Vergoeding Concerta

Bewerkt 
Nieuwkomer

Beste mensen van het zilverenkruis.

Nu lees ik overal dat als je een 4sterren beter af plus polis hebt. Je Concerta tot 1000 euro vergoed krijgt. Nu vroeg ik mij af. Moet je nog steeds wel je eigen risico betalen? Of valt dat ook binnen die 1000 euro vergoeding? En zo ja hoeveel moet ik dan nog zelf betalen?

Mvg,
Janita

Meer onderwerpen bekijken die zijn gelabeld met:

Vergoeding Concerta

OPGELOST
19 ANTWOORDEN

Vergoeding Concerta

Bewerkt 
Nieuwkomer

Mijn zoon van 19 heeft een **** polis en gebruikt Concerta (54 Mg). De kosten van dit medicijn zijn niet  meer dan 1000 euro per jaar. Dient hij tóch een (wettelijke) eigen bijdrage hierover te betalen? 

Ik las het volgende op internet (Independer) over de Achmea 4 sterrenpolis en Concerta:
"100%, max EUR 1.000,- p.jr. (vergoeding eigen bijdrage)"

Vergoeding Concerta

Bewerkt 
Nieuwkomer

Hoi Ruud,

Ik gebruik ook medicijnen, en je eigen risico staat los van de vergoeding die de verzekeraar vergoed.
Of je nu ter waarde van 850 euro medicijnen verbruikt of 1850. Het eigen risico blijft gelijk. 

De 4 sterrenpolis dekt de vergoeding boven de 1000 euro - het eigen risico. 
Misschien geen leuk antwoord, maar wel een juist. 

Groet,
Simon

Vergoeding Concerta

Bewerkt 
Webcare

Hallo Ruudje V en Simon81
Welkom op ons forum!
Simon, bedankt voor je supercomplete antwoord aan Ruud.
Voor ons een signaal om nog eens goed te kijken hoe Independer de vergoeding voor Concerta uitlegt.

Mag ik jullie ook uitnodigen op ons forum om jullie mening te geven?
https://forum.zilverenkruis.nl/denktank-127/vinden-jullie-de-community-altijd-antwoord-101021399/

Om de vraag goed terug te kunnen vinden verplaats ik de vraag naar het forum voorwaarden en vergoedingen.

Vind je het leuk om berichten te lezen maar wil je graag meer? Als je lid wordt kun je optimaal gebruik maken van de community.

Vergoeding Concerta

Bewerkt 
Fanatiekeling

Ik heb de polisvoorwaarden opgezocht. Bij de aanvullende verzekering geldt:
 11.1 Wettelijke eigen bijdrage (bovenlimietprijs GVS)
Wij vergoeden de wettelijke eigen bijdrage (bovenlimietprijs GVS) die u moet betalen voor farmaceutische zorg op grond van de Beter Af Polis.

Het eigen risico van de orgverzekering is iets anders als de eigen bijdrage bij een medicijn. Kiijk ook op www.medicijnkosten.nl. Daar ziet u de prijs van het medicijn en ook de eigen bijdrage die u in de apotheek voor dit dure medicijn moet betalen. 

Een voorbeeld. Stel het medicijn kost ?100 per maand met een eigen bijdrage van ?60 per maand. Dan betaalt u 12x ?60 per jaar als eigen bijdrage. De verzekeraar betaalt aan de apotheek 12 x ?40 ( of 12x ?100? : dat weet ik niet, graag toelichting van ZK). Daarna brengt de verzekeraar u het eigen risico ?350 in rekening. ( volgens regels basisverzekering). De betaalde eigen bijdrage ( dus niet het eigen risico) kunt u declareren op uw aanvullende 4 sterren polis tot een maximum van ?1000. 
Ik begrijp ook niet wat Independer hiermee te maken heeft.

Vergoeding Concerta

Bewerkt 
Voormalig medewerker Zilveren Kruis

Elze, in jouw voorbeeld betalen wij 12x?40 aan de apotheker. de overige ?60 betaal je als verzekerde direct aan de apotheker.

De ?40 in jouw voorbeeld betaal je als verzekerde eigen risico over.

De ?60 in jouw voorbeeld declareer je als je een 4 sterren aanvullende verzekering hebt. Dit vergoeden wij dan tot maximaal ?1000 per kalenderjaar.

RuudjeV gaf aan op Independer iets gelezen te hebben over deze vergoeding, vandaar dat Pauline hieraan refereert.

