Dit topic is gesloten. Dat betekent dat je hieronder niet meer kunt reageren.
Wil je over dit onderwerp in gesprek? Open dan een nieuw topic.

Waarom kosten medicijnen 2 x zo duur bij een apotheek?

Voorbijganger

Het valt mij op dat medicijnen die je bij je apotheek haalt wel tot 2 x zo duur zijn als dat ik ze online bestel!
Ook geld dat voor vaccinaties enz enz. op het medicijn dat ik gebrijk betaal ik (symbicort400) 104 euro. online 56 euro! niet zo raar dat de ziekte kosten de pan uit reizen.
mvg dennis sanders

• Beleid
  • Eigen risico en premie
  • Medicijnen

Waarom kosten medicijnen 2 x zo duur bij een apotheek?

OPGELOST
32 ANTWOORDEN

Re: Waarom kosten medicijnen 2 x zo duur bij een apotheek?

Fanatiekeling
De prijs van een medicijn dat je koopt bij de apotheek is opgebouwd uit een gedeelte " kale inkoopsprijs" en een gedeelte " afleverkosten". Deze laatste kosten zijn ongeveer: ?12 voor de eerste keer in een jaar, ?6 voor de volgende keren, aond-en weekendopslag ( ca.?25). Dus als je tijdens het weekend voor de eerste keer bij een apotheek een medicijn ophaalt kost dit aan "afleverkosten" ca. ?37 (?25+?12).

Kunt u nagaan of dit bij u aan de hand geweest is? Zo nee, dan zou ik per privebericht wel het internetadres van de apotheek willen ontvangen!

Voorbijganger
Beste Elze30,
Het gaat hier om een "gewoon" herhaal recept van een medicijn dat ik al jaren gebruik. het betreft hier de symbicort400 met 60 doseringen. prijs per stuk bij mijn apotheek 106 euro, en online of af te halen gevonden voor 56 euro. ook heb ik hier vorig jaar mijn malaria pillen gehaald voor ik citeer niks nul nada terwijl mijn apotheek 85 euro rekenden! (malarone) zonder dat ik daar een vergoeding voor zou krijgen. het loont om te kijken waar en hoe je aan je medicijnen komt. je eigen risico wordt wel heel snel bereikt door dit soort winstmarges schande dus.

Voormalig medewerker Zilveren Kruis
Hallo Dennis,

In ieder geval goed om te lezen dat je je medicijnen voor een lager bedrag hebt gevonden dan bij je apotheek. Ik ben het met je eens dat het prijsverschil groot is. Heb je het al met je apotheker over dit prijsverschil gehad overigens? En je bestelling betreft wel hetzelfde merk als dat je bij de apotheker meekrijgt? (merkgeneesmiddelen zijn altijd duurder).

Voorbijganger
Het betreft hier exact de zelfde medicijnen. ik heb het idee dat er zoveel winsten gemaakt worden door bepaalde partijen in de farma industrie, dat de eind gebruiker de dupe is door middel van hele hoge premie kosten. (eigenlijk weet iedereen dit al) vroeger wist je niet beter maar nu kan je heel makkelijk prijzen op zoeken, en niet alleen in nederland. zo heb ik al eerder hele grote verschillen gezien tussen europa en amerika. mijn conclusie is dat we worden getild door de infrastructuur van de grote bedrijfen, apothekers met prihjs afspraken enz enz. ten kosten van  zieke mensen.

Voorbijganger
Over medicijnen via internet: Het kan inderdaad zijn dat je daar medicijnen goedkoper kunt bestellen. Jammer genoeg zijn er veel 'slechte' verkoopkanalen en weet je niet zeker welke werkzamestoffen in je geneesmiddel zitten. (zie ook uitzendingen van Tros Radar in 2012).
Maar zeker is dat veel geneesmiddelen in Nederland voor de apotheek duurder zijn om in te kopen dan als je ze bijvoorbeeld in Spanje zou aanschaffen. Waarom die prijsverschillen er zijn is mij een raadsel. Je zou bijna denken dat de farmaceutische industrie kijkt wat er in een land vergoed wordt en daar de prijs op afstemmen. Maximaal marktaandeel voor maximale prijs ofzo.

