Dit topic is gesloten. Dat betekent dat je hieronder niet meer kunt reageren.
Wil je over dit onderwerp in gesprek? Open dan een nieuw topic.

Vergoeding van Parnate

Nieuwkomer

Al vanaf 1998 gebruikt mijn vrouw het middel "Parnate", een zogenaamde MAO-remmer die wordt voorgeschreven bij therapieresistente depressie. Het is een geneesmiddel zonder handelsvergunning. Omdat het middel effectief is gebleken in situaties waarin alle andere anti-depressiva geen effect hebben, wordt het door psychiaters toch voorgeschreven. Tot nu toe is het middel steeds vergoed door de zorgverzekeraaars.

Deze week werd mijn vrouw gebeld door haar apotheker, met de mededeling dat Zilveren Kruis het middel niet meer wil vergoeden. Hij had hierover al in juni contact opgenomen met Zilveren Kruis, maar nog steeds geen antwoord ontvangen. Hij maakte zich zorgen omdat het bekend is dat het stop zetten van de therapie met Parnate ernstige gevolgen kan hebben voor de patient.

Mijn vrouw verkeert inmiddels in sterke onrust. Ze slaapt slecht en ze voelt zich verward. Voor haar is de gedachte dat het medicijn dat, na heel veel mislukkingen met andere middelen, uiteindelijk voor haar effectief is gebleken, niet meer vergoed wordt, onverdraaglijk.

Zoeken op Internet levert het volgende op:

1. De fabrikant van Parnate heeft in juni 2015 de prijs van Parnate verhoogd van € 443,61 tot € 2.750,36 (voor 250 tabletten).
  2. Parnate valt sedert midden juni 2015 niet meer onder de zogenaamde "weesgeneesmiddelen". Dat houdt kort gezegd in dat de zorgverzekeraars zelf mogen beslissen of ze dit middel willen vergoeden.
  3. Zorgverzekeraar Menzis heeft bekend gemaakt dat ze Parnate blijven vergoeden.

Kan Zilveren Kruis mijn vrouw uitleggen wat er aan de hand is? En nog belangrijker: kan Zilveren Kruis mijn vrouw gerust stellen dat het medicijn waarvan zij afhankelijk is voor haar beschikbaar blijft?

Vergoeding van Parnate

1 ANTWOORD

Re: Vergoeding van Parnate

Medewerker

Hallo @Jaques2,

Bedankt voor het stellen van je vraag aan de community. Omdat het een specifieke vraag is zal ik niet wachten op een antwoord vanuit de community. Daarnaast begrijp ik heel goed dat dit voor behoorlijk wat onrust zorgt en er dus nel een antwoord nodig is.

Wat is er aan de hand

De reden waarom het middel Parnate niet meer vergoed wordt is te lezen via de volgende link: Vergoeding Parnate. Zoals in het artikel te lezen is wordt het middel Parnate, vanaf 1 augustus, alleen nog vergoed in de vorm van Tranylcypromine(werkzame stof in Parnate) als doorgeleverde bereiding. Doorgeleverde bereidingen zijn niet-geregistreerde geneesmiddelen die in één apotheek worden gemaakt. Deze worden vervolgens doorgeleverd aan jouw eigen apotheek die dit geneesmiddel zal leveren.

De Parnate zal tot 1 oktober op basis van een machtiging worden vergoed

De doorgeleverde bereiding Tranylcypromine  is op dit moment niet leverbaar. Daarom zal tot 1 oktober 2015 de Parnate worden vergoed op basis van een machtiging. Voor deze machtiging moet een aanvraag worden gedaan. Voor deze aanvraag is een onderbouwd voorschrift van de behandelend arts nodig die je vervolgens naar ons kan sturen, dit kan digitaal. Met de machtiging kun je vervolgens naar de apotheek. De verwachting is dat de doorgeleverde bereiding Tranylcypromine vanaf oktober weer beschikbaar is.

Ik begrijp dat mijn bericht nogal technisch is maar hoop toch wat duidelijkheid en hopelijk ook wat rust te hebben gegeven.