Overigens is het lastig om met medicijnkosten.nl een duidelijk inzicht te krijgen in de kosten. Ik heb vaker bekeken wat er voor concerta wordt berekend, dit wisselt vaak maandelijks. Het kan dus een indicatie zijn maar uiteindelijk kan je apotheker zelf je hier beter over informeren.

Vergoeding Concerta

Bewerkt 
Expert
Beste mensen van het zilverenkruis.

Nu lees ik overal dat als je een 4sterren beter af plus polis hebt. Je Concerta tot 1000 euro vergoed krijgt. Nu vroeg ik mij af. Moet je nog steeds wel je eigen risico betalen? Of valt dat ook binnen die 1000 euro vergoeding? En zo ja hoeveel moet ik dan nog zelf betalen?

Mvg,
Janita

Bij geneesmiddelen zoals concerta heb je te maken met een maximale vergoeding vanuit de Basisverzekering (waarop het eigen risico inderdaad ook nog op van toepassing is (eerste ? 350 betaal je dus zelf)).

Daarnaast is er sprake van een wettelijke eigen bijdrage (bovenlimiet prijs GVS). De 4 sterrenpolis biedt hier inderdaad een dekking voor tot ? 1.000. In de vergoedingenzoeker kun je "concerta" invullen, waarna je kunt zien wat de maximale vergoeding uit de Basisverzekering is en wat de bovenlimietprijs / wettelijke eigen bijdrage is (die je dus bovenop het eigen risico zelf moet betalen als je geen 4 sterrenpolis hebt)

Manager Capaciteitsmanagement

Vergoeding Concerta

Bewerkt 
Fanatiekeling

Dt klopt: je betaalt in ieder geval eerst het eigen risico over het deel dat door de basisverzekering vergoed wordt. 365 tabletten Concerta 54 mg kosten ?246 voor de basisverzekering, en ?536 eigen bijdrage. (Zie deze link van de overheid) Alleen de eigen bijdrage wordt vergoed door de viersterren aanvullende verzekering ( dus ?536) . ?246 wordt vergoed door de basisverzekering, maar daar betaalt u eigen risico over. Dus als u verder geen andere medische kosten hebt, betaalt u die ?246 zelf, en de eigen bijdrage wordt betaald dootr de vier sterren aanvullende verzekering. 

In de geneesmiddelenzoeker van ZK is te vinden dat voor 365 tabletten 54 mg ?507,35 eigen bijdrage betaald moet worden en de totale kosten ( te vinden onder "vergoeding") zijn ?783. 
Let op: al deze prijzen zijn exclusief de afleveringskosten bij de apotheek. Een apotheek rekent voor elke levering ca. ?6 extra. De eerste keer zelfs twee keer ?6. Het is dus voordeliger om voor langere tijd tegelijk mee te nemen, omdat anders deze kosten ook gaan aantellen. Bijvoorbeeld als Concerta per maand wordt afgeleverd, kost dit 12x ?6 =?72 per jaar boven genoemde bedragen. 

De premie voor een viersterren aanvullende verzekering varieert tussen de ?35 ( tm 29 jaar ) en ?54 ( vanaf 65 jaar) per maand. 

Vergoeding Concerta

Bewerkt 
Fanatiekeling

Zilveren Kruis: ik vind dat de omschrijving " vergoeding" in de geneesmiddelenzoeker niet klopt. Immers dat zijn de totale kosten inclusief de eigen bijdrage.  De vergoeding door de basisverzekering is het verschil tussen de totale kosqten en de eigen bijdrage. Ik begrijp het wel een beetje, maar misschien is het toch mogelijk om dit duidelijker te maken. 

Vergoeding Concerta

Bewerkt 
Webcare

Hoi Jnobel
Leuk dat je op het forum vraagt hoe het werkt met het eigen risico en de vergoeding voor Concerta.Frahil legt het erg duidelijk uit vind ik, met de aanvulling van @Elze30. Is het zo duidelijk voor je Janita?

Bedankt Elze en Frahil, Elze30, hoe zou jij het formuleren, de uitleg van de vergoeding voor Concerta?

Vind je het leuk om berichten te lezen maar wil je graag meer? Als je lid wordt kun je optimaal gebruik maken van de community.

Vergoeding Concerta

Bewerkt 
Fanatiekeling

Oplossing: 
- Ofwel: de vergoeding behoort het bedrag te zijn dat het verschil is tussen de totale kosten en de eigen bijdrage. In het geval van het boven gegeven voorbeeld van Concerta moet achter " Vergoeding" dus staan: ?783-?507=?276.
- Ofwel moet de term vergoeding " vergoeding" vervangen worden door "totale kosten." ( vergelijk www.medicijnkosten.nl). Nu is het echt verwarrend. Immers het bedrag achter " vergoeding " wordt niet vergoed
Ik ben van mening dat ZK zijn verzekerden schadeloos zou moeten stellen, als zij door deze foute formulering uitgegaan zijn van andere kosten. 

