Vergoeding dexamfetamine en Amfexa

Re: Vergoeding dexamfetamine en Amfexa

Moderator

Je vraagt of dit wel of niet een voordelige ontwikkeling is voor de verzekeraars @Skippy.
Eigenlijk is het zo dat Dexamfetamine zo’n klein aandeel beslaat in de totale zorgkosten dat die het verschil voor ons niet zal maken.

Vind je het leuk om berichten te lezen maar wil je graag meer? Als je lid wordt kun je optimaal gebruik maken van de community.

Vaste bezoeker

En we zijn alweer een week verder zonder zicht op een duidelijk antwoord, laat staan een oplossing, verbetering of zelfs maar hulp voor al die gedupeerden.

Allemaal weer een prettige 'werk'week toegewenst.

Onze Jan

:-)

Community Manager

@Hansel Uit je reacties begrijp ik dat je veel wantrouwen hebt richting ons, farmaceutische bedrijven, de minister en de politiek. Dat is natuurlijk jouw goed recht. Wel wil ik je er op wijzen dat deze community bedoeld is om op een constructieve manier met elkaar in gesprek te gaan over zorg en gezondheid. Jouw bijtende opmerkingen zijn weinig constructief dus ik wil vragen of je dat achterwege wil laten. Daar zijn genoeg andere plekken voor op het internet maar dit is er niet één van.

Zover ik het nu begrijp zijn alle vragen die er waren beantwoord. In het kort heeft een farmaceutisch bedrijf besloten dexamfetamine te gaan produceren onder een merknaam. Dit houdt in dat we de magistrale bereiding vanuit het perspectief van Nederlandse wet- en regelgeving niet meer mogen vergoeden, maar per 1 mei het nieuwe medicijn (Amfexa) wel. Leveringsproblemen van grondstoffen liggen buiten onze invloedssfeer. Waarom er sprake is van een eigen bijdrage is in het eerste bericht van dit topic reeds beantwoord. Als je nog concrete vragen hebt over Amfexa of dexamfetamine dan hoor ik dat graag.

Vaste bezoeker

@Raoul

Hahahaha, op je teentjes getrapt?
Volgens mij ben ik d enige die hier vragen beantwoord en komt er vanuit jou hoek helemaal niets dan alleen maar schijnbewegingen en een hoop geblaat.

Ook jij haalt de wet erbij dus ook jou vraag ik: geef het artikel, waar jij je op beroept, waarin staat dat magistrale bereidingen niet meer mogen worden vergoed.

Worden jullie nou echt niet een keertje vreselijk moe van jezelf?

En dan vind je het ook nog raar dat ik (en 99% procent van de denkende bevolking) geen vertrouwen heeft in jullie. Nu niet meteen gaan huilen want dit hoort bij je baan en je inkomen.

Dus voor de zoveelste keer de zeer concrete vraag: In welk wetsartikel staat jou bewering?

Geregelde bezoeker
Ik lees net Fragon weer 2,5 mg gaat leveren (helemaal naar onder scrollen op dexamfetamine.nl). Ik zat op 4 a 5 maal 2x 2,5 mg. voor deze ellende met Amfexa. Nu lees ik ook dat die dosering combinatie door sommige verzekeraars niet wordt vergoed. Hoe is dit bij ZK geregeld? En is het waar dat de 2,5 weer leverbaar wordt?

Bezoeker
Hoi ik ben eigenlijk verontwaardigd
Over jullie zorg beleid in deze.
Ik gebruik 4x10 Mg Dex per dag.
Nou kan ik bij mijn apotheek de 5mg de 10 Mg gewoon krijgen!!!! En als jullie het willen vergoeden dan mag dat volgens de wet gewoon. !! Maar vandaag heb ik een medewerker gesproken die zegt dat dat niet mag/gaat gebeuren !!! Maar als ik 4sterren heb als aanvulling (ipv de 3die ik nu heb) de hele dure amfexa wel vergoed zou worden. En dan nog wat wie zegt dat ze werken want wie heeft het ooit uit getest???.... Ik snap er niets van.. ...Waarom bieden jullie ons niet aan om ons paket tussentijds te verhogen naar 4 sterren??? Ik vind het ongehoord.
Net of we al niet zat betalen

Vaste bezoeker

@Deb3
Verontwaardigd is leuk gezegd.
Ik zit hier cynisch te gieren van het lachen.

