Prijs bepaling van Toctino 10 & 30 milligram

Nieuwkomer

Ik kreeg de volgende reactie van mijn apotheek over de prijzen van Toctino:

Mijn vraag is:

1) Hoe wordt deze hoge prijs bepaald? Wie controleerd en corrigeert het?

2) Waarom kost 10 mg net zoveel als 30 mg?

Op 27 apr. 2017, om 15:58 heeft M Bloem <MBloem@apotheekamelink.nl> het volgende geschreven:
Geachte heer Siegel,

Zowel de prijs van de toctino 30mg als de 10mg is per 30 capsules gelijk (€537,24). Daar komen de terhandstellingskosten en eventuele begeleidingskosten bij eerste terhandstelling nog bij. 

In eerste instantie bepaald de fabrikant zelf de prijs, maar is hierbij wel gebonden aan wet-en regelgeving (wet geneesmiddelprijzen). Een instantie voor klachten over de prijs van medicatie moet ik u op dit moment schuldig blijven. In eerste instantie zou ik het bij de fabrikant en zorgverzekeraar neerleggen. 

Met vriendelijke groet,

• 2017
  • Medicijnen

Prijs bepaling van Toctino 10 & 30 milligram

2 ANTWOORDEN

Re: Prijs bepaling van Toctino 10 & 30 milligram

Fanatiekeling

Ik denk dat er nog een patent op Toctino, alitretoine, zit. In alle Europese landen is het middel zo duur. In Portugal zelfs €649 voor dezelfde hoeveelheid. ( prijs voor publiek, af fabriek €393,30). Op www.medicijnkosten.nl kunt u de Nederlandse prijs van het middel opzoeken. De werkingswijze van het middel staan in de twee andere bijlagen.

ik heb wel twee verschillende fabrikanten gevonden, Stiefel Ierland en GlaxoSmithKline) .

TOCTINO*30 cps molli 10 mg STIEFEL LAB.LTD (IRLANDA) Alitretinoina ALITRETINOINA 10MG 30 UNITA' USO ORALE 649,11 393,30
038849030 TOCTINO*30 cps molli 30 mg

Groet, Feina.

Re: Prijs bepaling van Toctino 10 & 30 milligram

Uitblinker

hoi @Feina@WillySiegel

mogelijke verklaring zou zijn dat het productieproces de hoge prijs veroorzaken en niet de werkzame stof

overigens is er maar 1 producent, klik hier , stiefel is een onderdeel van glaxoSmithKlein