Vergoeding dexamfetamine en Amfexa

Re: Vergoeding dexamfetamine en Amfexa

Geregelde bezoeker
Skippy en adhd, gebruik dex maar zit nu al twee dagen zonder. Het is niet meer leverbaar! Wel amfexa. Gebruik voor 1 maand (35 mg p/d) kost over de 300 euro. Dit zei de aptotheker in het ziekenhuis. Denken jullie nu echt dat de 2,5 mg tabletjes leverbaar blijven? Nou ik niet. Heel naar dit, niet alleen voor mijzelf maar al die kinderen en volwassenen met mij die alleen goed op dex reageren. Allemaal zoethoudertjes dat de 2,5 mg wel leverbaar en vergoed blijft. Waarom is t dan nergens meer te krijgen? Hopelijk zie ik het verkeerd want ik heb de medicijnen echt nodig en kan Amfexa niet betalen.

Vaste bezoeker

@Eva S
Dat 'hamsteren' is dus precies waar ik op doel.
Wie hamstert en waarom.
Duidelijk is dat bij verschillende partijen al langer bekend was dat dex 5mg niet meer door de apothekers gemaakt mocht worden nog voor dat de apothekersbrief uitging.
Er is hier dus hoogstwaarschijnlijk sprake van voorkennis bij één of meerdere partijen.

De 2,5 mg tabletten worden wel vergoed, maar de meeste zorgverzekeraars zullen niet akkoord gaan met deze vergoeding als evident helder is dat het om ondermijning van de amfexa gaat.

Momenteel hebben reeds meerdere gebruikers de dex in België gekocht en van één van hun weet ik dat deze de nota hiervan naar de verzekeraar heeft opgestuurd en vergoedt krijgt.
Ook hier zal het ondermijningsverhaal een rol kunnen gaan spelen.

Op pagina 36 en 37 van het advies van het Zorginstituut staat de volgende zin:
"Dexamfetamine is niet goedgekeurd voor gebruik bij volwassenen. De veiligheid en werkzaamheid van dexamfetamine bij volwassenen is niet vastgesteld."

Het hele advies is uitsluitend gericht op gebruik bij kinderen en adolescenten van 6 tot 18 jaar.

Mocht een verzekeraar overgaan tot vergoeding van Amfexa, dan dus alleen maar voor deze leeftijdsgroep, als het advies van het Zorgistituut gevolgd wordt.
Daarbij dient het medicijn ook nog eens voorgeschreven te worden en volgens mij heeft nog geen enkele arts dit gedaan.

En nu ga ik toch weer even off topic en krijgt mijn verhaal volgens @Dgrouwe mss weer een te hoog folie-hoed gehalte, maar het lijkt me toch zeker niet onbelangrijk om het volgende even te vermelden:

Er wordt gewoon van uitgegaan dat Amfexa gelijk is aan dexamfetamine terwijl dat niet zo is.

Mocht Amfexa voorgeschreven en verstrekt worden aan volwassenen, dan overtreden de arts en de apotheker de wet en hun eed.
Niet ondenkbaar is,  dat als de gebruiker door het gebruik van Amfexa schade ondervindt, met in het ergste geval zelfs de dood tot gevolg, de arts en de apotheker zich schuldig hebben gemaakt aan doodslag.

On-topic:

Kort samgevat denk ik, zoals de zaken er nu voorstaan, dat dexamfetamine in Nederland voorlopig niet of nauwelijks verkrijgbaar zal zijn, de verzekeraar zal stoppen met de vergoeding hiervan en dat Amfexa voor volwassenen ook niet vergoed zal worden.

Geregelde bezoeker
Misschien is deze vraag al gesteld, en of al min of meer benatwoord door ZK zelf dan bij deze alvast excuus.

Is er iemand die bevoegd is bij het Zilveren Kruis die ons kan bevestigen dat het medicijn Dexamfetamine 2,5 mg wel leverbaar blijft (meer van, weer leverbaar wordt omdat het nu niet leverbaar is). Evenals de vergoeding? Ben denk ik niet de enige verzekerde bij het ZK die al een paar dagen behoorlijk ongerust is, zich dit afvraagt en zonder de juist medicatie verder moet. Kunt u ons geruststellen?

Vaste bezoeker

@SkippyDe infodesk van ZK heeft mij afgelopen maandag verteld dat de 2,5mg vanaf 1 mei wel nog vergoed zal worden. Ze kwamen daar zelf mee.

