Waarom staat er "verstrekkingen apotheek" op mijn declaratie-overzicht?

Re: Waarom staat er "verstrekkingen apotheek" op mijn declaratie-overzicht?

Fanatiekeling
Ik vermoed dat Zilveren Kruis andere redenen heeft om " verstrekkingen apotheek " te vermelden. Zijn er eigenlijk middelen die WEL met naam genoemd worden? Ik krijg de indruk dat eigenlijk ALLES " verstrekkingen apotheek " genoemd wordt.  Ik heb eerder ( op 19-0-2016)  ( https://forum.zilverenkruis.nl/t5/Medicijnen/Op-het-notaoverzicht-staat-Verstrekking-apotheek/m-p/43... ) twee prints getoond van de informatie die een andere zorgverzekeraarS, de amersfoortse en onvz, verstrekken. Die informatie in de " mijnomgeving" is daar WÈL uitgebreid. Dus het heeft niets met wettelijke privacy regels te maken.  Hoe zit het nu echt in elkaar? Destijds werd de schuld aan de automatisering gegeven. Er werd gezegd dat op papier en in de " mijnomgeving" dezelfde informatie verschijnt, en dat dit veranderd moet worden. Maar het duurt wel lang. Iedereen heeft er last van. Verzekerden die hier last van hebben ( van onvolledige prijsinformatie apotheekverstrekkingen) dit aan de Nederlandse ZorgAutoriteit ( NZA) te melden. ( telefoon: (088) 770 87 70 of e-mail Voorlichting@nza.nl). 
Groet, Feina.

Webcare

Goedemorgen Feina,

Ik kan me goed voorstellen dat je zo'n vermoeden krijgt. Wel kan ik met zekerheid bevestigen dat we geen andere redenen hebben om 'verstrekkingen apotheek' te vermelden. Op het declaratieoverzicht staat 'verstrekkingen apotheek'. Dit is wetgeving. Kan me ook goed voorstellen dat het niet altijd wenselijk is als anderen uit jouw huishouden weten welke medicijnen worden gebruikt.

Het 'verstrekkingen apotheek' op het klantdomein is niet verplicht door de wetgeving. Je hebt hier namelijk al middels DigiD bevestigd dat jij de betreffende verzekerde bent. Deze term is inderdaad gekopieerd van het declaratieoverzicht. Momenteel wordt er hard gewerkt om de volledige naam op het klantdomein inzichtelijk te maken.

Er zijn echt een hoop middelen die wel met naam op het declaratieoverzicht worden vermeld. Ik heb hier niet direct de voorbeelden van, maar zie natuurlijk een hoop declaratieoverzichten voorbij komen.

Fijne dag!

Michiel

Wil jij ook een leuke persoonlijke handtekening? Dit kun je gemakkelijk doen via de instellingen van jouw profiel.

Fanatiekeling

Achmea als grootste zorgverzekeraar loopt dus achter. In februari 2016 kwam dit boven water ( na maandenlange ontkenningen en onterechte verwijzingen naar de privacy).

We zijn nu 7 maanden verder en het is nog steeds niet gelukt. Zitten jullie met een verouderd automatiseringssysteem soms? 

Groet, Feina.

Community Manager

Klopt dat dit al een tijd loopt Feina. Dit heeft inderdaad met een stuk techniek te maken. Er zijn veel wensen maar ook issues voor Mijn Zilveren Kruis die we allemaal moeten en willen oplossen. Dit kost echter tijd. Wanneer ik een update hebt over wanneer deze wijziging in Mijn Zilveren Kruis wordt uitgevoerd hou ik jullie uiteraard op de hoogte! 

Het stuk ontkennen kan ik alleen niet helemaal plaatsen. Wat Sophie en Michiel juist aangeven is dat de privacy betrekking heeft op het per post verstuurde declaratie overzicht. Of bedoel jij iets anders Feina? Ik hoor het graag!

Starter

In "Mijn Zilveren Kruis" wordt bij mij wel de naam van de verstrekking genoemd maar niet de hoeveelheid. Er staat "1x" maar dat is 1 verstrekking. Het aantal verpakkingen wisselt nogal eens, daarom is het handig als ik dat kan controleren.

Highlighted

Fanatiekeling

@Michelle 
"Het stuk ontkennen kan ik alleen niet helemaal plaatsen. Wat Sophie en Michiel juist aangeven is dat de privacy betrekking heeft op het per post verstuurde declaratie overzicht. Of bedoel jij iets anders Feina? Ik hoor het graag!"

