Dit topic is gesloten. Dat betekent dat je hieronder niet meer kunt reageren.
Wil je over dit onderwerp in gesprek? Open dan een nieuw topic.

Waarom kosten medicijnen 2 x zo duur bij een apotheek?

OPGELOST

Re: Waarom kosten medicijnen 2 x zo duur bij een apotheek?

Webcare

Goedemorgen Maat1962,

Ik kan me heel goed voorstellen dat het frustrerend is wanneer je zoon zo veel meer betaalt voor een medicijn. Het klopt inderdaad dat de medicijnprijs exclusief het afleverbedrag is, maar dat verklaart alsnog niet het grote verschil.

Graag zou ik willen weten, wat het artikelnummer is van het medicijn en bij welke apotheek het wordt gehaald. Ik kan dan ook nakijken of het gaat om een apotheek met een zogeheten IDEA-contract of een preferentiecontract. Dat laatste kun je overigens ook zelf nakijken in onze zorgzoeker.

Wil je mij een privéberichtje sturen met het artikelnummer van het medicijn + eventueel de naam & plaats van de apotheek? Je stuurt een privébericht door op mijn naam te klikken en vervolgens te klikken op: "Deze gebruiker een privébericht sturen".

Groeten, Michiel

Wil jij ook een leuke persoonlijke handtekening? Dit kun je gemakkelijk doen via de instellingen van jouw profiel.

Fanatiekeling

Maar nu begrijp ik het nog niet: wat moet de verzekerde betalen? Ik neem aan toch gewoon de officiele prijs uit www.medicijnkosten.nl plus de afleverkosten ( eerste keer €12, volgende keren €6). 

De vragensteller Maat1962 denkt dat hij de door ZK afgesproken gemiddelde prijs moet betalen? Dat is toch hopelijk onjuist?

Groet, Feina.

Webcare

@Feina Het klopt dat de afgesproken prijs tussen verzekeraar en apotheek betaald wordt.

Lees svp wat Het Zorginstituut Nederland hierover zegt: 

https://www.medicijnkosten.nl/help_afwijking_werkelijke_vergoeding.asp

Onze afspraken en geneesmiddelenbeleid leveren voordeel op.

Omdat wij afspraken maken met  apotheek en met fabrikanten, besparen wij op de kosten van geneesmiddelen.

Vind je het leuk om berichten te lezen maar wil je graag meer? Als je lid wordt kun je optimaal gebruik maken van de community.

Fanatiekeling

Maar dan begrijp ik het nog niet helemaal. 

Stel een medicijn kost €3,50 volgens www.medicijnkosten.nl. Dan komt daarover heen nog de uitgifte en de " eerste uitgifte" ( voorheen "begeleidingsgesprek nieuw geneesmiddel"). Berekent Zilveren Kruis dan de afgesproken prijs voor dit medicijn plus twee keer de €6 , dus ca. €15,50 of berekent Zilveren Kruis voor elk medicijn hetzelfde bedrag, dus bijvoorbeeld €30 of het nu een goedkoop of duur middel is? 

Zoja (€30) , waar staat dit dan in de polisvoorwaarden? Ik had eerder begrepen dat de prijs van een medicijn twee keer per jaar wordt " vastgezet". Daar zou ik mee kunnen leven, maar niet met €30 per medicijn, ongeacht de werkelijke prijs. 

Groet, Feina.

Fanatiekeling

Ik heb jullie advies opgevolgd,  namelijk 

( Lees svp wat het Zorginstituut  Nederland  hierover zegt:
https://www.medicijnkosten.nl/help_afwijking_werkelijke_vergoeding.asp) 

Ze zeggen nergens letterlijk dat het toegestaan zou zijn om het pakjes-tarief aan de verzekerde in rekening te brengen. 

"

Waarom wijkt de werkelijke vergoeding af van die op deze website?
De vergoeding op deze website is de vergoeding die apotheken gemiddeld in rekening brengen. De feitelijke vergoeding komt tot stand op basis van afspraken tussen verzekeraars en apotheken, en kan dus per apotheek verschillen. Bovendien is de vergoeding die deze website toont exclusief het aflevertarief van de apotheek. Ook het aflevertarief komt tot stand op basis van onderhandelingen tussen verzekeraars en apotheken.

