Tekort aan medicijnen

Vaste bezoeker
Goedenavond, Ik wil eigenlijk deze discussie starten daar ik denk dat de verzekeraars een belangrijke rol hierin spelen. Dit door altijd het goedkoopste medicijn enkel te vergoeden. Dit geeft volgens mij een wisselwerking met de producent die dan zegt daar gaan wij niet in mee en de productie iets terug schroeven. Misschien zie ik het te zwart maar het is wel een geven en nemen dit geldt dus ook voor deze industrie. En wat willen wij ervoor betalen, dit ook gezien de winst die er in de zorg worden gemaakt. Gr. Duifje

Tekort aan medicijnen

7 ANTWOORDEN 7

Re: Tekort aan medicijnen

Community Manager

Leuk dat je een discussie start @Duifje

Ik lees je reactie en vraag me af hoe we hier het beste op in kunnen springen. Ben je vooral opzoek naar antwoorden? Dus hoe werkt dat precies met het geneesmiddelenbeleid en die wisselwerking die jij omschrijft.
Daar kan ik dan voor je achteraan gaan! 

Of zie je het niet zozeer als een vraag waarop je een antwoord (van Zilveren Kruis) zoekt. Maar ben je vooral benieuwd naar de ervaringen en meningen van de andere communityleden. Wat me sowieso ook nieuwsgierig maakt naar waarom je dit topic start. Heb je zelf ervaringen met een tekort aan medicijnen? En heb je het idee dat die wisselwerking, zoals jij hem omschrijft, daarachter zit?

Natuurlijk is het wel handig als mensen weten waarover ze praten. Dus een beetje achtergrondinformatie kan nooit kwaad. Daarom om te beginnen alvast een link naar de webpagina over het geneesmiddelenbeleid
Ik wacht je reactie even af voordat ik eventueel verder de organisatie in ga. Om bijvoorbeeld extra informatie op te halen over medicijntekorten. 

Vind je het leuk om berichten te lezen maar wil je graag meer? Als je lid wordt kun je optimaal gebruik maken van de community.
Highlighted

Gast

Ik zorg tegenwoordig mijn medicijnen zeer lang van te voren in huis te hebben,
(Sommigen zijn tegenwoordig niet te krijgen of enkel in kleine hoeveelheden.
Ik moet dan shoppen bij apotheken,)

wat ik nu doe is zorgen dat ik altijd minstens voor twee maanden in huis heb, en nader ik dat punt dan bestel ik snel bij.

Vaste bezoeker
Hallo Eva, Je vraagt naar mijn ervaringen en die zijn als volgt: Bij herhaal medicijnen mag je tegenwoordig blij zijn als je dezelfde krijgt de vorige keer, want van de zorgverzekeraar moeten de goedkoopste verstrekt worden. Het gevolg is bij mij zeer vaak dat ik te horen krijg het is dezelfde werkzame stof maar over de hulpstoffen kunnen geen mededelingen worden gedaan en dat is waar ik wel op reageer daar ik meerdere medicijnen gebruik gaat het, volgens mij, als een stapeling van werkingen geven en dat is waarom ik er soms de pest in krijg want het elke keer weer afwachten hoe het uitpakt. En als je daarover spreekt met de arts dan wordt er gezegd "dat geloof ik niet dat dit de oorzaak is" terwijl er niets anders is veranderd. Dit is de oorzaak dat ik de topic ben gestart om antwoorden te krijgen en niet alleen van andere forummers maar wat veel belangrijker is van de zorgverzekeraar in dit geval het Zilveren Kruis. Met vriendelijke groeten Duifje

Community Manager

Als ik je laatste reactie lees Duifje, dan zie ik dat het vooral gaat over het geneesmiddelenbeleid. Dus de afspraken met de apotheek. Met als resultaat welk medicijn je meekrijgt. Je geeft aan dat jij hier wel wat ervaring mee hebt. Veranderingen van merk. Verschillende hulpstoffen. En hoe jij dit ervaart. Een al veel besproken onderwerp hier op de community. Dus mocht je daarover wat meer willen weten. Dan verwijs ik je graag naar een topic en een webpagina.

