Vergoeding medicijnen

Starter

In 2015 had ik bij Zilveren Kruis een basis verzekering. Nu zie ik opeens dat ik nooit vergoeding heb gehad voor geen enkel medicijn waarvoor ik een recept heb gehad van mijn huisarts / het ziekenhuis. Als ik de medicijnen opzoek bij de geneesmiddelzoeker staat dat deze vergoed worden. Ook is de apotheek waar ik deze opgehaald hebt gecontracteerd bij Zilveren Kruis. 

Ook heb ik alles moeten betalen van de anticonceptie pil, terwijl ik 18 jaar ben en ik dacht dat deze tot mijn 21e 100% vergoed zou moeten zijn.

Hier is een voorbeeld van een neusspray:

chrome_2016-02-04_20-03-54.png

En deze declaratie heb ik net gehad. Dit zou de pil moeten zijn, sinds ik niets anders heb opgehaald in september:

chrome_2016-02-04_20-05-28.png

Ik heb in totaal 88 euro besteed aan medicijnen in 2015, waarvan niets is vergoed... Klopt dit?

Vergoeding medicijnen

3 ANTWOORDEN

Re: Vergoeding medicijnen

Medewerker

Hallo @Nienke96,

van harte welkom op de community, leuk dat je je vraag hier stelt!

De vergoeding van medicijnen komt uit de basisverzekering. Tot 21 jaar ook de anticonceptiva, vanaf de 21 jaar zal er een aanvullende verzekering aanwezig moeten zijn.

Op de kosten vanuit de basisverzekering is het eigen risico van toepassing. Wij krijgen, in dit geval, een nota van de apotheek en zullen deze dan ook vergoeden aan deze apotheek. Omdat iedere verzekerde in Nederland van 18 jaar en ouder een eigen risico heeft zullen we kijken of deze al voldaan is. Wanneer dit niet het geval is zullen we het gedeclareerde bedrag aan jou terugvragen. 

In het geval van jouw medicijnnota's is dit dus aan de hand. In de screenshots die je hebt gestuurd zie je het bedrag ook onder het kopje 'Eigen risico' staan. Wanneer er geen vergoeding was geweest had jij de nota van de apotheek gekregen. Als je deze nota dan had gedeclareerd zou er geen vergoeding zijn geweest. In dat geval had het bedrag onder het kopje 'Niet vergoed' gestaan. 

Hopelijk geeft mijn uitleg zo meer duidelijkheid en zo niet, dan hoor ik het graag.

Starter

Dus pas als ik 375 euro betaald heb aan eigen risico, dan worden er dingen vergoed?

Fanatiekeling

Ja, dat klopt. In 2016 is het zelfs €385.

Ik vind overigens de afrekening niet zo duidelijk. Persoonlijk had ik het logischer gevonden, dat er had gestaan " vergoed uit de basisverzekering" PLUS eigen risico-vermelding. Maar dit maakt niet zo heel veel uit, want als er een eigen risico staat dan staat dat gelijk met vergoeding uit de basisverzekering. 

Groet, Feina.