Dit topic is gesloten. Dat betekent dat je hieronder niet meer kunt reageren.
Wil je over dit onderwerp in gesprek? Open dan een nieuw topic.

Vergoeding van dexamfetaminesulfaat en placeboproef

Bewerkt 
Nieuwkomer

Hallo,

even in het kort, ik ben nog niet zo lang geleden positief bevonden op het hebben van ADHD/ADD, en heb hier in het verleden al veel problemen aan ondervonden.

Ik ben ben toen in overleg met mijn psychiater gestart met het slikken van methylfenidaat, ik begon met het generieke middel methylfenidaat van Sandoz (10mg drie per dag) welke vrij heftig aankwam.
Kort daarop daarom drie keer 7.5mg van het generieke middel methylfenidaat van Rubio, merkte hier vrij weinig van en daarom vrij snel dosis verhoogd naar 15mg waar ik ook vrij weinig van merkte.
Ik slik nu twee keer per dag 20mg van het merk Rubio, maar het heeft vrijwel geen effect en vooral niet als ik de volgende bijwerkingen ondervindt:

- Droge mond
- Heel veel drang hebben om steeds naar het toilet te gaan
- verminderde eetlust
- verminderd zichtvermogen
- prikkelbaar
- minder spontaniteit
- ontzettend koude handen/voeten

Daarom vandaag maar besloten met mijn psychiater om te gaan kijken of het middel dexamfetaminesulfaat misschien wat is, omdat zij aangaf dat mensen die veel bijwerkingen ondervinden bij het slikken van methylfenidaat, dit vaak niet hebben bij het slikken van de methylfenidaat.
Zij wil kijken of dit iets voor mij is in combinatie van een placebo proef van vier weken, dus meerdere verschillende dosissen met hier tussen placebo.

Echter zie ik op de pagina van ADHD geneesmiddelen hier niks over dexamfetaminesulfaat staan, terwijl het hier toch echt voor wordt gebruikt.
Wel krijg ik als ik het geneesmiddel intyp bij de geneesmiddelen vergoeding zoeker een wekelijk doolhof aangeboden die mij ook niet echt verder brengt, daarom is het er misschien handig om er bij te vertellen dat mij apotheek de: alphega-apotheek is.
Ook kan ik niks vinden over de vergoeding van een placeboproef.

Graag zou ik hier wat meer duidelijkheid over willen weten, alvast bedankt.

Groet, Tim.

Meer onderwerpen bekijken die zijn gelabeld met:

OPGELOST
5 ANTWOORDEN

Re: Vergoeding van dexamfetaminesulfaat en placeboproef

Moderator
Hoi Tim,

goed dat je met je arts kijkt welk medicijn voor jou het beste werkt.
Voor vergoeding van dexamfetaminesulfaat gelden bijzondere voorwaarden. Je psychiater moet hiervoor een onderbouwde aanvraag bij ons doen (ook voor de placebo-test). Artsen zelf weten hoe ze dit kunnen doen (en nemen bij vragen contact op met onze afdeling voor zorgverleners). Wij beoordelen dan of het voor jou vergoed wordt.
Er is een uitzondering: gaat het om dexamfetamine retard, dan heeft een aanvraag geen zin. Dit wordt nooit vergoed.
Ik raad je aan om contact op te nemen met je psychiater, zodat deze een aanvraag voor je kan doen.

Vind je het leuk om berichten te lezen maar wil je graag meer? Als je lid wordt kun je optimaal gebruik maken van de community.

Moderator
Hoi Tim,

goed dat je met je arts kijkt welk medicijn voor jou het beste werkt.
Voor vergoeding van dexamfetaminesulfaat gelden bijzondere voorwaarden. Je psychiater moet hiervoor een onderbouwde aanvraag bij ons doen (ook voor de placebo-test). Artsen zelf weten hoe ze dit kunnen doen (en nemen bij vragen contact op met onze afdeling voor zorgverleners). Wij beoordelen dan of het voor jou vergoed wordt.
Er is een uitzondering: gaat het om dexamfetamine retard, dan heeft een aanvraag geen zin. Dit wordt nooit vergoed.
Ik raad je aan om contact op te nemen met je psychiater, zodat deze een aanvraag voor je kan doen.