Apothekers die zelf beter worden door prijsafspraken is trouwens van een aantal jaar geleden. De voordelen die daaruit werden gehaald zijn inmiddels allemaal óf met de apotheker vertrokken toen die z'n zaak verkocht(en dat zijn er veel geweest) en anders inmiddels wel afgeroomd door overheid en zorgverzekeraar. Er blijft in apotheken niet veel meer aan de strijkstok hangen, anders zouden er vast niet zoveel reorganisaties zijn ivm verliesdraaiende apotheken.

Nieuwkomer
Via welke site kopen jullie dan? Ik heb net Alvesco gehaald bij de apotheek, die kostte begin 2014 €34,00. De tweede helft van 2014 €58,00. Tot mijn stomme verbazing kost het vandaag €32,00. Heb meteen om 3 verpakkingen gevraagd. Het wordt allemaal vergoed, maar ik vind het toch heel raar hoe deze prijs zo kan schommelen, en het gaat toch in eerste instantie van mijn eigen risico af.

Fanatiekeling
Kijk op www.medicijnkosten.nl . De prijs op die website is de kale website, zonder het aflevertarief (€6) en zonder het eerste aflevertarief(€6). Er zijn verschillende sterktes. Daar hangt de prijs vanaf.

Fanatiekeling
Elze30 schreef:
Kijk op www.medicijnkosten.nl . De prijs op die website is de kale website, zonder het aflevertarief (€6) en zonder het eerste aflevertarief(eveneens ca. €6). Er zijn verschillende sterktes. Daar hangt de prijs vanaf.
niet de kale website, maar de kale prijs.

Starter

Waarom betaal je deze "afleverkosten" wel hier in Nederland en niet bij een apotheek in het buitenland?

Fanatiekeling
In het buitenland vraagt de apotheek gewoon een commerciele prijs, waarin de kosten en de winst zitten inbegrepen. In Nedwrland is het transparant gemaakt door afspraken tussen apotheek en zorgverzekeraars. Daarin is afgesproken dat apotheken een prijs vragen die bestaat uit het WMG tarief plus de kosten. De kosten lagen twee jaar geleden nog vast: dus bij elke apotheek en elke zorgverzekeraar waren de afleverkosten bijvoorbeeld altijd €6,21. Nu is er variatie. Er zijn apotheken die wel €9 rekenen.
Groet, Feina.

Moderator
Moderator

Jacqueline1963 schreef:

Waarom betaal je deze "afleverkosten" wel hier in Nederland en niet bij een apotheek in het buitenland?

Wat @Feina zegt klopt. In het buitenland hanteren ze in veel gevallen een all-in prijs. Om de transparantie te vergroten is in Nederland een splitsing gemaakt. In dit artikel lees je hoe de prijs van je medicijn is opgebouwd: Begeleiding nieuw geneesmiddel

Vaste bezoeker

Ik heb nog nooit afleverkosten betaald . klinkt als huurbemiddelingskosten zo illegaal  ofzo .

Medewerker

@A1ance3, omdat de afleverkosten bij de prijs zijn inbegrepen zullen deze waarschijnlijk niet zijn opgevallen. Zoals Elze30 op 23 augustus 2013 aangeeft bestaat de prijs uit de kale inkoopprijs en de kosten van de apotheek zelf, de zogeheten afleverkosten. In de link die mijn collega Jan heeft geplaatst, zijn dit de zaken die onder "Apotheek kosten standaard levering" vallen. Tot 1 januari 2014 zaten ook de kosten van een eerste verstrekking in de prijs, vanaf die datum staan deze kosten apart op de nota. Is de informatie, die we in het kennisbank artikel Begeleiding nieuw geneesmiddel , geven voor jou duidelijk genoeg of zie je hier nog aanvullingen op?