In de praktijk blijkt dat apothekers die een overeenkomst met uw zorgverzekeraar hebben gesloten lagere tarieven hanteren dan wanneer er geen overeenkomst is. Dat geldt zowel voor de prijs voor het geneesmiddel als het aflevertarief. Vraag uw apotheker eventueel maar de hoogte van het aflevertarief dat hij in rekening brengt.

Groet, Feina.

Community Manager
Community Manager

Hallo @Feina

Hoe de prijs van een geneesmiddel bij een apotheek met een IDEA contract tot stand komt is redelijk complex. Ik probeer het zo duidelijk mogelijk uit te leggen aan de hand van een aantal vragen. De antwoorden zijn wat kort door de bocht omdat het erg complex is maar geven hopelijk wel een beeld.  

Kan mijn keuze voor een apotheek invloed hebben op het eigen risico ?

Ja, er kan een prijsverschil ontstaan tussen een apotheek met een preferentiecontract en een IDEA contract.

Hoe werken deze contracten?

Als een apotheek een IDEA contract heeft dan zal de apotheek zelf zijn geneesmiddelen inkopen. Het bedrag dat wij in dit geval aan de apotheek betalen is afhankelijk van verschillende criteria. Dit staat los van het bedrag waar de apotheek het geneesmiddel voor kan inkopen. Als de apotheek een preferentiecontract heeft dan krijg je het merk mee dat wij kiezen.

Lees hier meer

'IDEA-contract:

De apotheek bepaalt het geneesmiddelmerk Onder de contractvorm IDEA (Integraal Doelmatigheidscontract Excellente Apothekers) geldt het volgende:

• De apotheek levert u de farmaceutische zorg waarop u aanspraak heeft, op basis van uw polisvoorwaarden.
  • Als er van een geneesmiddel meerdere identieke, onderling vervangbare varianten beschikbaar zijn en er geen medische noodzaak is om het originele geneesmiddel of de andere afgeleide generieken hiervan te gebruiken, moet u dit geneesmiddel zelf betalen. wij vergoeden de nota’s die hierop betrekking hebben niet.
  • Wij spreken geen voorkeursmiddel of –merk af met de apotheek. wij vergoeden het geneesmiddelmerk dat de apotheek heeft bepaald conform de afspraken in het idea-contract.
  • De apotheek declareert de geleverde farmaceutische zorg rechtstreeks bij ons.'

Contract met preferentiebeleid:

wij bepalen het geneesmiddelmerk Voor deze contractvorm geldt het volgende:

• De apotheek levert u de farmaceutische zorg waarop u aanspraak heeft, op basis van uw polisvoorwaarden.
  • Als er van een geneesmiddel meerdere identieke, onderling vervangbare varianten beschikbaar zijn en er geen medische noodzaak is om het originele geneesmiddel of de andere afgeleide generieken hiervan te gebruiken, dan mag de apotheek uitsluitend het geneesmiddel leveren dat wij als voorkeursmiddel hebben aangewezen. u heeft in dat geval alleen aanspraak op vergoeding van het preferente geneesmiddel dat wij hebben aangewezen (zie artikel 4.2).
  • De apotheek declareert de geleverde farmaceutische zorg rechtstreeks bij ons.'

Wanneer ontstaan er prijsverschillen? 

In sommige gevallen kopen wij het geneesmiddel voor een apotheek met een preferentiecontract zo gunstig is, dat het uiteindelijk minder kost dan de vergoeding die wij geven aan een apotheek met een IDEA contract die zelf voor de inkoop van geneesmiddelen zorgt. Dit kan ook andersom het geval zijn waardoor in sommige gevallen IDEA goedkoper is. 

Wij brengen exact datgene ten laste van het eigen risico, wat we ook daadwerkelijk aan de apotheek hebben betaald. Dit kan uiteindelijk zorgen voor een prijsverschil dat je kunt terugzien in het eigen risico.

Wil je meer lezen?

Je kunt meer informatie vinden op de pagina over ons geneesmiddelenbeleid of op de website voor zorgverleners

Fanatiekeling

Kan ik een rechtstreeks antwoord krijgen op deze vraag? 

Het later gegeven antwoord helpt mij niet.

@Feina  Dit was mijn vraag: 
Stel een medicijn kost €3,50 volgens www.medicijnkosten.nl. Dan komt daarover heen nog de uitgifte en de " eerste uitgifte" ( voorheen "begeleidingsgesprek nieuw geneesmiddel"). Berekent Zilveren Kruis dan de afgesproken prijs voor dit medicijn plus twee keer de €6 , dus ca. €15,50 of berekent Zilveren Kruis voor elk medicijn hetzelfde bedrag, dus bijvoorbeeld €30 of het nu een goedkoop of duur middel is?

