Vragen over declaratie: vergoeding / verstrekking apotheek en begeleiding

Bewerkt 
Bekend gezicht

Hallo

Ik ben een freqeunt medicijnen verbuikster Smiley Erg vrolijk

En ik heb een vraag over mijn declaratie!

25-06-2015 APOTHEEK DE EEKEN
Verstrekkingen apotheek
€ 10,29 Eigen risico € 10,29 Wij vergoeden deze
behandeling niet
(helemaal).

Teneerste wil ik weten wat jullie niet helemaal vergoeden, en wat valt er onder verstrekking apotheek?

Ik slik elke maand dezelfde medicatie!

Ten 2de

Kunnen jullie mij verttellen warom ik 6 euro betaal voor een papieren begeleiding die ik weggooi?

Ik ben ook een beetje blond Smiley Erg vrolijk

25-06-2015 DORPSAPOTHEEK
Begeleiding nieuw
geneesmiddel
€ 6,25 Eigen risico € 6,25

tips zijn welkom, oplossingen ook

Durf te vragen!

Meer onderwerpen bekijken die zijn gelabeld met:

Vragen over declaratie: vergoeding / verstrekking apotheek en begeleiding

5 ANTWOORDEN

Re: Vragen staan vrij! Medicatie/begeleiding

Voormalig medewerker Zilveren Kruis

Hey Nanda, ik kies ervoor om deels antwoord te geven in privé bericht. Het is ons beleid om persoonlijke informatie nooit openbaar te delen. De vraag waarom je €6 betaalt voor een papieren begeleiding die je weggooit kan ik wel beantwoorden. Een praktisch overzicht van die informatie staat op de kennisbank onder vermelding van "begeleiding nieuw geneesmiddel".

Was je al bekend met de kennisbank? Het is eigenlijk een vergaarbak van informatie die niet op de site staat en daar moeilijk in te passen is, maar waar toch vaak vragen over worden gesteld. We gebruiken graag de input van mensen op de community voor het aanvullen van kennisbank artikelen, of het starten van nieuwe artikelen. Dus als je een idee hebt, horen we het graag!

Bekend gezicht

@Jeppe  dankje wel... nee was ik nog niet mee bekend.. nu wel dus Smiley Tong 

Webcare

Top! Mocht je nog vragen hebben, weet je ons uiteraard te vinden! 

Betwiste nota apotheek mbt 'begeleiding nw geneesmiddel'

Nieuwkomer

Vooraf bij apotheker gemeld: ik wil het 'product' begeleiding nw geneesmiddel, niet. Veel discussie dat het moet van de overheid etc. reactie: u kunt mij niet dwingen iets af te nemen (te betalen) wat ik niet wil.

Bij het verstrekken wordt een poging gedaan mij mondeling 'het produkt af te nemen'. Ik onderbreek de apotheker en vertrek. In het zakje met medicijnen zit een A4-tje met tekst, die tov de bijsluiter van de fabrikant geen toegevoegde waarde heeft.

Ik betwist dehalve de nota. Is er jurispredentie over het (verplicht) afnemen cq betalen van een ongewenst product?

Re: Betwiste nota apotheek mbt 'begeleiding nw geneesmiddel'

Community Manager

@Eljé De kosten die in rekening worden gebracht onder 'begeleiding nieuw geneesmiddel' bestonden voorheen ook al. Deze werden echter niet gespecificeerd. Het bedrag wordt in rekening gebracht voor het werk dat de apotheker uitvoert. Dit is bijvoorbeeld de controle van de dosering en of het in combinatie met andere medicijnen die iemand mogelijk gebruikt problemen oplevert. Deze kosten zijn verplicht. Er is bij mijn weten geen jurisprudentie over de nota. Wel kan je meer informatie vinden op de website van de NZa enin onze kennisbank: begeleiding nieuw geneesmiddel.

De aparte vermelding van dit bedrag wordt vanaf volgend jaar weer ongedaan gemaakt en weer bij de prijs van het medicijn ingesloten.