Steeds weer wisselen van medicijn

Bezoeker

Het afgelopen jaar ben ik 5 keer gewisseld van medicijn. Iedere keer dat er iets anders goedkoper is krijg ik dat aangeboden van de apotheek. Omdat mijn medicijnen op elkaar inwerken heeft dat iedere keer weer impact op hoe ik me voel, en moet ik telkens weer een nieuw evenwicht vinden. Ik wil hier graag een eind aan maken, zodat ik mezelf weer kan stabiliseren. Hoe regel ik dat? De apotheek en de huisarts wijzen naar de verzekeraar, ( alleen medicijnen die vergoed worden kunnen we inkopen)  vandaar dat ik deze vraag hier post. 

• Beleid
  • Medicijnen

Steeds weer wisselen van medicijn

4 ANTWOORDEN

Re: steeds weer wisselen van medicijn

Medewerker

Vervelend te lezen @cjansen. Goed dat je ons hier hebt weten te vinden!

Ik ga je op weg proberen te helpen, omdat er twee antwoorden mogelijk zijn op de vraag die je stelt. Ik omschrijf even het proces hoe deze hoort te gaan. De (huis)arts schrijft het generieke middel voor (=de werkzame stof). Vervolgens ga je naar de apotheek. Wij werken als verzekeraar met 2 verschillende contracten. Dat is het IDEA-contract en een preferentiecontract, het verschil is als volgt:

• IDEA-contract: met de meeste apotheker hebben wij deze afspraak gemaakt. De apotheek koopt zelf medicijnen in tegen een scherpe prijs. De apotheker bepaalt dus zelf welke merken hij meegeeft en behoudt keuzevrijheid. Welk merk zij verstrekken hebben wij als verzekeraar in dit geval geen invloed op. 
  • Preferentiecontract: dit contract komt minder voor, maar er zijn enkele apothekers die hiervoor kiezen. Onze verzekerden ontvangen in dit geval het merk dat door ons is aangewezen. Welke dat zijn vind je hier. Wil men een ander merk? Dan vindt er geen vergoeding plaats en betaalt hij zelf het volledige bedrag.

Welk contract wij hebben met de apotheker vind je in onze zorgzoeker. Je zoekt op postcode en "apotheek". Staat de apotheker in de lijst? Dan klik je op de naam. Hier staat omschreven welk contract er gesloten is met de apotheek. 

Ik ben even benieuwd of je met deze informatie op weg kunt cjanson. Laat je het weten als je aanvullende vragen/ opmerkingen of zaken hebt waar je tegenaan loopt?

Groetjes, 

Vind je een bericht leuk en wil je graag je waardering geven? Dit kan door op de Like button te klikken onderaan het bericht.

Re: steeds weer wisselen van medicijn

Bezoeker

OK! Het probleem is dus dat ik een apotheek heb met een Preferentie contract ( net gecheckt)  Ik ga op zoek naar een alternatief. Dank!

Re: Steeds weer wisselen van medicijn

Bezoeker

Ik gebruik een medicijn genaamd Gabatine of Neurontin  het is een middel wat gebruikt wordt bij epilepsie, maar het wordt ook gebruikt bij zenuwpijn. Al jaren gebruik ik van het merk Pfeifer , ongeveer driekart jaar geleden belde de apotheek dat hij bij dit medicijn weinig vergoeding krijgt en dat hij mij een ander merk ging geven. Nu begin ik eigenlijk steeds bozer te worden sinds wanner bepaalt een apotheek wat ik moet gebruiken. Mede omdat van de goedkopere medicijnen van een ander merk vaak stoffen worden toegevoegd waar je dik van wordt, ik wil graag mijn eigen merk weer hoe pak ik dat aan?

Re: Steeds weer wisselen van medicijn

Webcare
Webcare

Hallo @Saartje64, ik denk dat jouw apotheek een preferentiecontract met ons heeft. De arts schrijft voor op werkzame stof, en de apotheek levert het middel. Dat is vaak geen merkmiddel omdat er goedwerkende goedkopere alternatieven op de markt zijn.  De werkzame stof van het middel, Gabapentine, is hetzelfde.
Als je de Gabapentine van Pfizer wilt, dan moet je die zelf betalen bij een apotheek met preferentiecontract. Wellicht is er een IDEA apotheek bij jou in de buurt die wel Pfizer levert. Hierboven lees je in de reactie van Anton meer over de verschillende contracten. In de Zorgzoeker kan je een apotheek zoeken met een IDEA contract. Klik op de apotheek en je ziet wat voor contract ze hebben. De apotheek kan dan aangeven welk merk je krijgt. 
Meer info over ons geneesmiddelenbeleid vind je hier.
Kun je zo verder?
Groet, Kim

Vind je het leuk om berichten te lezen maar wil je graag meer? Als je lid wordt kun je optimaal gebruik maken van de community.