Preferente merken beleid en patiënten belang

Geregelde bezoeker

Mijn vrouw heeft psychische klachten en is nu weer stabiel heeft de diverse merken van de haar verschillende medicatie gehad. Door eerdere wisselingen van merken is zij een aantal malen teruggevallen doordat het middel net anders werkte. 

Ze komt bij de apotheek met haar nieuwe recept en tot december stond er bij haar dossier van de de apotheek dat ze bepaalde merken kreeg omdat ze daar wel goed op reageerde en vooruit ging.

Mijn vrouw ging haar medicijnen ophalen en kreeg van alle middelen andere merken met de mededeling dit zijn de preferente middelen van het Zilveren Kruis en je moet het maar proberen(uit angst heeft ze deze medicatie niet meegenomen bij de apotheek en wilt eerst advies)

Van de Temazepam krijgt ze geen capsules meer maar tabletten(dit word niet meer vergoed door het Zilveren kruis volgens de Apotheker)

Van een ander middel die ze in 2 sterktes heeft kreeg ze 2 verschillende merken en probeer maar.

De angst om terug te vallen is nu groot omdat ze dit door eerdere wisselingen heeft gehad.

We hebben dit nu ook neergelegd bij haar psychiater en hopen dat een medische noodzaak verklaring van hem kan helpen.

Door dit beleid worden de groepen die gevoelig zijn voor wisselingen in medicatie erg geraakt. Terwijl er een hoop patienten zijn waaronder mijn vrouw juist bezig zijn om er bovenop te komen en weer deel te nemen in de maatschapij. 

Preferente merken beleid en patiënten belang

7 ANTWOORDEN

Re: Preferente merken beleid en patiënten belang

Fanatiekeling

Ik weet dat ZK twee ( of zelfs drie) soorten contracten heeft met apotheken. Het 1ste is een preferent contract " ( ca 15% van de gevallen) en de tweede soort een IDEA contract. 

Bij dit laatste contract Mag een apotheker zelf weten wat hij levert. Hij mag elke middel leveren, maar krijgt daar wel een bepaalde gemiddelde prijs voor. 

Conclusie: zorg dat je bij een apotheek met een IDEA-contract  klant bent. Dit is te vinden in de zorgzoeker. Als de apotheker zich dan tòch verschuilt achter een " preferentie-reden" , dan is dat nonsens en praat hij alleen voor zijn eigen portemonnee. Maar een apotheker is ook behandelaar en daarbij horen plichten. 

Zie in de bijlage drie schermafbeeldingen. 

1. Een van een stad, waar geen enkele apotheek genoemd wordt , maar alleen de boodschap komt dat er nog onderhandelingen gaande zijn: véél te laat natuurlijk. Dit komt ook bij amsterdam, maastricht, utrecht en zwolle. 

2. Van een apotheek met een " preferentie-contract". 

3. Van een apotheek met IDEA contract

Verder zijn er nog dienstapotheken, die kennelijk geen contract hebben. Dat wordt niet vermeld. Maar het schijnt dat een dienstapotheek alleen preferente middelen mag afleveren. Maar dit kan natuurlijk niet, want elke zorgverzekeraar heeft eigen preferente middelen en een dienstapotheek heeft niet veel voorraad. Als de dienstapotheek het niet-preferente middel aflevert moet de verzekerde het medicijn volledig zelf betalen! 

Groet, Feina.

Geregelde bezoeker
Dank voor je reactie ik ga hier mee aan de slag kijken of mijn vrouw bij een apotheek met Idea contract wel haar vertrouwde medicatie kan krijgen

Fanatiekeling

Ik heb er een hard hoofd in! Mijn ervaring is dat de IDEA apotheek zich verschuilt achter " het preferentiebeleid van de zorgverzekeraar", waar ze echter niets mee te maken hebben. 

Groet, Feina.

Moderator

@Ron2003 Goed om te lezen dat je vrouw nu weer stabiel is. Als ik zo lees dat ze vaker terugvallen heeft gehad door medicijn wissel, kan ik me haar angst nu goed voorstellen.

Gelukkig heeft @Feina je al meteen verder geholpen. Dank daarvoor! 

Voor het gemak ook nog even een linkje naar de zorgzoeker.  Hierin zie je welke apothekers welk contract hebben. 

Misschien nog als laatste toevoeging op de laatste reactie van Feina.  Als je het idee krijgt dat je in een situatie als deze komt, ga gerust het gesprek aan met de apotheek. Er is niks mis met om te vragen waarom je merk A krijgt en niet merk B. 

Laat je nog even weten of alles is gelukt? 

Vind je het leuk om berichten te lezen maar wil je graag meer? Als je lid wordt kun je optimaal gebruik maken van de community.

Geregelde bezoeker
@Eva S, @Feina Dank voor jullie reactie hier worden we tenminste serieus beantwoord. We laten weten wat het resultaat is

Geregelde bezoeker

We zijn met een nieuw recept naar een Idea apotheek geweest. Op dit recept stond wel medische noodzaak voor bepaalde merken vermeld.

De apotheek waar we nu zijn geweest controleerde de merken en zei gelijk dat het geen enkel probleem was om dit te verstrekken(ook zonder medische noodzaak) en was verbaasd dat dit bij andere apotheek een probleem gaf.

Mijn vrouw is nu een stuk gerustgestelder nu ze gewoon haar vertrouwde merken heeft gekregen.

Ook de temazepam waarvan werd gezegd dat Zilveren Kruis dit niet meer vergoedde werd gewoon verstrekt.

Op naar verdere herstel

Nogmaal bedankt voor jullie support

Fanatiekeling

Bedankt, leuk om nog een reactie te krijgen.

Groet, Feina.