Vergoeding paracetamol en ibuprofen bij chronisch gebruik

Bekend gezicht

Een poosje geleden was er in een facebookgroep van EDS-lotgenoten een discussie over de vergoeding van diverse 'eenvoudige' medicijnen. Zo bleek de een wel maagzuurremmers en paracetamol vergoed te krijgen en de ander niet. De regels bleken nogal vaag: e.e.a. zou te maken hebben met al dan niet chronisch gebruik of de sterkte van het medicijn. Ik gebruik Esomeprazol op chronische basis en krijg dat ook 'gewoon' vergoed. Daarnaast gebruik ik - naast opiaten - ook paracetamol en ibuprofen, maar die haal ik gewoon zelf bij de drogist of apotheek; nooit over nagedacht of dat wellicht voor vergoeding in aanmerking komt. Maar niet geschoten is altijd mis, en nee heb je en ja kun je vergeten krijgen, dus ik zette een chat op met een medewerker van Zilveren Kruis. Zij wist mij te melden dat wanneer ik een recept kon overleggen van een arts en deze op dat recept c.g. (chronisch gebruik) zou vermelden, ik de paracetamol 500 mg en ibuprofen 200 mg vergoed zou krijgen, met dien verstande dat ik de eerste 15 dagen (althans, dat meen ik me te herinneren, het kunnen er ook 14 geweest zijn) zelf zou moeten betalen.

Afijn, onlangs was ik weer bij mijn revalidatiearts en ik vroeg hem dus of hij voor mij een recept wilde uitschrijven. Uiteraard is hij op de hoogte van mijn medicijngebruik en hij was dan ook meteen bereid om zo'n recept te schrijven en daarmee ging ik vanochtend naar de apotheek.

Deceptie was mijn deel, want volgens de medewerkers daar kwam noch paracetamol noch ibuprofen voor vergoeding in aanmerking. Ongeacht de vermelding c.g. of welke fraaie kreet dan ook.

Wie heeft mij nou weer verkeerd geïnformeerd? De medwerkster van Zilveren Kruis met wie ik chatte of de apotheek hier ter plaatse?

Life isn't about waiting for the storm to pass, it's about learning to dance in the rain

Vergoeding paracetamol en ibuprofen bij chronisch gebruik

OPGELOST
3 ANTWOORDEN

Re: Vergoeding paracetamol en ibuprofen bij chronisch gebruik

Fanatiekeling

De klantenservice heeft u een fout antwoord gegeven. Op de website staat een opsomming voor welke chronische middelen in de vrije verkoop de vergoeding geldt ( na 15 dagen ). Hieronder vallen geen pijnstillers. Zie de bijlage en klik. https://www.zilverenkruis.nl/Consumenten/vergoedingen/Paginas/Maagzuurremmers-en-zelfzorgmiddelen-bi...

Groet, Feina.

Bekend gezicht

Nah, lekker dan. Mooie beschuitfluiter bij die chat. Revalidatiearts voor niks aan het werk geweest en ik blij met een dood vogeltje.

En dan zeggen ze dat boeren dom zijn...

Life isn't about waiting for the storm to pass, it's about learning to dance in the rain

Webcare

Wat ontzettend vervelend dat je van ons hoorde dat pijnstillers zoals paracetamol en ibuprofen bij chronisch gebruik vergoed worden als er een recept is van de arts. 

Je hebt geen juiste informatie gekregen. Onze oprechte excuses @HSS.

Op medicijnkosten.nl kun je zien in welke sterkte er onder voorwaarden wel vergoeding is voor zelfzorgmiddelen zonder recept na aftrek eigen risico.

Als ik bijvoorbeeld zoek bij medicijnkosten.nl op paracetamol, zie ik alleen dat de paracetamol met 1000 mg is opgenomen.

De apotheek kan je hier ook meer informatie over geven welke paracetamol dan wel vergoed kan worden onder chronisch gebruik.

In een privébericht ga ik verder nog even in op het antwoord wat je kreeg, ik ga mijn collega die jou sprak op chat uiteraard hier over aanspreken.

Vind je het leuk om berichten te lezen maar wil je graag meer? Als je lid wordt kun je optimaal gebruik maken van de community.