Waarom staat er "verstrekkingen apotheek" op mijn declaratie-overzicht?

Bewerkt 
Moderator

Je krijgt een rekening voor het eigen risico. Niet fijn, maar het hoort erbij. Wel even checken waarvoor het is. “Verstrekkingen apotheek”, ja, maar wat was het dan? En waarom staat er geen naam van het medicijn op je nota?

De term “verstrekkingen apotheek” is onze term voor privacygevoelige medicijnen

Van een aantal medicijnen is de naam privacygevoelig. Een bekend voorbeeld is de anticonceptiepil. Sommige (vooral jonge) vrouwen willen niet dan hun ouders (die vaak nog de premie betalen) weten dat zij de pil slikken.

Er zijn nog veel meer medicijnen waarvan de naam op privacy-redenen niet op het declaratie-overzicht mag staan. Dat betekent niet altijd dat je het medicijn ook gebruikt voor een aandoening waarbij privacy belangrijk is. Soms wordt een medicijn namelijk voor verschillende aandoeningen gebruikt.

Wat kun je doen als je niet weet welk medicijn op die dag voor jou geleverd is?

Je kunt de naam van het medicijn zelf niet zien. Ook nog niet in Mijn Zilveren Kruis. We zijn wel bezig om te zorgen dat je het daar kunt zien. Het kan wel handig zijn om even in Mijn Zilveren Kruis te kijken naar declaraties rond dezelfde datum. Als je een bezoek aan de huisarts ziet, dan weet je soms weer welk medicijn er was voorgeschreven.

Weet je ook zo niet welk medicijn er geleverd is? Neem dan contact met ons op. Wij kunnen je vertellen om welk medicijn het gaat. Dat vertellen we alleen aan jou zelf, niet aan bijvoorbeeld familieleden. Wil je dat iemand anders voor jou contact kan opnemen? Regel dan een machtiging.

Heb je hierover vragen of suggesties? Laat het ons weten in dit forumtopic.

Nog geen lid van de Community? Registreer je dan snel en eenvoudig.

Vind je het leuk om berichten te lezen maar wil je graag meer? Als je lid wordt kun je optimaal gebruik maken van de community.

Meer onderwerpen bekijken die zijn gelabeld met:

Waarom staat er "verstrekkingen apotheek" op mijn declaratie-overzicht?

55 ANTWOORDEN

Re: Waarom staat er "verstrekkingen apotheek" op mijn declaratie-overzicht?

Starter

Ik ben van mening dat de klant zelf mag beslissen op welke manier zij/hij het declaratieoverzicht wil ontvangen. Dit kan gemakkelijk d.m.v. het aanvinken van je keuze in een alleen voor de klant toegankelijke omgeving, bijvoorbeeld in  "mijn zilveren kruis"

Moderator

@Stef Moonen, top dat je meedenkt! Bedoel je met jouw reactie aanvinken welke term je ziet op het declaratieoverzicht? Of in zijn geheel hoe je je declaratieoverzicht wilt ontvangen? Bijvoorbeeld per post of digitaal?

Starter

Als je je met je DigiD aanmeld zou je middels een keuzemenu moeten kunnen aanvinken op welke manier je je declaratieoverzichten wilt ontvangen met wel of geen privacy bescherming. 

Moderator

Oh ik snap nu je punt Stef! Inloggen met je DigiD en zo kiezen of je je declaratieoverzicht die je via de post ontvangt met of zonder privacygegevens ontvangt. Klinkt als een goed idee. Ben benieuwd of andere mensen dit idee ook zien zitten.

Op deze plek op de community kan je zelf ideeën aandragen waar andere leden kunnen stemmen op jouw idee. Ik denk leuk om je idee hier te delen!  

Voorbijganger

Voor een juiste levering van medicijnen zou het wenselijk zijn om de volledige namen te vermelden.
Reden:
1. Hier kun je de apotheek controleren of hij de juiste naam en aantallen declareert
2. Mocht dit te prive worden kan er voor gekozen worden om de digid met sms code hiervoor te gaan
    gebruiken.
3. De cliënt wil graag weten wat de apotheek levert.
4. Alleen verstrekkingen apotheek is daardoor onvoldoende gegeven.

