Dit topic is gesloten. Dat betekent dat je hieronder niet meer kunt reageren.
Wil je over dit onderwerp in gesprek? Open dan een nieuw topic.

Waarom wordt mijn medicatie Thyrax niet vergoed?

Voorbijganger

Tot mijn verbazing wordt mijn medicijn gebruik van thyrac niet vergoed.
Ik heden vervoer gedeclareerd dat werdt verrekend met mijn medicijnen terwijl mijn eigen risico op nul staat ik plaats dat ik 78 euro vergoed krijg moet ik nu nog iets van 44 euro betalen.
En het vreemde is dat de thyrac eerder dit jaar gewoon werd vergoed, ik baal hier van als een stekker

• Beleid
  • Eigen risico en premie
  • Medicijnen

Waarom wordt mijn medicatie Thyrax niet vergoed?

18 ANTWOORDEN

Re: medicijn gebruik thyrax

Moderator

Hoi Corrie, leuk dat je de community weer opzoekt! Ik snap dat je baalt als een stekker wanneer je ineens je medicatie niet vergoed krijgt. Ik lees in je berichtje wat over verrekeningen met je eigen risico en vervoerskosten. Dit verwart mij een beetje en ik denk dat het goed is als er samen met jou gekeken wordt naar de vergoeding en de verrekening. 

Wil je dat ik met je mee kijk? Stuur mij dan even een prive berichtje met je relatienummer, geboortedatum en postcode+huisnummer. Ook ben je natuurlijk welkom zelf even te bellen via 071 751 00 52.

Re: Waarom wordt mijn medicatie Thyrax niet vergoed?

Bekend gezicht

@Corrie62

Dat viel mij ook al op.. ik gebruik Thyrax al vanaf me 18de en kreeg het altijd vergoed tot op het laatste jaar..

Ben benieuwd wat de uitkomst hiervan is!?

Medewerker

Hi @Nanda en @Corrie62

Michelle vroeg Corrie om een privé-berichtje omdat ze even met haar specifieke situatie mee wil kijken hoe het zit met het verrekenen van vergoeding voor de vervoerskosten en de medicatie. Nu ik ook jouw reactie lees, Nanda, wil ik toch even uitleggen wat er wellicht aan de hand is.

Thyrax is een merknaam van een medicijn. De werkzame stof van dit medicijn is levothyroxine. Die werkzame stof is ook datgene wat een arts voorschrijft en wat de zorgverzekering vergoedt!

Zilveren Kruis werkt met een geneesmiddelenbeleid.

Dit betekent dat er wordt gekeken naar welke medicijnen er allemaal op de markt zijn met die werkzame stof wanneer die voorgeschreven wordt. Wanneer er meerdere medicijnen op de markt zijn die de werkzame stof leveren die voorgeschreven is, dan wordt de generieke, goedkopere versie vergoed. Alléén wanneer alle generieke middelen een aantoonbaar medisch gevaar vormen voor een verzekerde, kan de apotheker het merkmedicijn declareren en vergoed krijgen. Kortom: het geneesmiddelenbeleid richt zich erop de kosten van de medicatiemarkt niet nodeloos hoog te maken.

Waarom is dit beleid er?

Merkgeneesmiddelen zijn duur. Wanneer er een nieuw middel op de markt komt, vraagt de ontwikkelaar ervan er een patent op aan. Gedurende de patentperiode mag er geen vergelijkbaar middel op de markt gebracht worden en probeert de ontwikkelaar de ontwikkelkosten met een fikse prijs voor het middel terug te verdienen.

Zodra zo'n patent verloopt kunnen meerdere partijen die medicatie vervaardigen. Logischerwijs is de prijs van die medicijnen dan over het algemeen velen malen lager omdat er van een ontwikkelinvestering geen sprake is en hoeft niet terugverdiend te worden.

Maar de originele partij die het middel in eerste instantie op de markt bracht en er een fikse prijs voor vroeg, verlaagt haar prijs over het algemeen niet na het verlopen van het patent. Er is immers een reputatie voor het merk opgebouwd (let wel, dat is dus niet de werkzame stof maar de merknaam waaronder het op de markt is gebracht!) en welke businessman zou daar wat aan veranderen?

Wij zijn het daar niet mee eens en daarom is het geneesmiddelenbeleid ingesteld.

Is dit een heldere uitleg voor jou, Nanda?

Wordt lid om te reageren en deel te nemen aan deze community.

Bekend gezicht

Voor mij is het op zich wel helder.. en er is mij ook al een alternatief merk aangeboden..maar ik slik deze medicatie al heel wat jaren en ga niet zo maar overstappen.

Toen ik ben overgestapt na jullie heb ik nadrukkelijk gevraagd of Thrax vergoed werd..toen zeiden ze ja..mja is hoop veranderd..