Nieuwkomer

Beste,

Ik kwam je item tegen en merkte dat je je ook uitlaat over de hoge kosten van medicijnen. Ook ik ben daar druk mee, daar de eerste medicijnen in een bepaald jaar van mijn eigen risico betaald moeten worden, dus rechtstreeks uit mijn portomonee. Ik ben erachter gekomen dat apothekers die met het Zilveren Kruis een basiscontract hebben afgesloten de aller goedkoopste medicijnen moeten leveren die het Zilveren kruis heeft opgezocht. Dus als het je niet uitmaakt welke apotheek je naar toe gaat en welk merk je krijgt van je medicijnen, is het heel erg lonend om over te stappen naar een andere apotheek met basiscontract. Half november schijnt Zilveren kruis nieuwe afspraken te maken met de apothekers (voor 2 jaar) dus contacten met Zilveren kruis voor goedkopere apotheek en over laten schrijven!! Misschien een goede tip?

Fanatiekeling

Cora1966 schreef:

Beste,

Ik kwam je item tegen en merkte dat je je ook uitlaat over de hoge kosten van medicijnen. Ook ik ben daar druk mee, daar de eerste medicijnen in een bepaald jaar van mijn eigen risico betaald moeten worden, dus rechtstreeks uit mijn portomonee. Ik ben erachter gekomen dat apothekers die met het Zilveren Kruis een basiscontract hebben afgesloten de aller goedkoopste medicijnen moeten leveren die het Zilveren kruis heeft opgezocht. 

Ik adviseer om VOORDAT je de medicijnen bij de apotheek via en recept bestelt, de prijzen met de apotheek eerst te overleggen. Soms zijn er middelen bij, die je bijvoorbeeld goedkoper zelf kan aanschaffen. Ook is het verstandig, ivm met de kosten die gerekend worden voor het " begeleidingsgesprek ", altijd bij jezelf na te gaan of je dit middel al eerder gehad hebt. Als dat korter dan 1 jaar geleden is mag de apotheek deze kosten niet berekenen. Verder lopen de kosten van de apotheek op, als een recept dat in principe bijvoorbeeld voor drie maanden geleverd mag worden van de arts , per maand wordt afgeleverd. Dat kost dan namelijk 3 x het aflevertarief ipv 1x. 

Groet, Feina.

Vanaf aankomend jaar word de begeleiding nieuw geneesmiddel niet meer los op de nota gezet. Hij valt dan weer binnen de medicijnprijs op de nota wanneer dit tarief word berekend. DIt is gedaan wegens de aggressie waar apothekers(assistente's) veelvuldig mee te maken hebben. Daarover lees je meer in dit topic. 

Kleine toevoeging aan het verhaal van Elze. Wanneer je (huis)arts een geneesmiddel voorschrijft stuurt hij/zij dit vaak direct door naar de apotheek. Wanneer dit gebeurd betaal je ook voor het middel bij die apotheek als je besluit het middel niet af te halen. Als je eerst wilt vergelijk is het aan te raden dit met je huisarts te bespreken. 

Voorbijganger

Helaas is dit nog steeds gaande.

Het medicijn voor mijn zoon kost de apotheek 9,13 en er is van zijn eigen risico 47,90 afgeschreven voor dit medicijn. Ik ben het gaan uitzoeken en de standaard vergoeding , afgesproken in een contract met de apotheek, voor dit medicijn is 47,90 euro ongeacht wat het de apotheek kost. Dus een winst van 30,00 euro die mijn zoon zelf moet betalen via eigen risico. Nu snap ik ook waarom de zorgkosten zo hoog worden als dit met de medicijnen gebeurt. Hetzelfde medicijn bij een andere apotheek kost 17,89 euro, deze apotheek heeft niet zo een contract. Een schande over de rug van ons de winst behalen.

Hi Maat1962, met apotheken maken wij inderdaad afspraken over gemiddelde bedragen. Op het ene medicijn leveren ze iets in en op de ander verdienen ze. Met een IDEA contract koopt een apotheek zelf in. Als deze apotheek een dergelijk contract heeft is het zeker mogelijk dat de inkoopsprijs nog lager ligt dan voor andere apotheken. 

Voorbijganger

Ja dat snap ik maar dat wij zelf 30 euro extra betalen dat vind ik echt niet kunnen. Dat er zulke afspraken worden gemaakt prima maar maak dat dan ook bekend dan kunnen we kiezen naar welke apotheek we gaan.

Het had onze zoon 120 euro gescheeld een andere apotheek.