Plots geen medicijn vergoeding

Voorbijganger

Het gaat een beetje vreemd, en nu ik vergoedingen nakijk bij Zilveren Kruis en zie dat het medicijn altijd vergoed wordt 

Hoe kan het dan dat ik nu plots een nota krijg!

Gaat maar om € 13,11 bij alles bijelkaar wordt het steeds meer.

Het gaat mij ook om fatsoen, als ik naar AH ga dan staat daar wat de prijs is van een artikel en weet ik dat ik dat moet betalen.

Nu krijg ik weer een nota van een artikel wat mij niet is verteld dat ik dat moet betalen (zie: is altijd ook in dit jaar vergoed)

Plots geen medicijn vergoeding

4 ANTWOORDEN

Re: Plots geen medicijn vergoeding

Webcare
Webcare

Goedemorgen Kuinre,

Goed dat je aan de bel trekt als er iets onduidelijk is. Op basis van de info die je nu geeft weet ik nog niet wat er aan de hand is. Het kan om het eigen risico gaan, maar ook om een eigen bijdrage. 
Heb je daarom voor mij jouw gegevens in een privébericht? Klik op mijn naam en dan op de paars/roze knop 'Bericht versturen'. Dan kijk ik het voor je na.
Alvast bedankt!
Groet, Kim

Vind je het leuk om berichten te lezen maar wil je graag meer? Als je lid wordt kun je optimaal gebruik maken van de community.

Voorbijganger

Goedenmorgen Kim, Het gaat om Lidocaine orale gel 20mg/ml a € 13,11

Bij het bekijken van de betaalde kosten door ZK blijkt ook dat de Lidocaine altijd voldaan is.

Mijn eigen risico is al lang op, dus dat is het niet.

Weet u, wat ik zo raar vindt - waarom krijg ik niet van te voren te horen dat de medicijnen die helaas moet gebruiken plots niet meer vergoed worden.

Wat is het verschil als je bij AH producten koopt of bij een apotheek- je behoort bij beiden te weten waar je aan toe bent.

En of het niet genoeg is, eerder hebben ze ook geprobeerd andere medicijnen via nota te incasseren wat bij nader inzien ook al een fout was.

Kortom mijn bezwaar is:

men heeft niet kenbaar gemaakt voor afhalen dat ik moetst betalen

dat er maar 1 apotheek is!

dat men achteraf kosten in rekening brengt.

je zal maar dement zijn of geen overzicht hebben dat betaal je snel

met vr. gr.

Gabriel

Webcare
Webcare

Bedankt voor je toelichting Gabriel!
Ik zie dat de Licocaïne gel per 1 januari 2016 niet meer vergoed wordt. De overheid bepaalt welke middelen vergoed worden. Die middelen zijn dan opgenomen in het Geneesmiddelen Vergoedingensysteem (GVS). 
Het is vreemd en vervelend dat de apotheek dit middel wel heeft gedeclareerd bij ons terwijl er geen vergoeding is. De apotheek hoort namelijk op de hoogte te zijn van de vergoeding. Zij mogen alleen rechtstreeks bij ons declareren als het middel vergoed wordt. Als een middel niet vergoed wordt, dan geven ze dat aan en betaal je het bij de balie van de apotheek. Wellicht was de apotheek niet op de hoogte, of is er per ongeluk rechtstreeks gedeclareerd. Als je wilt weten wat er mis ging, dan kan je dat bij de apotheek navragen.

Het hoort dus inderdaad zo te gaan zoals jij zegt: bij het afhalen aangeven dat je moet betalen, en dat kan je direct afrekenen. Zo krijg je geen onverwachte rekeningen achteraf. 
Je geeft ook aan dat je een bezwaar hebt dat er maar 1 apotheek is. Wat bedoel je precies mee? Gecontracteerde apothekers vind je in de Zorgzoeker. Je mag zelf weten naar welke gecontracteerde apotheker je gaat.
Is het zo duidelijk voor je?
Groet, Kim

Vind je het leuk om berichten te lezen maar wil je graag meer? Als je lid wordt kun je optimaal gebruik maken van de community.

Fanatiekeling

Goed antwoord van Zilveren Kruis en een terechte vraag van Gabriel. 

Conclusie is dus dat het de fout van de apotheek is. Toch vind ik dat Zilveren Kruis wel direct het gedrag van zo'n apotheek zou moeten checken.  Als zij dit vaker doen, zou ik willen dat  Zilveren Kruis ze op de vingers tikt. Het is natuurlijk nogal gemakkelijk om via de zorgverzekeraar te declaren! Dan komt het geld wel binnen zonder discussie aan de balie. 

Nog beter zou zijn als Zilveren Kruis deze declaraties afwijst. De apotheek moet zelf maar zien hoe ze het geld nog binnen krijgen. Immers de patient zou het product misschien niet eens gekocht hebben als hij had geweten dat hij er zoveel geld zelf voor moest betalen. Dit speelt ook bij middelen die ook vrij verkrijgbaar zijn bij de drogist. Daar zijn ze veel goedkoper, maar de apotheek wil natuurlijk wel graag verdienen. 

Nog een opmerking voor Zilveren Kruis: volgens mij is de uitkomst van deze vraag veel beter dan dat hij via een prive-bericht zou zijn afgehandeld. Ik begrijp dat jullie niet in het openbaar mogen vragen naar de exacte gegevens, maar je kunt wel erbij zeggen dat de vragensteller de informatie best op het forum mag plaatsen. Zo leert iedereen er wat van. 

Groet, Feina.