Waarom bieden ze ons niet aan zich gewoon aan de wet te houden of anders de mogelijkheid uit te stappen uit dit  charlatanisme?
Wij sponsoren contractgebonden een zich van de wet geen reet aantrekkende organisatie waarmee we in feite zelf ook strafbaar zijn.
Net als al die contractapothekers die het spelletje onder dwang moeten meespelen omdat ze anders te maken krijgen met een tsunamie van wetsverdraaiende dure advocaatjes en ze vervolgens hun pillentent kunnen sluiten. Daar is dan niemand mee geholpen.

Ik wil hier z.s.m. vanaf, mijn premie voor 2015 en 2016 terug vanwege de wetteloze reglementen van Achmea om vervolgens een verzekeraar te vinden die wel gewoon de zorg vergoed waar ik recht op heb.

Hahaha, en jij wilt ze nog meer geld aanbieden in ruil voor nog meer oplichterij?

What a wonderfull world. :-)

Hee, dametjes en heertjes van ZK-Achmea: ik zit nog steeds te wachten op dat wetsartikel!
Kom op, wees een vent en hou op met dat als een peuter vol te houden dat je echt een kabouter hebt gezien.

Bezoeker
Hoi, nou veel liever heb ik gewoon mijn vertrouwde recept op vergoeding!! 5 Mg 10 Mg 2,5 Mg what ever... Ik vind t ook crimineel.. Hoe kan er patent worden gelegd op iets dat 100 jaar geleden door een ander is bedacht!! Kijk heeft ie het nu zelf uitgevonden oke... Dus ik vind vanuit de overheid al belachelijk dat dit überhaupt ter sprake KAN komen!! Hoe kan het dat vroeger voor 50 gulden per maand alles vergoed werd, borstvergroting Ooglidcorrectie maag verkleining noem maar op.. Nu krijg je niet eens de medicijnen die je echt nodig heb!!...ik snap niets van dit land... Ik wil geen eens die amfexa! Maar vraag me wel af waarom andere maatschappijen wel doorgaan met vergoeden van de Dex in welke sterkte dan ook!!!!????????? En onze zk Achmea niet??????? Wat harteloos zeg.

Bezoeker
Ja en over het wetsartikel !! Dat bestaat niet want ze MOGEN het WEL vergoeden als ze dat zouden willen!!

Vaste bezoeker

@Deb3

Het gaat nieteens om een patent maar om een registratie, zo van, vanaf vandaag ga ik H2O registreren dat het van mij is en alleen ik het mag leveren. Iedereen die uit de sloot drinkt is strafbaar.
Was het een patent geweest dan was mss de hoge prijs enigszins verklaarbaar en terecht geweest vanwege de onderzoekskosten en de hele patentmolen.

Hier is alles gewoon gekopieert net als het advies van het zorginstituut aan $chippers dat gewoon een kopietje van het internet is waar ook nog eens gezegd wordt dat Amfexa voor volwassenen niet geschikt is.
Daarmee maakt in feite de uitleverende apotheker, die niet eens weet wat het voor een pilletje is, zichzelf schuldig aan poging tot doodslag. 
Maar ja, iedereen houdt zijn smoel, en waarom? Uit angst.

Het 'sponsoren' (lees chanteren) van persoontjes binnen de pharma, verzekeraars en politiek gebeurt daar binnen net zo goed als daarbuit. Wat verdient een agentje of een officiertje van justitie nou?

Either you're with us or against us.
Allemaal in de ijzeren greep van een paar heel ver weg die je niet te zien krijgt.
En maar denken dat ze goed bezig zijn met hun dure wijntje gepoch.