In de eerste reacties van  Zilveren Kruis, dus vóór ik jullie de overzichten van ONVZ en de Amersfoortse toonde, dus in ieder geval vóór februari 2016, werd de schuld altijd aan de privacy-regels van de overheid gegeven ( zo heb ik jullie reacties althans opgevat, en velen met mij).

Groet, Feina.

Lid verzekerdenraad

@Feina@wm,

zo las ik het ook, schuld van de overheid en papier en digitaal aan elkaar gekoppeld waardoor er digitaal ook niets is te zien.

begreep wel uit andere berichtgeving dat de aantallen in de overzichten aangepakt worden zodat we ook eindelijk kunnen zien hoeveel er verstrekt is en er niet altijd alleen maar 1x staat bij een verstrekking(hoe snel het klaar is werd er niet bij vermeld Smiley Knipoog )

groet mike

Starter

Er was een periode dat de apotheek de kosten van het geleverde medicijn op het etiket zette. Dat gaf ook best veel duidelijkheid. Waarom is dat teruggedraaid?

Geregelde bezoeker

dat zou ik ook wel willen weten ,toen de bedragen er op stonden was alles controleerbaar 

Fanatiekeling

Ik heb ook gemerkt dat de prijs niet meer vermeld wordt. Dat komt omdat de prijs van het medicijn door allerlei afspraken niet bekend is in de apotheek. De prijs die u betaalt hangt af van uw zorgverzekeraar , met andere woorden de prijs die u betaalt kan hoger of lager zijn dan die van uw buurvrouw ( met een andere zorgverzekeraar). 

De prijs van een medicijn is wel bij benadering te bepalen via de overheids-website www.medicijnkosten.nl. U moet daar de naam, de sterkte en de hoeveelheid ( bijv. 100 stuks) invullen. Dat geeft de prijs, afhankelijk van de leverancier. U kunt de prijs van het merk-medicijn zien en ook de prijs van de goedkopere alternatieven. Hierbij wordt opgeteld ca.€7 ( de zogenaamde recepttoeslag) en de eerste keer dat u dit medicijn krijgt zelfs €14. Dit bedrag is het resultaat van onderhandeling: bijvoorbeeld €6,31 of €5,88. Als u een zorgverzekeraar hebt die goed onderhandeld heeft , betaalt u dus minder. 

Ik raad trouwens aan om wèl naar de prijs van een medicijn te vragen. Het is toch zeker van belang te weten of u €14 betaalt of €300? U hoeft het niet op het dubbeltje af te weten, maar wel ongeveer. Het is veel prettiger om de prijs van een pil te weten. Er zijn pillen die maar een paar centen kosten en andere pillen kosten wel €3 per stuk. 

Lees deze tekst: https://www.v-a-l.nl/pharmacy.aspx?action=showNews&newsId=10086
Zoals u wellicht opgemerkt heeft, staat sinds enige tijd de prijs niet meer op het etiket vermeld.

Dit was altijd een service van de apotheek om u bewust te maken over de kosten van de medicijnen die u gebruikt.
Inmiddels is er veel gebeurd in apotheek-land, waardoor de prijs van uw medicijnen zeer aan verandering onderhevig was en nog steeds is.
Iedere zorgverzekeraar maakt tegenwoordig zijn eigen afspraken met apotheken, zodat er geen sprake meer is van DÉ prijs van het medicijn.
Ook maakt de zorgverzekeraar rechtstreeks afspraken met de fabrikant van uw geneesmiddel, die in de apotheek niet bekend zijn. Ook hierdoor kennen wij DÉ prijs niet!
Tenslotte hebben we tegenwoordig het zogenaamde preferentiebeleid, waardoor uw vertrouwde medicijn iedere maand in een ander doosje kan zitten, met weer een andere prijs. ( Feina: dit is geen landelijk beleid maar beleid van de zorgverzekeraar. Apotheken verschuilen zich graag hierachter, op het moment dat zij zelf een goedkoper medicijn afleveren dat hun meer winst oplevert). 

Begrijpelijk dat dit bij u vragen oproept !

Dus, omdat de prijs op het etiket in veel gevallen niet meer correct is, hebben wij besloten deze niet meer te vermelden.
Vragen over de prijs van uw geneesmiddel en wat dit voor gevolgen heeft voor uw eigen risico, kunt u het beste neerleggen bij uw zorgverzekeraar.( Feina: dit is onzinnig: je wilt de prijs van een artikel weten vóórdat je het aanschaft). 