Het wrange is dat ik gemiddeld iets minder slik dan mij werd voorgeschreven en om niet onnodig medicijnen en dus geld van ZK te verspillen, heb ik dus ook steeds iets later mijn dex besteld.
Had ik wel alles waar ik recht op heb opgehaald, dan had ik nog een maandje verder gekund en had me deze ellende nog even gespaard kunnen blijven om zo in rust te zoeken naar een oplossing of eventueel een ander medicijn dat wel vergoed wordt of wat een stuk goedkoper is.
Zomaar iets anders gaan slikken zonder begeleiding en daar dan ook nog vet voor moeten betalen is natuurlijk je reinste waanzin.

Moderator

Hoi @Skippy. Zo te zien heeft Hansel je al aardig wat informatie gegeven. 

Je hebt vragen over de leverbaarheid en de vergoeding van dexamfetamine 2,5mg. De vraag over de vergoeding is inderdaad al eerder aan bod gekomen in dit topic. Hier nogmaals het antwoord: 
De arts bepaalt via het recept in welke dosering dexamfetamine geslikt dient te worden. Dexamfetamine wordt als doorgeleverde apotheekbereiding van 2,5 mg volledig vergoed en als Amfexa® van 5 mg slechts gedeeltelijk, in verband met de eigen bijdrage. 

Voor wat betreft de leverbaarheid. Mijn collega heeft contact gehad met Fagron. Hij heeft begrepen dat de tabletten van 2,5 mg — in tegenstelling tot wat hem eerder was aangegeven — nog steeds niet leverbaar zijn en vooralsnog een onbekende levertijd hebben. De verwachting is dat dit bij andere gootbereiders ook aan de hand is en dat de oorzaak ligt bij het momenteel niet leverbaar zijn van de grondstof.

Er wordt gevraagd om een bevestiging m.b.t. de leverbaarheid. Eigenlijk is er hierover (vanuit ons) weinig te zeggen, aangezien wij als zorgverzekeraar niet over de leverbaarheid bij gootbereiders gaan.
Misschien is dit topic daarom interessant voor jullie: Hoe ziet Zilveren Kruis hun rol in het tekort aan medicijnen?

Zoals jullie wellicht al hebben gezien, de dexamfetamine-affaire heeft gisteravond het acht uur journaal gehaald. 

Vind je het leuk om berichten te lezen maar wil je graag meer? Als je lid wordt kun je optimaal gebruik maken van de community.

Geregelde bezoeker
Dank voor je antwoord Eva! Hopelijk is dat "tijdelijke" nog kort en echt maar tijdelijk.

Vaste bezoeker

Dat er een tekort aan grondstoffen is, is onzin.
De productie wordt achter of tegengehouden.

Ow sorry @Dgrouwe, zeker weer een te hoog alu-hoedjesgehalte.

De Regenboogapotheek, die niet bepaald geliefd is bij de Big Pharma, de verzekeraars met name Achmea en dus ZK, en de politiek, laten we dit kort 'de poppenkast' noemen, heeft genoeg op voorraad voor miljoenen pillen.

Ik heb eergister weer bijna een half uur lang met de infodesk van ZK zitten bakkelijen en het is gewoon om kotsmisselijk van te worden dat men maar blijft zeggen dat de 2,5 mg wel vergoed wordt, wetende, dat die niet geleverd kan worden door de meeste apotheken.
Daarbij is het gewoon pure volksverlakking en in het gunstigste geval pure gemakzucht om niet dieper in de regelgeving van magistraal bereidde preparaten te duiken en zo Eurocept tonnen binnen te laten halen en zelf hiervoor niets te hoeven betalen.

Het is een grote schande en iedereen doet er aan mee, ook ZK.
Een dag gaan jullie allemaal met de billen bloot. Je stropdas mag je omhouden.

Nu mag ik weer drie dagen op een mailtje terug van ZK wachten voor een simpel wetsartikeltje.
Of jullie zijn allemaal geen knip voor de neus waard of jullie lopen allemaal te traineren.

@Skippy neem kontakt op met Paul Harder van de regenboogapotheek.
Dan heb je je dexamf binnen 24 uur op de deurmat liggen.
Gewoon legaal, voor 1/3 van de prijs van Amfexa, echte pure dexamf.
Of het vergoed wordt daar doet ZK raar over, ja, de 2,5mg wel maar dan maar 75% blablablabla.
Bestel maar gewoon bij hem, kan je weer verder met je leven, net als ik en vele anderen.