Het zou ook prettig zijn als ZK het verschil tussen de bedragen in de Geneesmiddelenzoeker en de bedragen op de website www.medicijnkosten.nl kan uitleggen. Waarom komt ZK op een vergoeding door de basisverzekering van ?276, terwijl op de overheids website ?246 staat?

Vergoeding Concerta

Bewerkt 
Webcare

Hai Elze30
Dank je voor het meedenken in een oplossing.
De huidige geneesmiddelzoeker werkt niet zoals wij graag zouden willen. Wanneer er na een vergoeding wordt gezocht, wordt er geen rekening gehouden of het betreffende middel geleverd wordt door een apotheek met een IDEA overeenkomst of een Preferent (Basis)overeenkomst. Dus terecht dat jij hier als kenner de puntjes op de i wilt zetten.

Met de nieuwe geneesmiddelzoeker moet niet alleen het middel worden ingegeven maar ook de naam van de apotheek. Verder kun je namelijk bij een apotheek met een IDEA overeenkomst nooit de vergoeding vooraf vaststellen. Wij willen dan ook alleen de maximum vergoeding laten zien. Ook de eigen bijdrage wordt dan apart genoemd en verwezen naar de AV voor vergoeding hiervan. De nieuwe tool wordt door ons internet team gebouwd en als het goed is komt de nieuwe geneesmiddelenzoeker vanaf 2014 in de lucht.

Het prijsverschil tussen de geneesmiddelenzoeker op Achmea en die van de overheid heeft te maken met de Achmea Geneesmiddelen Prijs (AGP).
Vanaf 1 januari 2012 is er een vrije prijzenmarkt voor geneesmiddelen om die reden heeft Achmea besloten om de AGP toe te gaan passen.
Twee maal per jaar stellen wij de prijs vast namelijk op 1 april en 1 oktober.
Wanneer er na het vaststellen van de prijs een verhoging of verlaging plaats vindt door de fabrikant treedt er dus een verschil op.

De site www.medicijnkosten.nl is voor een achmea verzekerde niet bruikbaar en zal dus altijd een verschil opleveren met de huidige geneesmiddelenzoeker omdat deze uitgaat van de AGP.

Je ziet, we doen ons best onze processen te verbeteren, ik weet het, heb het je eerder gevraagd, maar je bent nog steeds van harte welkom om bij ons kennis te komen maken.

Wij vinden het echt leuk om kennis met je te maken!

Vergoeding Concerta

Bewerkt 
Fanatiekeling
Oplossing:
- Ofwel: de vergoeding behoort het bedrag te zijn dat het verschil is tussen de totale kosten en de eigen bijdrage. In het geval van het boven gegeven voorbeeld van Concerta moet achter " Vergoeding" dus staan: ?783-?507=?276.
- Ofwel moet de term vergoeding " vergoeding" vervangen worden door "totale kosten." ( vergelijk www.medicijnkosten.nl). Nu is het echt verwarrend. Immers het bedrag achter " vergoeding " wordt niet vergoed!
Ik ben van mening dat ZK zijn verzekerden schadeloos zou moeten stellen, als zij door deze foute formulering uitgegaan zijn van andere kosten.

Is het mogelijk dat ZK ingaat op bovenstaande opmerking? Het lijkt me nogal belangrijk om de term " vergoeding" alleen te gebruiken als dat bedrag ook echt wordt uitgekeerd. In het geval van een eigen bijdrage bij geneesmiddelen wordt aleen het verschil tussen de totale kosten en de eigen bijdrage uitgekeerd. 
Ik zie namelijk geen reactie van Pauline op deze opmerking. Ik vind het interessant te horen dat de geneesmiddelenzoeker wordt aangepast, maar tot die tijd zou deze fout wel verbeterd moeten worden. 

Vergoeding Concerta

Bewerkt 
Webcare

Hai Elze30
Dank je voor de suggestie om de term en uitleg kosten/vergoeding te wijzigen.
Tot de update van de geneesmiddelenzoeker en veranderingen in onze website komt er geen aanpassing.
We horen graag weer jouw mening over de nieuwe website. Daar wordt nu door onze collega's hard aan gewerkt!