Vind je het leuk om berichten te lezen maar wil je graag meer? Als je lid wordt kun je optimaal gebruik maken van de community.

Bewerkt 
Nieuwkomer

In 2013 is er bij mij add geconstateerd. En ben begonnen met medicatie kort werkende methylfenidaat. Na paar weken telkens de dosis aangepast te hebben werkte dit medicijn niet voor mij, en ben ik overgestapt op advies van psygiater op de dexamfetamine. Die kreeg ik bij mijn vorige zorgverzekering gewoon vergoed. Nu sinds 2015 bij zilveren kruis verzekerd met aanvullend 3*. Maar nu las ik dat ik eerst een machtiging moet hebben om dit medicijn vergoed te krijgen. Of gelt dat niet als je dit medicijn al kreeg voordat ik bij zilveren kruis verzekerd was?

Bewerkt 
Webcare

Hoi Leentjemar, goed dat je navraagt hoe het zit met de vergoeding van dexamfetamine. Het zit zo: dexamfetamine wordt door de apotheker gemaakt. Er is geen sprake van een machtiging voor dit geneesmiddel.

Het is een zg. samengesteld middel. Dat betekent dat o.a. het hoofdbestanddeel door de apotheker wordt bepaald en gemaakt. 

Er zijn verschillende soorten dexamfetamine. Dit lees je ook in de geneesmiddelenlijst.

De apotheker weet welke wordt vergoed en welke niet.  

Wij beoordelen dit niet, ik adviseer je een gesprek aan te vragen met je apotheker hoe dit voor jou in elkaar zit en hoe het komt dat het vorig jaar wel werd vergoed.

Dit kan verschillende oorzaken hebben, de vergoeding van de geneesmiddelen die op de lijst staan verandert.

Kun je alvast zo verder denk je?

Bewerkt 
Starter

Hallo,

Vreemd dat er met placebo's gewerkt gaat worden. Dex is echt een hulpmiddel dat je moet opbouwen en dan kijken wat voor jou de beste dosis is. En geloof me dat verschilt van persoon tot persoon. De bijwerkingen zijn voor de ene een hel en de volgende heeft er geen last van. Wat 'we' allemaal wel hebben is dat je moeilijk kan slapen. Een paar uur per nacht maar de volgende dag ben je er weer voor de volle 150%. Een tip! Ga magnesium-olie erbij gebruiken. Dit wordt namelijk gigantisch afgebroken waardoor je het vaak koud hebt, snel blauwe plekken  en nog meer fysieke klachten en na een tijdje toch een moe lijf hebt. Je krijgt dan het gevoel dat de dex het niet meer voor je is. Magnesiumolie zorgt er binnen de kortste keren voor dat je weer jan boven man bent en dat de Dex weer HET wondermiddel voor de ADHD'er is.
En dexamfetamine sulfaat is precies de reden waarom ik hier beland ben. Alle andere middelen worden doorgaans vergoed maar dit niet. Raar verhaal. Voor 350 tabletjes, a 5 mg, voor mij dus genoeg voor zo'n 8 weken betaal ik 65 euro bij!
Vorig jaar ben ik van zorgverzekeraar veranderd omdat ik psychiatrie absoluut nodig heb in mijn pakket. Toch betaal ik voor de medicijnen die ik nodig heb de volle mep terwijl deze door een psychiater worden voorgeschreven. Bij de vorige maatschappij werden de medicijnen, voorgeschreven door psychiater, wel vergoed.
Afijn, ik hoop hier wat meer duidelijkheid te vinden.
I

Ik ben eigenlijk wel benieuwd hoe het inmiddels met je gaat @tim92....

groet,
Melleke