Ik kan niet leven zonder dit medicijn.. dus heb ik natuurlijk geld voor over..maar word dit ooit nog eens vergoed?

Medewerker

Update: onderstaande antwoord is niet correct. Het juiste antwoord kun je hier terugvinden: levothyroxine

Levothyroxine onder merknaam Thyrax wordt ook vergoed als hier een medische indicatie voor is. Dus dat wil zeggen: alle andere, generieke levothyroxine middelen zijn aantoonbaar gevaarlijk voor jou.

De apotheker doet hierin de beoordeling. Ze kijkt hierbij naar de medische onderbouwing van de resultaten van alle andere beschikbare, gebruikte levothyroxine middelen.

Wordt lid om te reageren en deel te nemen aan deze community.

Moderator

Voor de eerdere lezers in dit topic even een korte reactie met een verwijzing naar een actueel topic over het tekort aan Thyrax medicatie. Wellicht voor jullie interessant om te lezen of mee te praten?

Geregelde bezoeker

@Jeroen  Ik snap het geneesmiddelenbeleid: echter voor levothyroxine, een geneesmiddel met een smalle therapeutische marge, geven de richtlijnen voor arts en apotheker aan dat je NIET moet wisselen van het merk dat je slikt. Tenzij de arts daar (bijv. bij gebleken allergie) van af wil wijken.

Substitutie naar een ander, vaak goedkoper merk/generiek, moet ten alle tijden voorkomen worden. Omdat patiënten daardoor kunnen ontregelen. De discussie waar hier al naar vewezen wordt, rond niet leverbaar zijn van Thyrax en de commotie hieromheen, geeft duidelijk aan wat substitutie voor patiënten kan betekenen.

@Nanda @Corrie62 Zilveren Kruis vergoed niet volledig aan de apotheker de inkoopsprijs voor merkmedicatie, zoals Thyrax. Dat wil zeggen dat een apotheker verlies lijdt bij verkoop van het merkprodukt, vergeleken met een generiek product. En de apotheker daardoor mogelijk geneigd zou zijn om te willen substitueren naar voor Zilveren Kruis en de apotheker goedkoper geneesmiddel.

Dat is echter tegen de richtlijnen van arts en apotheker. Gebaseerd op de richtlijn (waarin staat dat je hetzelfde merk moet blijven slikken), zou de arts MN (Medische Noodzaak) op het recept kunnen zetten.
Het is krom dat dit nodig is en evenzeer krom dat er voor levothyroxine binnen het substitutiebeleid geen uitzondering bestaat.

Alle levothyroxinemerken worden vergoed uit de basisverzekering, in die zin kan het (behalve als het eigen risico nog niet is opgebruikt) niet zijn dat je dit zelf zou moeten bepalen. Ik neem aan dat in een privébericht e.e.a. wel voor jullie zal worden uitgezocht.

Wat betreft Thyrax: helaas heeft de producent problemen met nieuwe productie nadat de oude producent de productie die hij nog lange tijd heeft verzorgd, heeft gestopt. Het is helaas niet mogelijk om Thyrax te blijven slikken. Er is nog wel voorraad van de hogere doseringen van 100 en 150 microgram voor enige maanden, maar de lagere dosering van 25 microgram is niet meer leverbaar. Dit voor minstens een half jaar tot 9 maanden, wellicht langer. Daardoor moeten patiënten nu of later overstappen op een ander merk/generiek. In dit geval een gedwongen substitutie, waar geen ontkomen aan is.
Een hele nare situatie.

Belangrijk is te weten dat 6 weken na het gaan slikken van het nieuwe merk, bloedwaarden moeten worden gecontroleerd om de dosering (eventueel) aan te kunnen passen. We weten uit ervaring dat dit vaker nodig is na een switch van merk/generiek.

Meer is te lezen in de blogs op de website van de patiëntenvereniging SON:
https://www.schildklier.nl/

subsitutiebeleid voor levothyroxine: wel of niet?

Fanatiekeling

In een ander onderwerp, gestart door Saskia den Haan, zegt Zilveren Kruis dat Thyrax wèl volledig vergoed wordt ( in 2015 en in 2016) en dat er voor dit middel geen subsitutiebeleid vanuit Zilveren Kruis zou gelden. 

Zie het andere onderwerp: Subsitututiebeleid en levothyroxine

"Zilveren Kruis heeft er voor gekozen om net als in 2015 ook voor het jaar 2016 geneesmiddelen die door de KNMP in de Handleiding Geneesmiddelensubstitutie beschreven zijn als ‘middelen met een smalle therapeutische breedte’ niet op te nemen in het IDEA assortiment en niet mee te nemen in het preferentiebeleid. Levothyroxine is één van de middelen door de KNMP in de Handleiding Geneesmiddelensubstitutie beschreven als ‘middelen met een smalle therapeutische breedte’ en is daarom niet in het IDEA assortiment opgenomen en is niet..." 