De pot verwijt de ketel en dat er hierdoor nog meer gedupeerden zijn interesseert niemand:

Had je maar een contract met ons moeten nemen

"Tja, hadden ze maar een contract bij ons moet afsluiten, hadden ze ongestoord en vele malen meer kunnen frauderen. Maar zo verdienen wij er dus niets aan. Gewoon dicht die pillentent." aldus de heren Zilver en Kruis van Achmea.

Bezoeker
Ja het is een vreselijke wereld aan het worden.. Ze maken het vreselijk ingewikkeld voor iedereen..
Ik hoop dat de handtekeningen actie van dure Dex niet zo flex wat vandaag wat uit heeft gehaald en dit alles een grote grap is... En anders hoop ik dat onze verzekerings maatschappij met ons mee gaan denken! En ons gewoon de Dex blijft vergoeden welke Mg dan ook als een apotheek die maken wil!!!!!! Want nu laten jullie van zilveren kruis ons met de hogere dosis wel mooi in de jou staan!!

Geregelde bezoeker
Wil iemand van ZK nog reageren op de laatste posts? is toch duidelijke taal of was t forum daar niet voor bedoeld?

Community Manager

@Hanzel @Deb3 @Skippy en anderen, wat @Jan en ik hebben gedaan is contact zoeken met de inhoudelijk expert op dit gebied. We hebben nog geen antwoord ontvangen dus komen er later op terug.

In het kort zijn dit volgens mij jullie vragen:

Welke regelgeving zorgt ervoor dat wij de magistrale bereiding van 5 mg dexamfetamine niet meer vergoeden?

Welke regelgeving zegt dat apotheken niet meer mogen doorleveren aan andere apotheken?

Wanneer is dexamfetamine weer leverbaar?

Vaste bezoeker

@Raoul

Lekker vlot weer en om je voor te zijn in nog meer vertraging:

Dus NIET de regelgeving van ZK of Achmea of welke gezelligheidsvereniging dan ook maar de WET!
Weet je wel, dat boek wat iedereen hoort te kennen maar waar niemand iets van snapt dan slechts die (zeggen ze) die er voor gestudeerd hebben.
Daar hebben jullie bij dat vreselijke trage en dure 'bedrijf' toch wel een handje vol van rondlopen of zijn die allemaal geen knip voor de neus waard dat ze een simpel wetsartikeltje niet boven water kunnen krijgen?
Lijkt me dat één intern meeltje voldoende moet zijn.

Man, wat laat je me hard lachen! Te triest voor woorden dit.

En wat er wel of niet volgens de Achmea regeltjes vergoed wordt weten we nu wel. Hoewel, dat veranderd ook met de dag heb ik het idee.
En dat magistrale bereidingen niet mogen worden doorgelevered in geval van een registratie weten we ook.

Nee, wat wij bedoelen is: waar staat dat een apotheker niet zelf mag bereiden en leveren. En dan hebben we het over 5mg.

Gaan we nu weer een week wachten op nog meer domme vragen?

Kom op joh: BE A MAN!

Bezoeker
Ik wil ook graag weten welk (andere) milligrammen wel (volgens de wet )vergoed mogen worden.. Ivm hoge dosis van dosis!

Geregelde bezoeker
Beste Raoul,

Dank voor je bericht. Hoewel ik de politieke correctheid begrijp in jullie schrijven worden er geen antwoorden gegeven. Alsof ZK niet weet hoe het echt zit. Dit forum is een zoethoudertje zodat telefonisten van ZK mensen kunnen verwijzen naar het forum. Ja want daar worden veel vragen beantwoord. Maar als je vragen stelt waar om het echt gaat dan is er opeens een expert die ooit gaat komen met de antwoorden. Heel logisch!?

Vaste bezoeker

En wat helemaal een mop is, geachte @Raoul:

Na wat heen en weer gemail met diverse mede'werkers' van ZK zonder een antwoord op mijn vragen, werden mijn vragen naar de klachtencommissie doorgestuurd als zijnde een 'officiële' klacht.
Dit kreeg ik middels een mail bevestigd met daarin de volgende tekst:

"Wat mag u verder van ons verwachten?
Uw klacht wordt door de verantwoordelijke afdeling in behandeling genomen. De behandelaar van deze afdeling onderzoekt uw klacht en geeft u uiterlijk binnen 15 werkdagen na 12 mei 2016 een eerste inhoudelijke reactie. Mocht er meer tijd nodig zijn, dan informeert de behandelaar u hierover."

