Waarom krijg ik een standaard verpakking mee bij de apotheek?

Voorbijganger

Onlangs ben ik in de apotheek om iets op te halen en krijg meer mee dan op het recept staat, "OMDAT WE ZOVEEL MOGELIJK MET DE STANDAARD VERPAKKINGEN WERKEN" heet het dan, en, i.p.v. de voorgeschreven 6 stuks keren we huiswaarts met 10 stuks. Dit kost klauwen met geld en vervuilt bovendien het millieu. Wie bepaald hier wat er gebeurt ????? Ik vind dat dit moet stoppen.

Waarom krijg ik een standaard verpakking mee bij de apotheek?

5 ANTWOORDEN

Re: Waarom krijg ik een standaard verpakking mee bij de apotheek?

Community Manager

Hoi @PTatZK

Goed dat je je zo betrokken voelt bij de kosten in de zorg en bij het milieu. Het is inderdaad een beetje krom maar standaardverpakkingen zijn in dit geval goedkoper. Wanneer een apotheek inkoopt bij de leverancier krijgt hij ook 10 stuks geleverd. Wanneer er 4 stuks op de plank blijven liggen moet iemand die maar net nodig hebben. De kostprijs per stuk is hoger dan wanneer de apotheker de standaardverpakking levert. Helpt deze uitleg een beetje?

Voorbijganger

Helaas ben ik het er absoluut niet mee eens.

Als een recept 4 stuks voorschrijft en de apotheek levert er 10:

- dan wordt er iets geleverd en doorberekend wat niet nodig is

- dan is het mogelijk dat een uur later hetzelfde gebeurd met hetzelfde medicijn

- dan moet men maar hopen dat het restant op een verantwoorde wijze wordt vernietigd

- dan gaat de apotheek in tegen zijn eigen beleid dat overgebleven medicijnen bij hen moeten worden ingeleverd voor vernietiging

- dan worden op allerlei manieren de kosten opgedreven waardoor bij de verzekeraar geen ruimte is voor andere vergoedingen welke voor dezelfde of een andere patient van zeer groot belang kunnen zijn om zijn levenskwaliteit te verbeteren

- dan wordt de kans op hoger eigen risico of hogere premie aangewakkerd

- dan vraag ik me bovendien af of de politiek zich bewust is van deze handelwijze

Community Manager

@PTatZK We worden het denk ik niet eens. 

Voor het eerste punt wat je aandraagt zou het betekenen dat er meer doorberekend wordt voor een kleine hoeveelheid dan voor een grotere hoeveelheid. Zoals ik al aangaf is het krom maar de standaard hoeveelheden zijn in sommige gevallen goedkoper om te leveren dan aangepaste hoeveelheden. De kosten worden hierdoor dus niet opgedreven.

Daarnaast levert de apotheek in sommige situaties in kortere termijnen dan op de verwijzing van de huisarts staat. Een medicijn dat iemand een paar maanden dient te gebruiken kan de apotheker ook per twee weken leveren zodat de kans dat er veel medicatie overblijft kleiner is. Het preferentiebeleid draagt ook bij aan het verlagen van de kosten. Dus er zijn meerdere manieren waarop we werken aan het in de hand houden van de kosten. 

Het gaat uiteindelijk niet om 'ruimte', dus of er budgettair gezien nog ruimte is om een behandeling te vergoeden maar wel om de medische noodzakelijkheid en doelmatigheid van een behandeling. Het 'meer uitgeven' op één plek leidt in die zin niet tot 'minder uitgeven' op een andere plek.

Voorbijganger

Een apotheek is een commerciële instelling waar het om eurootjes draait. Evenals de medicijnfabrikanten: "Graaiers". Ik ben 85 en krijg voor DRIE maanden een pak pillen mee. Ironisch toch? (!)

Webcare

Beste Jan, ik zie aan je eerdere berichtjes op de community dat je niet evreden bent met ons zorgstelsel. Het is duidelijk dat jij dit graag anders ziet. Wij kunnen dit niet voor jou veranderen, je moet hiervoor bij de politiek zijn. Als je vragen hebt over je zorgverzekering of je hebt tips voor anderen die constructief zijn, voel je vrij dit te posten op de community. Je onvrede met de de overheid is op ons forum niet iets wat jou verder helpt. 

Vind je het leuk om berichten te lezen maar wil je graag meer? Als je lid wordt kun je optimaal gebruik maken van de community.