Verkeerde medicijnen en aandoening wordt erger wat zijn mijn rechten?

Voorbijganger

Hoi,

De laatste drie maanden heb ik een vervelende ervaring gehad bij mijn huisartsenpraktijk. Eind December was het zo dat mijn ooglid ontstoken is geraakt waardoor dit nu opgezwollen is. Na het 1ste oog is na een paar weken ook het 2de oog besmet geraakt. Ik belde de huisarts om dit op een gegevenmoment zo irriterend werd dat ik hier niet meer tegen kon. Hierna werd er verteld dat ik bij het ziekenhuis een medicijn kon ophalen. Hiervoor heb ik 1 euro betaald en niks van mijn eigen risico. De volgende dag ging ik naar de huisarts.

De huisarts vertelde mij dat ik moest doorgaan met het gebruik hiervan. Hij vertelde mij dat dit na een paar weken weg zou gaan en dat is inderdaad gebeurd. Het medicijn werkte dus uitstekend. Alleen bij het stoppen van de medicatie kwam deze weer terug na een week of 2. Inmiddels is het dus februari en zit ik weer met het zelfde probleem als December dus ga ik weer naar de huisarts. Deze keer een ander dan de vorige i.v.m. ziekte.

Tot mijn grote verbazing verteld de huisarts (de vervanger) mij dat het oog zichzelf aan het genezen is en dat ik geduld moest hebben. Hierna schrijft zij mij een medicijn uit en verteld mij dat ik dit moest blijven smeren en dat deze vanzelf zou overgaan. Ik dus een paar weken smeren maar helemaal geen effect. Het wordt juist allemaal wat erger. En tot mijn grote ergenis zie ik ook nog dat er 15eu (eigen risico) te betalen valt voor het medicijn wat niet werkt. Dit terwijl de 1ste medicatie uitstekend werkte en ik hier maar 1 euro voor hoefte te betalen en geen eigen risico. Hierna ga ik weer naar de huisarts.

De huisarts verteld mij dat dit nooit vanzelf over zou gaan en ik naar de oogarts moet gaan. Nu stond daarvoor weer een wachtijd van 100 dagen waarbij ik even contact heb gehad met een zorgcoach van zilverkruis. Gelukkig kon er nog een afspraak gemaakt worden voor het einde van deze maand inplaats van april/mei.

Nu is het zo dat ik absoluut niet tevreden ben met het eigen risico van 15eu wat ik moet betalen voor een medicijn wat niet werkt en wat ervoor heeft gezorgd dat dit hele gebeuren erger is geworden met mijn ogen. Ook de behandeling van de huisarts daar ben ik niet tevreden over. Want dit is dus van irritatie naar constante pijn gegaan hierdoor.

Om een lang verhaal kort te maken ik wil dus de 15eu niet betalen en wil weten wat ik kan doen in bovenstaande situatie.

Ik snap niet hoe ik 1eu betaalt heb voor een medicijn wat goed werkte en het probleem tijdelijk had verholpen en hierna 15eu eigen risico moet betalen voor een medicijn wat totaal niet werkt en het allemaal erger maakt.

Ook zou ik willen weten dat indien dit vele malen erger wordt, dat ik me niet meer kan concentreren op mijn werk welke actie ik kan ondernemen zonder naar het ziekenhuis te gaan en in 1 klap me eigen risico te vergooien. (Afspraak die er nu staat zo rond de 100eu eigen risico kosten.

Misschien iemand die mij hiermee kan helpen?

Alvast bedankt.

• Eigen risico en premie
  • Medicijnen

Verkeerde medicijnen en aandoening wordt erger wat zijn mijn rechten?

8 ANTWOORDEN

Re: Verkeerde medicijnen en aandoening wordt erger wat zijn mijn rechten?