Hier op de weblog van Independer vind je meer schrijnende verhalen en ook hoe je kunt bestellen:
http://weblog.independer.nl/productnieuws/tips-vergoeding-dexamfetamine/

Het is een grote schande en we zijn hier nog lang niet klaar mee.
Schaam jullie allemaal, stelletje goedgebekte labbekakken in leasebak met driedelig of mantelpakje.

Geregelde bezoeker
Dank voor de tip Hansel! Ja o.m. De heer H. Van Woensel, algemeen directeur van Europcept past goed bij de woorden in je laatste alinea
.

Vaste bezoeker

@Skippy 

Als je een beetje goegelt op "Paul Harder", "Eurocept" en "Achmea" dan kom je dingen tegen waar mijn plaatsvervangende schaamte geen raad mee weet.
Zo maakt Harder een langwerkend medicijn voor ADHD maar daar was Eurocept het niet mee eens en wil Achmea de regenboogapotheek niet (helemaal) vergoeden.

Het zijn een stelletje peuters waarvan net een snoepje uit hun rijk gevulde snoeptrommel werd gepakt.

Het si allemaal gewoon te zielig voor woorden en dit gaat al tientallen jaren zo en het wordt alleen maar erger. Schaamteloze graaiende narcisten zijn het die zonder pardon aangepakt moeten worden, zoals je een peuter ook terecht wijst zonder op zijn krokodillentranen te letten.

Die van Woensel en zijn 25 collega's uit Ankeveen krijgt geen rooie cent van mij. Dan koop ik mijn amfetamine nog liever op straat waar ik met €150,-- voor een heel jaar klaar ben.
Wat nou: "Geen grondstoffen"?
Het ergste is dat ze zichzelf nog geloven ook en denken iets goeds te doen voor de maatschappij.
Het zijn geen mensen, het zijn empathieloze 'sympathieke' omhulsels.

https://youtu.be/N1pTZTHZF4E

Moderator

Er wordt de laatste tijd veel gesproken over de Amfexa® en dexamfetamine. Zowel hier in het community topic als op andere plekken. Dexamfetamine tabletten van 5 mg zijn sinds jaar en dag op de markt geweest als doorgeleverde apothekersbereiding, maar daar is sinds kort een einde aan gekomen. Nu zijn de tabletten door geneesmiddelenfabrikant Eurocept officieel geregistreerd onder de noemer Amfexa®. Deze verandering zorgt voor veel onrust en onvrede, met name over de vergoeding en de beschikbaarheid.

Wij vinden dat onze verzekerden niet de dupe zouden moeten zijn van deze situatie

Vanuit veiligheid en werkzaamheid hebben wij er niets op tegen maar  de vergoeding zorgt bij onze verzekerde voor problemen. De minister heeft namelijk bepaald dat Amfexa® door verzekeraars slechts vergoed mag worden tot aan de prijs van het veel goedkopere methylfenidaat. Het gevolg is dat er voor Amfexa® nu een hoge eigen bijdrage van toepassing is. Deze eigen bijdrage is, begrijpelijk, voor veel verzekerden niet op te brengen.  

Wij kunnen op dit moment niet meer doen dan de situatie volgen

Dit komt omdat wij vanuit wet- en regelgeving beslist niet méér uit de basisverzekering mogen betalen dan de vergoedingsprijs die de minister voor ons heeft vastgesteld. De vergoedingsproblematiek is wel bekend bij de minister. De KNMP wil dat Amfexa® volledig wordt vergoed voor patiënten en brengt dit standpunt onder meer door Nieuwsberichten naar buiten. Wij zijn erg benieuwd hoe dit verder afloopt!

De dexamfetamine tabletten van 2,5 mg worden nog steeds vergoed

Wij laten het aan de arts en apotheker om te bepalen welke dosering dexamfetamine van toepassing is en afgeleverd moet worden. De vergoeding komt dan uit de basisverzekering.

Helaas zijn er problemen met de leverbaarheid van deze tabletten. Op dit moment is de levertijd voor ons nog steeds onbekend.

Heb je een aanvullende verzekering? In een aantal pakketten zit een vergoeding voor de eigen bijdrage van medicijnen, ook bij Amfexa®. Bijvoorbeeld de aanvullende verzekering met 4 sterren, met een vergoeding van 750 euro per jaar. Lees voor meer informatie de vergoedingspagina ADHD-geneesmiddelen. 

Vind je het leuk om berichten te lezen maar wil je graag meer? Als je lid wordt kun je optimaal gebruik maken van de community.