Om te beginnen: de webpagina met uitleg. Daar kan je ook het reglement downloaden voor nog meer informatie. 

Daarnaast, een topic over het geneesmiddelenbeleid. Waar vooral de focus is komen te liggen op de ervaringen die mensen hebben met deze zogeheten preferente geneesmiddelen. Het is een behoorlijk groot topic. Maar er is een hoop informatie te vinden. Ook toelichting en antwoorden vanuit Zilveren Kruis. 

Zijn er ook nog vragen over medicijn tekorten Duifje? Die zou ik dan wel graag in dit topic willen bespreken. 

Ik zie dat cloris ook al uitleg geeft hoe er daar wordt omgegaan met tekorten. Wat zo te lezen ook wel wat vraagt van de eigen 'administratie', alles bijhouden en het shoppen. Herken jij dit? Loop je er zelf wel eens tegenaan en hoe ga jij er dan mee om? 

Vind je het leuk om berichten te lezen maar wil je graag meer? Als je lid wordt kun je optimaal gebruik maken van de community.

Vaste bezoeker
Hallo Eva, Een voorbeeld ik haalde vorige week mijn nieuwe herhaal medicatie op en de bloeddruk verlagers is wederom een ander merk. Ik vroeg aan de apothekeressen wat de oorzaak was en het antwoord was het is niet meer leverbaar maar de werkzame stoffen zijn hetzelfde. Toen ik vroeg over hulpstoffen was het antwoord daar weten wij niets van. Maar ik slik naast deze nog meerdere medicijnen die allemaal hulpstoffen bevatten en dus krijg je dan stapeling van stoffen, hoe je het went of keert dit is een feit waardoor er meerdere mensen er last van krijgen. Ik heb begrepen dat deze topic wordt gesloten, komt mij wel goed uit daar ik op vakantie ga, maar ik hoop wel dat er geluisterd wordt naar de mensen en het niet met één of andere standaard brief wordt afgedaan. Gr. Duifje

Community Manager

Wat lekker, op vakantie! Waar ga je naartoe Duifje?  

Ik kom nog even terug op je reactie. Misschien ben ik niet helemaal duidelijk geweest. Maar dit topic blijft wat mij betreft gewoon open. Zodat we hier verder kunnen blijven praten over tekort aan medicijnen. 

In mijn vorige reactie verwijs ik door naar een ander topic, waarover al heel erg veel informatie staat over ons geneesmiddelenbeleid. In het bijzonder de ervaringen met generieke geneesmiddelen.  

Met je laatste reactie denk ik dat je ik je insteek van dit topic ook helder heb. Waarin je als gevolg van een tekort van een medicijn moet wisselen naar een andere medicijn (met dezelfde werkzame stof). Ik vraag mijn collega's om in dit topic alvast wat algemene informatie te geven. Over medicijntekorten en het geneesmiddelenbeleid.   

Heb je nog specifieke vragen? Of wil je nog over een bepaald onderwerp verder in gesprek?  Dan horen we dat vast wel na je vakantie. Geniet ervan!

Webcare

Hallo Duifje,

Op verzoek van Eva deel ik bij deze nog graag wat informatie met je over het medicijntekort. Kan me voorstellen dat je, wanneer mogelijk, graag hetzelfde merk medicijn wil hebben. Helaas zijn er vanwege tekorten soms niet alle geneesmiddelen beschikbaar. Op https://www.knmp.nl/patientenzorg/geneesmiddelen/geneesmiddelentekorten kan je meer informatie hierover vinden. Hier kan je ook op naam van het medicijn zoeken naar wat de status is van de voorraad. 

Groetjes, Reinier