Overstap naar ziezo

Starter

Ik zou graag willen weten waarom de online apotheek zo moeilijk doet over jullie preferentie beleid.

Bij mijn oude apotheek [niet online dus] was er niks aan de hand nadat ik een medische noodzaak van de huisarts had gekregen en dus natuurlijk ook aan de apotheek.Wat te doen want van de generieke krijg ik weer opvlammingen en andere bijwerkingen waar ik niet blij van wordt.

• Beleid
  • Medicijnen

Overstap naar ziezo

5 ANTWOORDEN

Re: overstap naar ziezo

Fanatiekeling

Zie het topic van " @Regrets" (" Spijt van overstap Zilveren Kruis krijg nu de goedkoopste variant medicijnen volgens apotheek" ,  http://forum.zilverenkruis.nl/t5/Beleid-polis-en-regelgeving/Spijt-van-overstap-Zilveren-Kruis-krijg...  ). Zij heeft de nieuwe verzekering gelijk weer opgezegd ivm de problemen met de Medische Noodzaak. 

Als je nog binnen 14 dagen na ontvangst polis zit, kun je nu direct opzeggen per email. Wel vòòr 1 februari een andere zorgverzekering afsluiten. ( waarbij je geen last hebt van preferentiebeleid). Zie ook het andere topic over Ziezo en de apotheek ( topic: " Alphega apotheek ": http://forum.zilverenkruis.nl/t5/Medicijnen/Alphega-apotheek/m-p/19067)  In dat topic staat , dat als je niet  "van de online apotheek gebruik wil maken", het dan ook niet hoeft. Ik denk echter dat jouw normale apotheek ook problemen gaat maken over jouw medische noodzaak, puur en alleen omdat je nu bij Achmea verzekerd bent en er bij Achmea andere regels gelden over " medische noodzaak".

Groet, Feina.

Re: overstap naar ziezo

Moderator

Hoi Babbeltje, wat vervelend zeg. Ik kijk graag met je mee!

Alvast een aantal vragen: Wat zegt de apotheker precies? Om het even heel zwart/wit te beschrijven: gaan ze niet akkoord met de medische noodzaak? Of hebben ze bijvoorbeeld niet de juiste of voldoende informatie om de medische noodzaak te kunnen geven / beoordelen? 

Om even de algemene regel erbij te halen. Als de (huis)arts het medisch noodzakelijk acht, dan kom je in aanmerking voor vergoeding van het middel. Als de apotheek twijfelt over de medische noodzaak, zal de apotheek dit afstemmen met de voorschrijver van het geneesmiddel. Ergens in dit proces lijkt het dus niet helemaal soepel te lopen. 

Als je liever niet over je medische situatie openbaar in gesprek wil, mag je ook altijd een privébericht sturen Babbeltje. Wat voor jou het beste werkt! 

Feina, het klopt dat het hier ook over een medische noodzaak gaat. Maar waar het hier precies mis gaat (en of dit dus dezelfde situatie is) weten we nog niet. Wellicht nog te weinig informatie om het advies uit je bericht te geven. 

Vind je het leuk om berichten te lezen maar wil je graag meer? Als je lid wordt kun je optimaal gebruik maken van de community.

Re: Overstap naar ziezo

Fanatiekeling

Hallo

@Eva S,

Het is een ingewikkelde kwestie. Ik vind dat de apotheek, ook bij switch van verzekering of van apotheek, altijd de bestaande medische noodzaak moeten eerbiedigen.

Dit is vergelijkbaar met de regeling omtrent de Machtigingen: de nieuwe verzekeraar moet bestaande Machtigingen overnemen, omdat dit anders een belemmering bij het overstappen zou zijn. Als iemand naar een andere apotheek overstapt, of naar een andere verzekeraar, dan zou niet aan de bestaande " medische noodzaak" getornd mogen worden.

Zoals jij al zegt, dit is misschien niet de feitelijke situatie. 

Groet, Feina.

Starter

hoi hoi

alles is gelukt bij de apotheek,moest dus gewoon nog een uittreksel van mijn oude apotheek erbij doen waarop staat dat ik het betreffende medicijn (niet originele dus) had geprobeerd. nu is het onderweg naar mij via de post.

groetjes babbeltje

Moderator

Wat fijn dat het allemaal is gelukt babbeltje! Leuk dat je hier nog even terug bent gekomen om te vertellen hoe het is afgelopen. 

Vind je het leuk om berichten te lezen maar wil je graag meer? Als je lid wordt kun je optimaal gebruik maken van de community.