Vaste bezoeker

Hahaha!

En meteen reclame voor een nóg duurdere verzekering dronder...

Moderator

Niet waar je op had gehoopt Hansel? 

En nee geen reclame voor de aanvullende verzekering. Maar een geheugensteuntje voor de mensen die wel al deze aanvullende verzekeringen hebben. 

Het is overigens ook niet mogelijk om tussendoor je verzekering aan te passen. 

Geregelde bezoeker
Dank voor je uitleg Eva, ik heb een vraag: waarom mag er vanuit wet en regelgeving niet meer vergoed worden vanuit de basisverzekering? Mag ZK dat niet zelf bepalen?

Vaste bezoeker

@Eva S Waar ik op gehoopt  had, als ik al iets zou hebben gehoopt, dan was het wel dat ZK zich eens aan de wet ging houden en zich ging houden aan hun zorgplicht.
Ipv dat laat jij hier duidelijk zien wat ZK voor een bedrijf is dat dusdanig is gericht op geld binnenhalen dat reclameacties weggemoffeld worden met woorden als 'geheugensteuntje'.
Heb je George Orwell al eens gelezen?

@Skippy Het is wel degelijk in de wet geregeld alleen ZK, en heel Achmea houdt zich er niet aan.
Echt, ze zijn, ook in hun reglement, en laat ik me mild uitdrukken, nogal de weg kwijt en draaien hun 'klanten' een rad voor ogen.
Ik zou zeggen Skippy, en dit is slechts een geheugensteuntje Eva, kijk eens bij andere verzekeringsmaatschappijen dan Achmea (ZK etcetc)
Er zijn dr ook bij, vooral de kleinere, die bijvoorbeeld helemaal geen onderscheid maken tussen apotheken enzo en zich in hun reglementen gewoon aan de wet houden en gewoon dex 5mg vergoeden.

Vaste bezoeker

Moderator

Hoi Skippy,

Bedankt voor je vraag. Ik had de vraag weer uitgezet bij mijn collega. Hieronder het antwoord: 

Er is een geregistreerd handelspreparaat beschikbaar waarvan de prijs duurder is dan de bereiding die origineel werd vergoed. De wetgeving in dit land zegt dat als er een handelspreparaat beschikbaar komt we die moeten vergoeden (ook al is dat duurder) en dat we bereiding niet meer mogen vergoeden.
Hier hebben wij als Zilveren Kruis niets over te zeggen want dit is wetgeving die overigens voor alle verzekeraars geldt. Het is een besluit van de overheid en niet van Zilveren Kruis. 

Meer informatie over het bijbetalen / de eigen bijdrage lees je in het begin van dit topic. Onder het kopje: "Waarom moet ik vanaf nu bijbetalen?"

Vaste bezoeker

Weer hetzelfde verhaaltje wat gewoon een leugen is.

Hebben jullie bij Achmea nou echt niet in de gaten dat in heel NL mensen beginnen in te zien waar jullie mee bezig zijn?
Lees een keer wat anders dan alleen je eigen reglement.
Wat dacht je van het wetboek...

Starter

Wat fijn dat je hier mee blijft denken en na blijft vragen EvaS van Zilveren Kruis. Het is een lastige situatie en er zijn nou eenmaal veel partijen bij betrokken, waardoor een 'schuldvraag' niet zo eenvoudig is als die lijkt. Uiteindelijk gaat het natuurlijk om hoe wij als patient er het beste van kunnen maken en dan is het erg fijn als er mensen meedenken!

Ik heb veel overleg gehad met mijn apotheek en wilde de daar opgedane informatie hier delen met degenen die geinteresseerd zijn: ook ik wil graag de dexamf 2,5 mg gaan krijgen.

Zoals ze het mij verteld hebben: De grootbereider heeft af en toe een lading van die pillen en verdeelt die dan onder de apotheken die een aanvraag hebben uitstaan. Per 'lading' kunnen ze niet alle apothekersaanvragen vervullen en ze verdelen het dan enigszins evenredig. Het is daarom handiger als de apotheek het aanvraagt in potjes (van 30 ofzo), dan in een grote pot van 500 (wat mijn apotheek gedaan heeft, helaas, zij wisten ook niet beter), omdat ze dan een paar potjes per apotheek kunnen uitleveren. Ze hebben geen idee van verwachte levertijd en hoeveelheid per keer en ook niet wat ze aan welke apotheek gaan uitleveren. Het is dus steeds afwachten, ook voor de apotheek.