Zoja (€30) , waar staat dit dan in de polisvoorwaarden? Ik had eerder begrepen dat de prijs van een medicijn twee keer per jaar wordt " vastgezet". Daar zou ik mee kunnen leven, maar niet met €30 per medicijn, ongeacht de werkelijke prijs. 

Groet, Feina.

Verschil in vergoeding medicijnen

Starter

Ik slik valsartan 40 mg  16-07-2015 heb ik er 180 stuks meegekregen van de apotheek deze kosten mij toen 59,38 . Deze zijn van de 375 eigen bijdrage in gehouden ik heb ze dus zelf moeten betalen. Wat schets mijn verbazing vervolgens op 27 januari 2016 toen ik er weer 180 heb meegekregen deze kosten mij maar 12,30 . Hoe is dit mogelijk en wie verdiend er nu aan. Ik heb het gevoel dat ik dus vorig jaar te veel heb betaald en wil dan ook graag het geld teruggestort krijgen van al die jaren dat ik teveel heb betaald.

Re: Verschil in vergoeding medicijnen

Fanatiekeling

De prijs van dit medicijn varieert sterk per fabrikant. Zie www.medicijnkosten.nl . Zie bijlage. De kale prijs varieert tussen de €7 en €53. Dus de prijs af apotheek bij herhaling kost ca. €13 tot €60. 

De theoretische vraag hoe dit mogelijk is , is waarschijnlijk moeilijk te beantwoorden. 

Het zou mooi zijn als de verzekerde aan de balie van de apotheek de keus zou krijgen tussen een aantal merken. In een drogist mag ik Zelf het merk en het doosje kiezen, waarom eigenlijk in een apotheek niet? Dan weet je tenminste hoe duur het gaat worden van te voren. 

Ik pleit ervoor dat de apotheek de klant de keus laat tussen verschillende merken. Ik voel mij al jaren " afgescheept" , als er zomaar een willekeurig doosje naar mij toe wordt geschoven en ik daar maanden later pas de prijs van te weten kom. 

Groet, Feina.

Fanatiekeling

@Feina schreef:

Kan ik een rechtstreeks antwoord krijgen op deze vraag? 

Het later gegeven antwoord helpt mij niet.

@Feina  Dit was mijn vraag: 

Graag antwoord.

Groet, Feina.

Community Manager
Community Manager

Hallo @Feina

'berekent Zilveren Kruis voor elk medicijn hetzelfde bedrag, dus bijvoorbeeld €30 of het nu een goedkoop of duur middel is?'

Nee, dit is niet hoe het werkt in het geval van een IDEA contract. De berekening maken wij als volgt: 

Bij multisource segment: Taxe -/- herverdelingspercentage + WMG + 6% BTW

Bij Singlesource segment: Taxe -/- APC (voorheen clawback) + WMG + 6% BTW

Het bedrag dat wij vergoeden kan dus per geneesmiddel verschillen en is daarnaast ook nog is afhankelijk van verschillende factoren. De basis is de AIP van het geneesmiddel (die kun je terugvinden op www.medicijnkosten.nl), daar wordt in het geval van Singlesource de APC in mindering gebracht (voorheen clawback) en in het geval van Multisource een kortingspercentage in mindering gebracht wat wij (in het geval van preferentie) of de apotheker (in het geval van IDEA) voor onze verzekerde hebben bedongen. Het bedrag dat wij per geneesmiddel vergoeden is dus niet altijd hetzelfde. Wij brengen precies het bedrag dat wij vergoeden aan de apotheek in mindering op het eigen risico.

Groet,

Jan 

Voorbijganger

Ja inderdaad het bedrag dat de apotheek krijgt van zilverren kruis wordt van ons eigen risico afgehouden. Alleen is dat bij de vn apotheek lelystad 30 euro meer dan bij de apotheek in het ziekenhuis lelystad. Dat vind ik vreemd en vraag mij af hoe dat kan.

Community Manager
Community Manager

Hallo @Maat1962,

Een verschil in prijs van medicatie kan verschillende oorzaken hebben. Ik kan daarom in jouw situatie nu niet zeggen wat de oorzaak is. Wil je dat ik even met je mee kijk? Stuur mij dan jouw gegevens sturen in een privébericht

Groet,

Jan