Verschil tussen bedragen voor medicijnen door mij zelf betaald en die aan mij worden vergoed.

Verwijderde account
Niet van toepassing

Beste communityleden,

De kosten voor medicijnen betaal ik zelf vanuit het eigen risico(€78,55). Voor diezelfde medicijnen krijg ik,nadat mijn eigen risico op gebruikt is, een lager bedrag vergoed(58,00)  Hoe kan dit?

Groet van Jan

Verschil tussen bedragen voor medicijnen door mij zelf betaald en die aan mij worden vergoed.

4 ANTWOORDEN 4

Re: Verschil tussen bedragen voor medicijnen door mij zelf betaald en die aan mij worden vergoed.

Fanatiekeling

Hallo Jan, 

ik ben niet van ZK. 

Ik kan je misschien helpen, maar de vraag is niet helemaal duidelijk. 

Doel je op een soortgelijke situatie als deze:

in januari 2019 medicijn A gehaald. Hiervoor kreeg je van het ZK een eigen-risico rekening van €78,55. In september heb je weer medicijn A gehaald, dezelfde hoeveelheid. Toen bleken deze medicijnen €58 te kosten. ( je ziet  dit bedrag in Mijnzilverenkruis).

Als dit klopt kan ik proberen een verklaring te geven.

Groet, Feina.

Re: Verschil tussen bedragen voor medicijnen door mij zelf betaald en die aan mij worden vergoed.

Verwijderde account
Niet van toepassing

Dank voor je reactie Feina,

Volgens mijn declaratieoverzicht  is er een verschil in prijs van €20,38 voor dezelfde medicatie. Eerst €78,55 later €58,17.

In februari is de €78,55 door mij betaald vanuit mijn verplicht eigen risico.

In augustus is de €58,17 aan mij vergoed nadat mijn verplicht eigen risico op gebruikt is.

Kennelijk is de prijs voor de medicijnen gedaald.

Groet van Jan

Webcare

Dag Jan,

Feina had al goed doorgevraagd. Dank je wel daarvoor, Feina!

De prijs van medicijnen kan door het jaar heen veranderen. Dit komt bijvoorbeeld door de beschikbaarheid van het medicijn, de grondstoffen van het medicijn of omdat er een alternatief is voor het medicijn. 

Je eigen risico heeft niet met de prijs te maken. Het is dus niet zo dat de prijs hoger is als je nog eigen risico moet betalen. En dat de prijs lager is als je je eigen risico hebt betaald en wij het medicijn vergoeden.

Is dit zo antwoord op je vraag?

Groeten,

Bas

Fanatiekeling

Naast het feit dat de prijs kan veranderen ( prijs is op te zoeken op de overheidswebsite www.medicijnkosten.nl), is een verschil van ca. €6 te verklaren uit de toeslag bij de eerste keer dat u een bepaald medcijn gebruikt. Bijvoorbeeld : 10 pillen kosten €3,50 ( officiele prijs op de website). Dan betaalt u altijd in de apotheek €3,50+€6. €6 heet het aflevertarief en betaalt u bij elke levering per medicijn.  De eerste keer komt er nog €6 extra bij ( dit heet " het gesprek eerste aflevering"). Dan wordt het bedrag €3,50+€6+€6. 

En @Verwijderde account , je schrijft dat " er €58 aan jou werd vergoed". Betekent dit dat je de rekening aan ZK hebt opgestuurd? Zoja, dan ben je misschien in een ongecontracteerde apotheek geweest, waarvan de vergoeding lager is.

Groet, Feina.