Kortom; als je een recept krijgt voor dexamf 2,5 mg van je arts, moet de apotheek dit recept voor je opsturen naar de grootbereider. Dan komt die aanvraag op de wachtlijst en is het een kwestie van weken, zo niet maanden wachten tot er wellicht wat potjes de kant van je apotheek opkomen.

Aangezien ik niet meer veel pillen had, zijn ze bij mijn apotheek nu zo lief om me per week een doosje Amfexa te verkopen (ze hebben daar een constructie voor bedacht met het herhaalrecept of zoiets, waar ze dan de hoeveelheid pillen per doosje van de totale hoeveelheid van het herhaalrecept afhalen. Dat is natuurlijk ook eindig, dus hoe het daarna moet, zien we ook wel weer), totdat hopelijk die 2,5 mg bij hen geleverd wordt.

Wie weet heeft iemand er iets aan. Succes in elk geval.

Geregelde bezoeker
Is het commercieel gezien voor verzekeraars (algemeen) juist wel voordelig deze ontwikkeling? De 2,5 mg niet meer leverbaar = geen uitbetaling/vergoeding en amfexa is kleine vergoeding.

Vaste bezoeker

@Skippy

Ze zullen, als het al wat zou uitmaken, van die paar knaken echt niet wakker liggen.
Het gaat natuurlijk veel verder en dieper dan dit ene medicijn en er wordt hier sowieso weer een beetje onderlinge 'goodwill' geoogst. Het zijn kruisridders op een bureaustoel achter een laptoppie.

Over verdere (verborgen)afspraken, agenda's en taktieken tegen/voor wie/wat dan ook kun je alleen maar speculeren maar dat speelt natuurlijk altijd een rol binnen big pharma en de finaciële-politieke sector.
Als je bedenkt hoe de lijnen en verwevingen tussen pharma, artsen, ziekenhuizen, apothekers, verzekeraars en politiek lopen dan is alles mogelijk op korte en lange termijn.
Ze 'kennen' elkaar allemaal en maken o.a. gezellige 'studie'reisjes.
De lobby, het reclame en verkoopaaparaat, de (schijn)concurrentie en de juridische spelletjes zijn core-business.
Wat denk je waarom $chipper de prijsafspraken die ze met de 'zorg' maakt niet openbaar maakt?

Voor een bij-bedrijfje als €urocept zijn die paar miljoentjes een leuke binnekomer maar op grote de schaal maakt dit niet veel uit. Er zit altijd een groter plan achter en zoiets wordt niet zomaar van de ene op de andere dag door één of andere 'slimmerik' solo uitgevoerd.
Niets en niemand staat op zichzelf en zeker niet binnen deze wijdvertakte octopusbedrijven. 

Hoe harder ze 'verontwaardigd' roepen dat ze er helemaal niets aan verdienen en aan kunnen doen en dat dit zo nooit de bedoeling is geweest, des te meer ze er vanaf weten.
Ze zijn natuurlijk niet dom, zelfs niet zo dom dat ze de wetsartikelen waar hun hele miljardenbedrijven aan vasthangen niet boven water kunnen toveren.
Af en toe doorzien mensen een heel klein stukje van dit schimmenspel en als het dan in de openbaarheid wordt gebracht of voor 'een' rechter komt, dan is het 'sorry, wir haben es nicht gewußt' en mogen ze een totaal onbeduidende boete betalen of rolt er zogenaamd een kop van iemand die toch al weg wilde of moest. All part of the game en ze vinden zichzelf geniaal.
Maak je om hun geen zorgen want ´commercieel´ gezien worden ze er onder de streep altijd beter van.

In het hogere, menselijke niveau zijn ze natuurlijk de domsten der domsten omdat ze zich voor een schouderklopje, een bonus of een grotere stoel binnen datzelfde lelijke gebouw aan de duivel hebben verkocht en hun levenvreugde en voorspoed verbinden aan spullen en geld. 

Ze gaan letterlijk over lijken als ze denken dat het wat muntjes en plastic kralen kan opleveren en lachen er bij zonder aan de mensen te denken die ze benadelen. Die krijgen ze toch nooit te zien.
Het zijn allemaal echte lieve schatjes die niets anders produceren dan een berg A4-tjes, veel geblaat en rotstreken voor het 'gepeupel'.

https://www.ftm.nl/artikelen/nederlandse-zorgelite-ieder-jaar-gezellig-op-reis