Vergoeding van Temazepam

Geregelde bezoeker

Het gaat niet om een groot bedrag, maar ik gebruik al een aantal jaar Temazepam in verband met slaapproblemen. Per kwartaal gebruik zo'n 30 tabletten die me € 12,50 kosten. Ik weet ook dat dit medicijn al jaren niet meer uit de basisverzekering vergoed wordt, maar ik heb een drie sterren aanvullende verzekering en daar staat heel duidelijk bij de vergoedingen dat geregistreerde geneesmiddelen en apotheekbereidingen die niet vanuit de basisverzekering vergoed worden tot € 750 per jaar worden vergoed vanuit mijn aanvullende drie sterren verzekering.

Iedere keer als ik de nota voor een nieuwe voorraad pillen krijg, stuur ik weer een betaalverzoekje naar het Zilveren Kruis en iedere keer wordt dit weer afgewezen. Kan iemand mij uitleggen waarom ondanks dat dit een geregistreerd geneesmiddel is dat door de huisarts is voorgeschreven, mijn apotheek een contract met het Zilveren Kruis heeft, ik toch geen vergoeding vanuit mijn aanvullende verzekering krijg?

Dank en groeten,

Angela Knuchel

Vergoeding van Temazepam

3 ANTWOORDEN 3

Re: vergoeding van Temazepam

Fanatiekeling

@angelaknuchel, jij zegt "en daar staat heel duidelijk bij de vergoedingen dat geregistreerde geneesmiddelen en apotheekbereidingen die niet vanuit de basisverzekering vergoed worden tot € 750 per jaar worden vergoed vanuit mijn aanvullende drie sterren verzekering."

Afgaand op de vrij korte tekst in uw bijlage heeft u gelijk. Maar deze informatie haalt u uit een folder , vermoedelijk  de folder met de naam " Vergoedingenwijzer 2018". Deze folder heeft geen enkele status, u moet altijd uitgaan van de polisvoorwaarden. (  https://www.zilverenkruis.nl/Consumenten/service/Paginas/downloads.aspx?skipdetail=1&vergoedingenset...    klik op de tweede regel "Voorwaarden", dus niet op de eerste regel " vergoedingen") In deze polisvoorwaarde staat in artikel 13.4 op pagina 59 dat hiervoor enkele beperkingen gelden. Dit moet van te voren worden aangevraagd en "dit geneesmiddel moet voorkomen op een lijst , die wij hebben opgesteld ....". ( zie de tweede bijlage).

PS ik vind de door u aangehaalde tekst (ook) niet duidelijk. Ik vind dat het niet zo algemeen vermeld had mogen worden. Daarbij komt ook nog dat die " vergoedingenwijzer 2018", die dus opgevat moet worden als een folder waaraan geen rechten kunnen worden ontleend, als bovenste vermeld staat op de pagina van de downloads . 

Groet, Feina.

Webcare

Hoi Angela,

Goed dat je even navraag doet. Het klopt dat Temazepam niet altijd vanuit de basisverzekering wordt vergoed, alleen in bepaalde situaties en bij chronisch gebruik. De apotheker beoordeelt dit. 

Sommige medicijnen zijn onder geen enkele voorwaarde in de basisverzekering opgenomen. Deze kunnen tot €750,- per jaar vanuit je aanvullende verzekering vergoed worden. Het gaat alleen op medicijnen die in deze lijst zijn opgenomen én waar een bepaalde medische indicatie voor is: https://www.zilverenkruis.nl/VergoedingenDownloads/lijst-geregistreerde-geneesmiddelen-niet-opgenome...

Temazepam valt niet hieronder. Hierdoor worden de rekeningen die je bij ons indient elke keer afgewezen. 

Op de volgende pagina kan je alle voorwaarden voor deze vergoeding terugvinden: https://www.zilverenkruis.nl/Consumenten/vergoedingen/Paginas/Niet-in-het-basispakket-opgenomen-gene...

Hopelijk geeft dit je wat meer duidelijkheid, laat het gerust weten als je nog vragen hebt.

Groeten,

Nathalie

Fanatiekeling

PS de prijs die u betaalt lijkt vrij hoog, gezien de prijs die te vinden is op www.medicijnkosten.nl. Voor 30 tabletten varieert de prijs tussen €1,31 ( laagste prijs voor 10 mg tablet) en €4,20 ( hoogste prijs voor 20 mg tablet). Daarbij opgeteld de afleveringskosten van ca. €6 komt het bedrag uit op €7,31 tot €10,20. 

PS aangezien u dit zelf betaalt, kunt u in de apotheek het merk van eigen voorkeur afnemen.

Zie bijlage: let op de prijs van de 20 mg tabletten is berekend over 15 stuks.

Groet, Feina.