Moderator

Hey Kgbs, ik kan mij vinden in jouw reactie! Zoals Sophie al aangeeft zijn we bezig om er voor te zorgen dat je in elk geval via het klantdomein door middel van de inlog met je DigiD wel deze gegevens kunt inzien. Zou jij het in dat geval belangrijk vinden dat er een dubbele controle plaatsvindt door een SMS controle?

Voorbijganger

Als zilverenkruis hiervoor zou kiezen heb ik daar geen bezwaar tegen.

Bij verzekeraar ONVZ is het algemeen om in te loggen via DGID met SMS code.
Hierbij zagen we alle genoemde handelingen volledig staan.
zodat eigen controle mogelijk was.

Nieuwkomer

Beantwoorden met toevoeging van sms code lijkt me te overdreven. Bovendien zegt zilveren kruis in het ene geval doen we dit ivm privacy maar als ik een declaratie indien door te uploaden kan ik de uitkomst alleen maar zien door naar de inlog van mijn man te gaan om daar te zien of alles goed gegaan is. Hoezo privacy.

Moderator

Een sms code vind jij dus niet noodzakelijk! Duidelijk punt. Bedankt voor je bijdrage!

Ik snap niet helemaal wat je bedoelt wwcm met je opmerking over het indienen van een declaratie. De afhandeling van een declaratie kan jij inderdaad niet zomaar inzien wanneer het om een nota van je partner gaat. Bedoel je met je berichtje dat je dat graag anders zou willen doen? 

Geregelde bezoeker

ik vind best wel naar bijna alle medicijnen staan op vesrekking apotheek ,ik ben de enigste  die in mijn zorggebruik kan .  niemand  kan bij mij kijken 

Webcare
Webcare

Welkom @mitte,
Jouw opmerking horen we vaker! We kijken of dat mogelijk gemaakt kan worden in de toekomst. Het schijnt lastig te zijn, maar hopelijk vinden we een oplossing zodat de namen van de medicijnen te zien zijn op Mijn Zilveren Kruis. Bedankt voor jouw input in ieder geval!
Groet, Kim

Vind je het leuk om berichten te lezen maar wil je graag meer? Als je lid wordt kun je optimaal gebruik maken van de community.

Geregelde bezoeker

nou dat zou wel mooi zijn hoop het echt dat dat ook gebeuren gaat 

Voorbijganger

Ook ik zou graag mijn medicijnen in willen zien. Ook als controle van de mij verkregen medicijnen

Nieuwkomer
Zowel bij mijzelf, mijn als mijn kinderen staan medicijnen als 'verstrekkingen apotheek' geboekt. Zelfs voor oogzalf! Het is voor ons zo een grote puzzel, lijkt wel of het bewust oncontroleerbaar wordt gemaakt. Kun je ook kiezen om dit UIT te zetten?

Nieuwkomer
nou inderdaad echt alles staat onder verstrekking apotheek dan zie je door de bomen het bos niet meer zou fijn zijn als dit echt verandert wordt

Bewerkt 
Webcare

Hoi @barf52 en @NoraHijma,

Ik snap dat dit het extra onduidelijk maakt. Wij zijn momenteel nog bezig met het uitzoeken hoe wij dit goed inzichtelijk kunnen maken in Mijn Zilveren Kruis.

Je kunt ons overigens via de chat in het klantdomein benaderen, om na te gaan om welke geneesmiddelen het gaat. Je zou eventueel ook bij de apotheek na kunnen gaan welke geneesmiddelen er zijn verstrekt op de betreffende datum.

Groetjes,

Jasper

Geregelde bezoeker
dat klopt heb gister contact gehad met de klantenservice ook zij vertelde dit dan gaan wij dat maar even uitvogelen

Voormalig medewerker Zilveren Kruis

Hoi Mitte, heb je wel antwoord gekregen op je vraag welke medicatie het is? Groetjes, Valerie

Geregelde bezoeker
dat zal ik zelf moeten uitzoeken met een lijst van de apotheek daar staan geen bedragen bij maar een gokje doen qwa datums dan komen wij misschien er achter toch zou het fijn zijn als er namen van de medicatie er bij kwamen