Vergoeding griepvaccinatie

Voorbijganger

Heeft iemand ervaring met het volgende:

vanwege mijn leeftijd kom ik in aanmerking voor de jaarlijkse griepvaccinatie.

Deze wordt, afhankelijk van het programma van de huisarts, toegediend van 

half oktober tot half november. Het geval wil dat ik volgende week voor 7 weken

naar het buitenland vertrek. Ik ben dus weg in de periode van de griepvaccinatie.

En na thuiskomst is het te laat voor de vaccinatie.

Ik heb contact opgenomen met de huisarts en zij gaf aan dat zij pas gaan prikken 

in november en ook de vaccins nog niet binnen hebben gekregen.

Als ik de vaccinatie wel wilde hebben adviseerde ze mij om naar de apotheek te gaan en 

het vaccin daar te bestellen. Zij zouden dan de vaccinatie dan wel kunnen geven.

Ik heb dat gedaan maar moest het vaccin zelf betalen (€23,96). In de veronderstelling

dat ik die vergoed zou krijgen, ik behoor immers tot de doelgroep, declareerde ik de nota

bij het ZK. Die werd dus niet vergoed. Reden: het vaccinatie programma valt onder de

hoofdverzekering en zelf besluiten om een griepvaccinatie te halen valt daar niet onder!

Vanochtend heb ik een half uur met het ZK gebeld en uitgelegd wat de reden was dat ik 

deze prik eerder wilde halen, maar helaas.... geen resultaat.

Het kromme is dat ik wel voor een kapitaal aan vaccinaties vergoed heb gekregen maar 

een simpele griepprik moet ik zelf betalen.

En...mijn man heeft een andere huisarts, die praktijk begint al eerder met de vaccinaties.

Zij hebben het vaccin al in voorraad en hij kan deze week nog "gratis" de prik gaan halen!

Heeft iemand dit ook meegemaakt?

Vergoeding griepvaccinatie

11 ANTWOORDEN

Re: Vergoeding griepvaccinatie

Fanatiekeling

De beste oplossing zou misschien het halen van de griepprik bij de huisarts van je echtgenoot geweest zijn. Op de website van het RIVM staat dat je de prik ook later kunt gaan halen bij de huisarts.

De beste periode is tussen half oktober en half november, echter later kan ook! Zie de afbeelding!

Het advies van deze huisarts was dus financieel gezien onjuist..

http://www.rivm.nl/Onderwerpen/G/Griep/Griepprik/Veelgestelde_vragen_griepprik/Wanneer_en_waar_kan_i...

Groet, Feina.

Webcare

Hallo MargrietO snap heel goed dat je bij je zorgverzekeraar navraagt of jij dit vaccin vergoed krijgt in jouw situatie.

Vaccinaties uit het Nationaal Programma Grieppreventie voor risicogroepen zijn inderdaad niet verzekerd in de basisverzekering. Wij vergoeden dit daarom coulancehalve ook niet.

Consult, vaccinaties, malariapillen en andere reizigersgeneesmiddelen die nodig zijn volgens het Landelijke Coördinatiecentrum Reizigersadvisering (LCR) worden vergoed vanaf aanvullend één ster.

Ik wens je ondanks je teleurstelling een fijne vakantie.

@Feina, fijne aanvulling, je verdient je rang uitblinker met gouden ster!

groet Pauline

Vind je het leuk om berichten te lezen maar wil je graag meer? Als je lid wordt kun je optimaal gebruik maken van de community.

Voorbijganger

Beste Pauline,

hartelijk dank voor je reactie op mijn vraag op het forum over de griepvaccinatie.

Onderstaande zin snap ik niet helemaal:

"Vaccinaties uit het Nationaal Programma Grieppreventie voor risicogroepen zijn inderdaad niet verzekerd in de basisverzekering. Wij vergoeden dit daarom coulancehalve ook niet".

Kun je dit voor mij toelichten?

Alvast dank.

Webcare

Goed dat je het vraagt. De griepprik voor risicogroepen wordt betaald door de overheid (Nationaal Programma Grieppreventie)  De huisarts krijgt  een vaste vergoeding vanuit het Rijksvaccinatieprogramma.

Het is dus geen vergoeding uit de basisverzekering.

Is dit duidelijk voor je MargrietO?

Hier lees je meer informatie over de griepprik.

Vind je het leuk om berichten te lezen maar wil je graag meer? Als je lid wordt kun je optimaal gebruik maken van de community.

Fanatiekeling

@Pauline "Wij vergoeden dit daarom coulancehalve ook niet."

Mij is deze zin ook niet duidelijk. Waarom de woorden "daarom" en "coulancehalve"? 

