Waarom veranderen van medicijnen?

Gast

Een vraag waarom moeten de medicijnen regel matig veranderen b.v.je krijgt een medicijn die je al jaren gebruikt en goed is en dan de volgende keer weer een andere die dan geleverd word wat product betreft, en wat daar door ook komt minder is wat je zelf ondervind aan pijn die toe neemt,vervolgens vraagt waar om moet dit nou veranderen en kan meerdere oorzaken zijn,niet leverbaar door een tekort door de produktie de gevraagde hoeveelheden niet kan leveren,tevens kan ook de mogelijkheid zijn door andere te moeten gebruiken door opdracht van de verzekering omdat het een goed koperen medicijn is zou dit waar kunnen zijn

Waarom veranderen van medicijnen?

5 ANTWOORDEN

Re: veranderen van medicijnen

Webcare

Dat is al weer een tijdje geleden @wdfaasse1290, welkom terug!

Je vraag: "waarom krijg je soms ineens een ander geneesmiddel van je apotheek dan je gewend bent" horen we vaker.

Er zijn meerdere redenen mogelijk dat je een ander geneesmiddel krijgt

• Onze afspraken met je apotheek zijn veranderd.
  • We hebben een ander preferent geneesmiddel aangewezen met dezelfde werkzame stof.
  • Je kreeg een gepatenteerd merkgeneesmiddel. Omdat het patent verlopen is mogen nu ook andere fabrikanten een geneesmiddel maken.
  • Je apotheek kocht een ander geneesmiddel in met dezelfde werkzame stof

Ons geneesmiddelenbeleid leggen we uit op onze website. Je vraagt je daarnaast af hoe het zit met de prijs van geneesmiddelen. Bijvoorbeeld:

Waarom is er van hetzelfde geneesmiddel een goedkope en dure variant?

Wanneer een nieuwe werkzame stof wordt ontdekt heeft meestal 1 fabrikant daarop patent. Deze fabrikant heeft dan het alleenrecht om een geneesmiddel met die werkzame stof op de markt te brengen en bepaalt zelf de prijs. Een patent is altijd tijdelijk en duurt meestal 10 of 15 jaar. Na die tijd mogen ook andere fabrikanten een geneesmiddel met dezelfde werkzame stof op de markt brengen. Omdat deze fabrikanten geen kosten maakten voor het ontdekken, de ontwikkeling en reclame van het geneesmiddel kunnen zijn het geneesmiddel goedkoper op de markt brengen. Door concurrentie kan ook de prijs van het dure geneesmiddel zakken.

Vind je het leuk om berichten te lezen maar wil je graag meer? Als je lid wordt kun je optimaal gebruik maken van de community.

Re: Waarom veranderen van medicijnen?

Geregelde bezoeker

Het werkt echt niet hetzelfde hoor, kijk maar naar mijn topic. De zorgverzekeraar wil gewoon niet vergoeden aan de apothekers, dus die schuiven zo je machtiging aan de kant en krijg je een ander merk. Nou als je alles wilt lezen ga dan maar even naar mijn topic, te schandalig voor woorden.

Webcare

Hoi @Gerda-1407 je reactie laat zien dat je zelf een andere uitleg geeft aan ons beleid. Wil je in gesprek over jouw situatie en je machtiging, stuur mij svp een privébericht met je relatienummer, postcode en geboortedatum met je vragen hierover.

groet,

Pauline

Vind je het leuk om berichten te lezen maar wil je graag meer? Als je lid wordt kun je optimaal gebruik maken van de community.

Geregelde bezoeker

Is dat zo Pauline, onder dit topic staat mijn topic, misschien dat je die eerst even kan lezen.

Webcare

Ik las je topic Gerda.