik dan op het middelste icoontje, de e-mail/enveloppe. 

Ik hoop dat het zo lukt Hoofddorp!