Als iets niet vergoed wordt vanuit de officiële verzekeringsregels, dan zou het juist daarom wel coulancehalve vergoed kunnen worden!

Ik vind coulance des te meer op zijn plaats, omdat een door u gecontracteerde zorgverlener, de huisarts, foutieve informatie heeft gegeven. De huisarts had moeten zeggen dat het na de vakantie nog wel mogelijk was om de vaccinatie te laten zetten.

Groet, Feina.

Webcare

@Feina:

Wij geven in dit soort situaties geen coulance. Dat heeft te maken met twee redenen: 

1. Er is geen vergoeding vanuit de basisverzekering. Er is een ander programma waaruit dit vergoed wordt. 
2. De zorgverlener heeft in dit geval geen duidelijk uitleg hierover gegeven.

Mijn advies zou zijn om dit bespreekbaar te maken bij de huisarts, immers lopen alle kosten van dit vaccin via deze weg. 

Op het moment dat de vergoeding bij ons ligt óf wij in deze verkeerde informatie hebben gegeven, kunnen we kijken naar een coulance verzoek. Dit is echter niet gebeurd en ligt ook buiten onze vergoedingen.

groet,

Jochem

Voorbijganger

Dank voor uw reactie.

Als ik lees dat een huisarts via het Rijksvaccinatieprogramma een vaste vergoeding krijgt voor het geven van de griepprik, was het dan mogelijk geweest dat ik de prik had gehaald bij de huisarts van mijn man? Dit zoals Feina in haar eerste reactie aangaf?

Als dat zo is baal ik er echt van!

De reden die mijn huisarts aangaf waarom het in december waarschijnlijk niet meer zou kunnen, was, dat er waarschijnlijk geen vaccins meer zouden zijn. Dat risico wilde ik toch niet lopen dus heb ik het eerder laten doen.

Webcare

@MargrietO:

Ik kan me goed voorstellen dat je het risico niet wilde lopen en het vaccin hebt gehaald. Mijn advies hierin zou zijn om dat met je eigen huisarts bespreekbaar te maken. Over het algemeen zal een andere huisarts je verwijzen naar je eigen huisarts in eerste instantie en daar ben je niet verder mee geholpen. 

De onduidelijkheid zit hem in deze bij je eigen huisarts. Ga daarmee het gesprek aan, ook hoe je dit bijvoorbeeld kunt voorkomen in de toekomst.

groet,

Jochem

Voorbijganger

Ik stel voor om deze discussie te sluiten. Voor mij is het een onbevredigende situatie en ben niet van plan om voor €23 de relatie met mijn huisarts op het spel te zetten.

Op mijn vraag hebben ze een zo goed mogelijk antwoord gegeven nl. dat ze op dit moment het vaccin nog niet hebben en de kans bestaat dat als ik terug zou komen in december het vaccin niet meer verkrijgbaar zou zijn. Ook dan zou ik dus de kans lopen dat ik het zelf zou moeten betalen.

Heel jammer dat mijn zorgverzekering, waar ik heel veel premie voor betaal en gelukkig maar zelden gebruik van hoef te maken, zich zo strak aan regels houdt.

Fanatiekeling

Je hebt zeker gelijk om de relatie met je huisarts niet op het spel te zetten . Huisartsen zijn namelijk overgevoelig voor financiële kwesties.  

Daarom zou het zeker de taak van de zorgverzekering zijn om de huisarts op zijn foutieve voorlichting aan te spreken. De huisarts heeft namelijk ten onrechte gezegd " misschien is het vaccin dan niet meer aanwezig". Ik lees namelijk op de site van het RIVM dat het vaccin na afloop van de vaccinatie-sessies in de praktijk aanwezig is. Margriet heeft gewoon RECHT op dat vaccin, dat voor haar gereserveerd moet blijven! "Kunt u dan niet? Maak dan een nieuwe afspraak bij de huisarts. Het vaccin ligt al in de praktijk.( RIVM)"

Groet, Feina.

Fanatiekeling

@JochemJ"2. De zorgverlener heeft in dit geval geen duidelijk uitleg hierover gegev"

Dat vind ik geen logisch argument om GEEN coulance te geven. In feite is het de schuld van  iemand waar jullie een CONTRACT mee hebben. Als die een fout maakt, die financiele consequenties heeft voor de verzekerde, dan moeten jullie dit volgens mij rechttrekken. Immers jullie zouden anders de gecontracteerde zorgverleners altijd de foute financiele adviezen kunnen laten geven ( die echter voor jullie gunstig zijn). In dit geval ligt dit anders, maar zuiver als argument-sec voor "geen-coulance" lijkt me dit apert onjuist. 

Groet, Feina.