Vergoeding Concerta

Bewerkt 
Fanatiekeling
Hai Elze30
Dank je voor de suggestie om de term en uitleg kosten/vergoeding te wijzigen.
Tot de update van de geneesmiddelenzoeker en veranderingen in onze website komt er geen aanpassing.
We horen graag weer jouw mening over de nieuwe website. Daar wordt nu door onze collega's hard aan gewerkt!

ik vermoed dat de verbetering van de fout niet veel inspanning hoeft te kosten. De term " vergoeding" moet worden vervangen door " kosten". Het is geen echte software aanpassing, maar alleen een aanpassing van een vaste tabelwaarde. Als dat niet mogelijk is, kan er dan op de website, bij de toelichting van de geneesmiddelenzoeker , worden gewezen op deze fout? Immers de gebruikers van Concerta krijgen nu foutieve finformatie. 

Ik vraag mij af of de TS, Jnobel, het begrepen heeft? Kunt u reageren en vertellen of u begrijpt wat nu precies met " vergoeding" bij Concerta bedoeld wordt?

Vergoeding Concerta

Bewerkt 
Voorbijganger

Momenteel heb ik de Zilveren Kruis Achmea beter af selectief polis studenten 1 ster. Ik gebruik concerta ter behandeling van ADD maar dit wordt door mijn huidige verzekering niet vergoed omdat het niet binnen het GVS valt. Nu overweeg ik om over te stappen naar de Beter af plus polis 4 sterren en beter af extra pakket studenten. Wordt de concerta dan wel volledig vergoed?

Vergoeding Concerta

Bewerkt 
Voorbijganger

Oh en aanvullend hierop: ben ik dan alsnog 360 euro aan eigen bijdrage kwijt?

Vergoeding Concerta

Bewerkt 
Fanatiekeling

Ja, je bent alsnog het volledige eigen risico kwijt. De viersterrenpolis vergoedt niet speciaal Concerta, maar vergoedt de eigen bijdrage ( dit is niet hetzelfde als eigen risico) die in de apotheek betaald moet worden als een medicijn te duur is. Er is een bedrag van max. ?1000 van deze eigen bijdrage die vergoed kan worden.  
Er gelden acceptatiecriteria voor de viersterrenpolis, maar ik weet niet of deze vraag gesteld wordt. Volgens de website worden alleen vragen gesteld over fysiotherapie. De premie is ?35 per maand is tot 29 jaar, daarna gaat de premie omhoog naar ?49. 
"Wij willen fysiotherapie zo lang mogelijk blijven vergoeden voor iedereen die het nodig heeft. Om dit betaalbaar te houden zijn we genoodzaakt te bezuinigen op kosten die we kunnen voorzien. Daarom maken we gebruik van een medische acceptatie voor de polis met 4 sterren. Dit betekent dat mensen die het afgelopen jaar meer dan 20 behandelingen fysiotherapie, manuele therapie of oefentherapie (Cesar/Mensendieck) hebben gehad, of verwachten dit nodig te hebben in het komende jaar, alleen een polis kunnen afsluiten tot 3 sterren."

Kijk op www.medicijnkosten.nl om de kosten van Concerta te bekijken. Varianten van Concerta zijn misschien minder duur, en het kan zijn dat u via Zilveren Kruis nooit het echte middel kan krijgen ( want apotheek levert altijd het goedkoopste af en als je iets anders wil krijg je ?0 vergoed). Informeer snel nog even bij de apotheker! Vermeld daarbij Zilveren Kruis en vraag of de apotheker een verzekering kan adviseren ivm de Concerta. 

Ik heb op de bovengenoemde website gekeken en gezien dat eigenlijk alle tabletten met gereguleerde afgifte een hoge eigen bijdrage hebben. Bij mijn berekening voor 100 stuks kwam ik uit op een totale prijs van ?166 , waarvan slechts ?37 vergoed werd. Globaal kun je zeggen dat iets minder dan 25% wel vergoed wordt door de basisverzekering ( maar daar betaal je wel eigen risico over) . Over de eigen bijdrage betaal je GEEN wifen risico. ( misschien was dat de vraag?) 

Vergoeding Concerta

Bewerkt 
Voorbijganger

Bedankt, erg nuttig! 

Vergoeding Concerta

Bewerkt 
Medewerker

Hallo Eva L,

Excuses voor de late reactie vanuit ons, maar het antwoord van Elze is zo goed dat er geen aanvullingen zijn.

Voor de duidelijkheid vermeld ik nog wel even dat er geen acceptatievraag op de 4 sterren aanvullende verzekering zit op het gebied van eigen bijdrage die op Concerta zit. Deze zit er alleen op het gebied van fysiotherapie.

Groet,
Michiel