Nou, volgens mij is die periode al overschreden maar ik heb nog niets mogen vernemen.
We kunnen maar beter niets meer van ZK-Achmea 'verwachten'.

ZK-Achmea verzaakt bewust op alle fronten.
Wie neemt deze wanorganistatie nog serieus?

Ze zijn blijkbaar drukker bezig met mensen en bedrijven benadelen t.b.v. hun eigen kortzichtige voordeeltjes dan het van goede wil zijn en mensen te ver'zeker'en.

De nieuwe slogan: "ZK-Achmea: sterk in veronzekeren."

Voorbijganger

Hallo,

Ik begrijp dit niet: wij laten het aan de arts welke dosering dexamfetamine van toepasing is. Maar als er op het recept staat 3 maal daags 4x 2.5 mg dan word het niet vergoed. Ik vind dat julie niet duidelijk zijn met jullie uitleg @Eva S Dan word het toch niet aan de arts of apotheek gelaten? 

En als mijn arts een recept schrijft van 12 x daags 2.5 mg, dan mag dat ook niet. Maar wie bepaald dat dat niet mag,? Als mijn arts dat voorschrijft dan is dat toch het recept?

Als bovenstaand niet kan dan moeten jullie de tekst veranderden in : enkel de 2.5 mg word nog vergoed als enkele dosering.

Wat ook een interessant gegeven is : ik kan zelf wel de 2.5 mg variant kopen bij de apotheek, dan ben ik 85€ per maand kwijt ipv de 200€ als ik de 5mg amfexa heb. (dat doe ik niet want dat is me als nog veelste duur.)

Ik heb gister contact gehad met de klantenservice van Zilverenkruis en toen werd mij verteld dat de magistrale bereiding van 10mg ook nog vergoed word. Betekent dat dat die magistralebereiding nog wel geleverd mag worden aan apothekers? Of geld dat alleen als mijn apotheek het zelf maakt? Want dan heeft het nog geen zin want volgens mij zijn er nauwlijks apotheken die het zelf maken.

Wat mij ook nog niet duidelijk is: als je 3 x daags 7.5 mg gebruikt dan word alleen de 2.5 mg vergoed en de 5 amfexa moet je wel zelf betalen. Maar het kan toch niet zo zijn dat je 2 verschillende merken dexamfetamine naast elkaar moet gebruiken? Ik vind dat onverantwoord.

Voorbijganger

Zal ik het eenvoudiger stellen?

Wat betekent dit :

De dexamfetamine tabletten van 2,5 mg komen nog steeds volledig voor vergoeding vanuit de basisverzekering in aanmerking

Wij laten het aan de arts en apotheker om te bepalen welke dosering dexamfetamine van toepassing is en afgeleverd moet worden.
Helaas zijn er problemen met de leverbaarheid van deze tabletten. Op dit moment is de levertijd voor ons nog steeds onbekend.

Hier mee wekken jullie de suggestie dat je de regels kunt omzeilen door het recept aan te passen naar tabletten van 2.5 mg. Dit inderwerp is al verwarrend en jullie doen daar nog een schepje boven op.

Geregelde bezoeker
Dex is weer leverbaar kreeg bericht van mij apotheek en ja hoor de aap is uit de mouw! Er worden nog maar 2 tabletten van 2,5 mg vergoed en andere doseringen niet. Maar de expert van ZK is natuurlijk nog niet zover. Is er een personeelsuitje of zo? Of is niet reageren door ZK ook inbegrepen in het verzekeringspakket. Het kan jullie geen bal schelen. En NEE het is niet jullie schuld maar gewoon eerlijke informatie geven hoe het zit is er niet bij. Ook al is dat negatief is dat nog altijd beter dan eerst de schijn ophouden en vervolgens een stilzwijgen. Maakt ook nog verdacht en is onbeschoft naar jullie verzekeringsnemers