Groet, Feina.

Community Manager

@Feina @diadino24 Ah oke, nu snap ik het punt. Sorry misschien verwarrend van mijn/onze kant. Het klopt dat het vermelden van 'verstrekking apotheek' op het papieren declaratie overzicht komt vanuit privacy oogpunt. Omdat het tonen van gegevens in het klantdomein en het papieren declaratie overzicht aan elkaar gelinkt zijn kunnen ook op het klantdomein deze gegevens niet getoond worden. Dit is iets wat we proberen op te lossen.

We proberen er dus voor te zorgen dat het declaratie overzicht per post geen gevoelige informatie bevat maar door middel van DigiD op het klantdomein deze gegevens wel inzichtelijk zijn.

Heb ik het zo meer duidelijk gemaakt? Ik zal ook even nalezen of dit in eerdere reacties misschien niet goed is overgekomen. Dan kan ik dit aanpassen. 

@wm @wm @mitte Ik zie dat @Feina een uitleg geeft. Het klopt inderdaad dat er prijsafspraken worden gemaakt waardoor er niet 1 prijs is voor een medicijn. Algemene informatie over medicijnen prijzen en de vergoedingen lees je ook via: http://www.apotheek.nl/themas/medicijnprijzen-en-vergoedingen-hoe-zit-het-nu#wat-uw-medicijn-ongevee...

Ik hoor het graag als er toch nog vragen zijn!

Geregelde bezoeker

dank je wel vind ik wel intressant  om is uit te vogelen

Bezoeker

Achmea krijgt het nog steeds niet voor elkaar.

Al twee jaar loze beloften en onzin uitleg.

Il log in met mijn digid om de specificatie te zien, er kijkt dus niemand mee.

Nu graag de klant serieus nemen en ophouden met die onzin van verstrekking apotheek.

Achmea is de enige met deze flauwekul.

Fanatiekeling

Gewoon overstappen op een andere verzekering.

Groet, Feina.

Community Manager

Hoi Datavark.

Het kopt dat de belofte al een tijd geleden is gedaan, maar de wijziging nog steeds niet live is. 

Ik kan je op dit moment alleen maar verwijzen naar een antwoord van een collega van de afdeling online in dit topic.

Hierin staat het volgende: 

Een aantal onderwerpen waar wij momenteel aan werken:

-          Waar je nu nog medicijngebruik ‘Verstrekking apotheek’ ziet, wordt op heel korte termijn de naam van het medicijn getoond

We zijn er dus mee bezig om dit mogelijk te maken, op korte termijn. 

Vind je het leuk om berichten te lezen maar wil je graag meer? Als je lid wordt kun je optimaal gebruik maken van de community.

Geregelde bezoeker

dat zou echt geweldig zijn  toppie voor jullie 

Geregelde bezoeker

zit net in mijn zilveren kruis te kijken en ik zie de namen van de geneesmiddelen  wordt gemeld op 3 dingen na  hier ben ik blij mee  toppie voor jullie dank je wel 

Community Manager

Klopt mitte! In Mijn Zilveren Kruis zijn al veel medicijnen omgezet van 'vertrekkingen apotheek' naar de echte medicijnnaam. Zoals je hebt gezien zijn er nog een aantal medicijnen niet omgezet. Hier wordt nog aan gewerkt. 

Vind je het leuk om berichten te lezen maar wil je graag meer? Als je lid wordt kun je optimaal gebruik maken van de community.

apotheek verstrekking

Voorbijganger

Ik heb alles uitgeprint wat betreft zorgvergoeding over het hele jaar 2016 en er staat vrijwel overal "verstrekkingen apotheek"" . Ik geloof dat er 3x een medicatie genoemd wordt. Ik wil gewoon openheid van zaken en weten waar ik voor betaal !!

Re: apotheek verstrekking

Webcare
Webcare

Hallo Tanja, zoals je hierboven al leest zijn wij bezig om meer medicijnen met naam te vermelden op Mijn Zilveren Kruis. We zijn er druk mee bezig dit te verbeteren!
Als je er niet uitkomt met de informatie op Mijn Zilveren Kruis kan je bellen naar de klantenservice. Zij mogen de naam van de medicijnen aan je doorgeven.
Groet, Kim