Ik concludeer op basis van bovenstaande reactie van Zilveren Kruis, dat het niet vergoeden van Thyrax aan Corry en aan Nanda een fout was? En dat de reactie van Jeroen van webcare van Zilveren Kruis fout was? 

Ik vind dat Zilveren Kruis dit uit eigen beweging had moeten melden in dit topic.

Saskia den Haan,  hoe zie jij dat? 

Groet, Feina.

Re: subsitutiebeleid voor levothyroxine: wel of niet?

Geregelde bezoeker

@Feina

Dit draadje (deze posts hierin) waarin reacties van patiënten en van Zilveren Kruis laat haarfijn zien waar de problemen liggen met betrekking tot substitutie van levothyroxine.

Er is druk op de apotheker om te substitueren, patiënten horen dat er geen reden is om niet over te moeten stappen en dat zij een goedkoper geneesmiddel met levothyroxine maar moeten proberen (tot het tegendeel is bewezen).
En blijkbaar zijn er ook vergoedingsproblemen daardoor aan patiënten, die het geneesmiddel waarop zij al (jaren) goed zijn ingesteld uiteindelijk zelf betalen.

Dit alles tegen richtlijnen van artsen en apothekers in.  

Fanatiekeling

@Saskia den Haan  Dit alles tegen richtlijnen van artsen en apothekers in.  

Maar Zilveren Kruis heeft in de door mij aangehaalde reactie ( uit jouw topic) zelf gezegd dat ze niet substitueren in 2015 en 2016 en dat ze hierin de richtlijnen van de KNMP volgen. Dan mogen ze ook niet weigeren te betalen toch  ? ( corry en nanda) 

Groet, Feina.

Geregelde bezoeker

@Feina Klopt heb je helemaal gelijk in. 

Bekend gezicht

@Jeroen

Er is niet zo even bewijs materiaal dat het aangetoond is!

Al ben ik van Thyrax na Euthyrox overgestapt omdat Thyrax veel negatieve bijwerkingen gaven voor mij..

Het blijft nu ook met het tekort een lastige kwestie voor mensen die wel Thyrax slikken.

Kijk het heeft mij heel wat jaren geduurd voordat ik goed was ingesteld op de medicijnen en met alle gevolgen van dien,lijkt mij dat mensen bang zijn om over te moeten stappen na een ander alternatief!

Niet alle schildklier medicijnen zijn het zelfde,geven hetzelfde.

Fanatiekeling

@Nanda
Er is niet zo even bewijs materiaal dat het aangetoond is!

Maar..... @Jeroen van Zilveren Kruis heeft waarschijnlijk een fout antwoord gegeven. Zie de cursieve tekst in mijn eerste reactie van zondag 31 januari in dit onderwerp. Dat is namelijk hetgeen Zilveren Kruis is het onderwerp van Saskia gezegd heeft. Dus Jeroen van Zilveren Kruis had dit nooit mogen schrijven. Ik verwacht dat Zilveren Kruis een reactie schrijft!

Als het klopt dat Jeroen foutief heeft geantwoord, zie ik de reactie van Jeroen graag aangepast met toepassing van de doorhaling. 

Op grond hiervan moet je toch de rekening van de apotheek nog vergoed krijgen!

Groet, Feina.

Bekend gezicht

@Feina @Jeroen

Laten we dan even rustig de reactie van Jeroen afwachten voordat we conclusie's trekken!

Fanatiekeling

Waar blijft het antwoord van Zilveren Kruis?

Groet, Feina.

Fanatiekeling

Nanda schreef:

@Feina @Jeroen

Laten we dan even rustig de reactie van Jeroen afwachten voordat we conclusie's trekken!

Dit lijkt me niet de juiste weg. Als het antwoord van een webcare-medewerker in twijfel wordt getrokken, dient  Zilveren Kruis zo spoedig mogelijk te reageren, maar niet in de persoon die het (vermeende) foute antwoord heeft gegeven. Het hoofd van de afdeling zou het moeten rechtzetten. In ernstige gevallen zou ik me zelfs kunnen voorstellen dat de directie reageert. 

Groet, Feina.

Bekend gezicht

@Feina

Zoals ik eerder al aangaf laten we dit even RUSTIG afwachten!

Heb het gevoel dat jij er alles aan doet om ZK in een negatief daglicht te stellen!

Wil je daar aub mee ophouden!

Heb genoeg van je negatieve instelling iedere keer!

Moderator
Moderator

Hallo @Feina,

Het antwoord klopt inderdaad niet. Het antwoord is nu aangepast met een verwijzing naar het actuele topic over levothyroxine

Groet,

Jan