Fanatiekeling

Die 1 euro kan niet kloppen. Als je dit in de apotheek van het ziekenhuis moest betalen, komt de echte rekening nog in de vorm van eigen risico via zilveren kruis. De kosten van een medicijn zijn de eerste keer altijd ca. €12 plus de kale medicijnkosten. In het weekend en  's avonds nog ca. €30 meer.

Verder kunt u geen verhaal halen als een medicijn niet werkt. 

Als u geen ertrouwen meer heeft in de huisarts(en-praktijk), heeft u het recht om te wisselen van huisarts. ( vrije keuze). 

Vraagt u ook eens advies aan de apotheker. Het is allemaal niet zo zwart - wit namelijk. 

Groet, Feina.

Community Manager

Hoi @zilverenkruis000, ik kan me goed voorstellen dat je niet tevreden bent over het verloop van dit traject. Het is echter wel zo, zoals @Feina al aangaf, dat het niet werken van een medicijn geen geldige reden is om het eigen risico over dit medicijn niet te betalen. Wat wel mogelijk is, is om het aan te geven bij de huisarts en te vragen of hij of zij denkt dat het medicijn dat de eerste keer is voorgeschreven misschien nog een keer geprobeerd kan worden. Waarom je de eerste keer 1 euro hebt betaald en waarom je daarna meer hebt moeten betalen is iets wat ik aan de hand van je gegevens kan uitzoeken. Stuur daarvoor je gegevens (postcode, huisnummer, relatienummer en geboortedatum) even in een privé bericht aan me toe. 

Mij lijkt het inderdaad ook verstandig om navraag te doen bij de apotheker en de huisarts mocht de situatie niet overgaan of erger worden.

Voorbijganger

@Feina

Dit is in December gebeurd en heb tot heden nog niks gezien.

Wanneer zou ik deze onverwachte rekening moeten ontvangen of terugzien in Mijn Zilverenkruis?

Fanatiekeling

Eigenlijk moet je dit aan Zilveren Kruis vragen.

Mijn antwoord: ja, dit zou zichtbaar moeten zijn in Mijn Zilveren Kruis. Maar als de zorgverlener, dus de apotheek uit het ziekenhuis nog niet gedeclareerd heeft, is het nog niet bekend. Je kan bijvoorbeeld rechtstreeks aan de apotheek van het ziekenhuis vragen hoe duur het medicijn was en of zij al gedeclareerd hebben bij Zilveren Kruis ( en wanneer dan). 

Het is ook mogelijk dat je in 2016 je eigen risico al had overschreden. Dan betaal je alleen een eventuele eigen bijdrage ( dit is het bedrag dat het medicijn meer kost dan de overheid acceptabel vindt) in de apotheek zelf. Zilveren Kruis betaalt de rest. Maar dit behoort ook in MijnZilverenKruis te verschijnen.

Je vroeg ook naar goedkopere opties voor de oogarts in het ziekenhuis. Een optie is dus via de huisarts het eerste zalfje nog een keer proberen. Een andere optie is een second opinion van een andere huisarts. 

Groet, Feina.

Community Manager

@Feina De gegevens die je noemt zijn inderdaad in te zien in Mijn Zilveren Kruis, met als randvoorwaarde natuurlijk wel dat de zorgkosten door de zorgverlener al zijn ingediend. 

Voorbijganger

@Feina @Raoul

Deze was idd te zien in Mijn zilverenkruis.

Alleen omdat deze in December 2016 te zien was zag ik deze niet terug omdat we nu in 2017 zitten.

Grt.

Fanatiekeling

@zilverenkruis000, dat is lastig inderdaad. Je moet het jaar omzetten. Daar ben ik ook wel eens de mist mee ingegaan. 

Groet, Feina.

Moderator

Fijn dat je het hebt gevonden @zilverenkruis000

Hoe gaat het inmiddels met je oog en de medicijnen?

Vind je het leuk om berichten te lezen maar wil je graag meer? Als je lid wordt kun je optimaal gebruik maken van de community.