Oplichterij door apotheek?

 Bewerkt 
Nieuwkomer

Ik vind het van de zotte dat medicijnen en gebruik besproken worden in de apotheek deze zijn zeer privé gevoelig vind ik persoonlijk.
Geloof maar niet dat de cliënten 1 voor 1 apart worden genomen in een afzonderlijke ruimte.
Heeft hier al iemand ervaring mee?

Trudie

Meer onderwerpen bekijken die zijn gelabeld met:

Oplichterij door apotheek?

OPGELOST
17 ANTWOORDEN

Re: Oplichterij door apotheek?

 Bewerkt 
Fanatiekeling

De omschrijving van het tarief is " bespreking", maar dit tarief bestaat al jaren. Vroeger was er een apart tarief voor " eerste ter handstelling" (ca.€12) en dit was het dubbele van de normale terhandstelling (ca. €6). Gezien de reacties op dit forum wordt er idd ook niet veel besproken in de apotheek. Apotheken vinden het moeilijk om zelf voor te stellen om in het aparte kamertje te gaan zitten, want dat impliceert juist dat het privacygevoelig is. Nu lossen ze het op door het initiatief bij de patiënt te leggen.
Eigenaardig is dat de apothekersorganisatie deze discussie, over dit gesprekstarief, helemaal uit de weg gaat. Zij zijn zich er wel van bewust, maar zwijgen het ronduit dood. Zie www.knmp.nl.

Re: Oplichterij door apotheek?

 Bewerkt 
Geregelde bezoeker

Sterker nog de apothekersorganisatie zet de patient zelf aan het werk en doet, optisch, zelf niets aan deze gelegaliseerde diefstal. In een apart kamertje informatie krijgen? Heb ik nog niet meegemaakt. Je krijgt op zijn best een A 4tje met een tekst die gelijkluidend is aan de bijsluiter. En dat alles onder het mom dat er bezuinigd moet worden. Ondertussen zitten de zorgverzekeraars op miljarden waar niets mee gedaan wordt, of waarmee sportploegen worden gesponsord in plaats van die gelden te gebruiken waar ze voor bedoeld zijn namelijk de patient een behoorlijke behandeling door artsen te garanderen en medicijnen te vergoeden. In plaats daarvan zitten de zorgverzekeraars ook nog eens op de stoel van de arts door middels contracten voor te schrijven welke geneesmiddelen wel of niet worden vergoed. In de bezuinigingsdrift gebeurt het dan dat je goedkope zogenoemde generieke rommel te slikken krijgt met allerlei bijwerkingen waar vervolgens ook weer doktersbezoek voor moet worden gemaakt en nieuwe medicijnen voorgeschreven om die bijwerkingen te onderdrukken.

Re: Oplichterij door apotheek?

 Bewerkt 
Voormalig medewerker Zilveren Kruis

Hoi Trudie, ik begrijp dat er voor jou onduidelijkheid is over de "uitleg aan patiënt". Dat hoeft niet in een apart kamertje, maar kan ook aan de balie van de apotheek. In een ander topic leggen we dit uit en verwijzen we naar een topic waar anderen het hier ook over hebben. Waarom staat er bij mijn apotheeknota op mijn overzicht 'uitleg aan patiënt'?

@wim, ik lees dat je niet blij bent met de apothekers en de zorgverzekeraars. Het is mij nog niet duidelijk waar je met ons over wil praten. Ik hoor het graag van je.

Ik verplaats dit topic naar het forum huisarts, apotheek en tandarts.

Re: Oplichterij door apotheek?

 Bewerkt 
Geregelde bezoeker
Jeppe van Zilveren Kruis schreef:
Hoi Trudie, ik begrijp dat er voor jou onduidelijkheid is over de "uitleg aan patiënt". Dat hoeft niet in een apart kamertje, maar kan ook aan de balie van de apotheek. In een ander topic leggen we dit uit en verwijzen we naar een topic waar anderen het hier ook over hebben. eerste terhandstelling

@Wim, ik lees dat je niet blij bent met de apothekers en de zorgverzekeraars. Het is mij nog niet duidelijk waar je met ons over wil praten. Ik hoor het graag van je.

Ik verplaats dit topic naar het forum huisarts, apotheek en tandarts.



??? Ik zie niet wat er onduidelijk is. Ik vind het gelegaliseerde diefstal om zoveel geld te vragen voor een uitgifte van medicijnen die qua uitleg niets om het lijf had. Ik ben hierover ook benaderd door de apothekersorganisatie die het wel met mij eens waren maar er niets aan konden doen. Dat zal de teneur van uw antwoord ook wel worden vrees ik. Zij verwezen mij naar de desbetreffende apotheker maar die wordt natuurlijk ook doodziek van alle commentaar. Ik werd ook naar u als mijn zorgverzekeraar verwezen voor mijn kritiek maar ook dáár verwacht ik niets van. Als ik bij BCC een TV koop en ik krijg uitleg en advies bij die TV wordt mij toch ook geen toeslag berekend voor die uitleg. Waarom zou een apotheker dat dan wel doen. Verdienen ze niet genoeg?! Dat zou nog kunnen door die uitgeknepen contracten met de zorgverzekeraars. Aan het eind van het verhaal is de patient de klos want óf hij bereikt eerder zijn maximale eigen risico - wat ook al diezelfde gelegaliseerde diefstal is die op het Binnenhof is verzonnen - óf hij bereikt die grens niet en betaalt dus in mijn optiek teveel. Wat is er verder onduidelijk aan mijn kritiek over generieke medicijnen?! Ze werken vaak minder en veroorzaken minstens zo vaak andere klachten als gevolg van bijwerkingen. Je wordt dan min of meer verplicht om daar weer andere medicijnen voor te slikken omdat de apotheek respectievelijk de zorgverzekeraar het goede medicijn niet wil verstrekken of vergoeden. Ze hebben dan de brutaliteit om [bij]betaling te vragen. Het was nu juist de bedoeling om de vroegere tegenstelling particulier/fondsverzekerde te elimineren. Dat lukt zo dus niet. Een andere mogelijkheid is om de huis[arts] te vragen de medische noodzaak van de het originele medicijn te vermelden middels een machtiging, hetgeen desondanks bij de apotheek weer tot discussie leidt. Kortom beste moderator wat was er ook alweer onduidelijk? Ik ben het eens dat de vroegere ziekenfonds systematiek voor verbetering vatbaar was maar wat er nu gecreerd is door de heren Hoogervorst en Klink brengt aan het eind van het verhaal die vroegere tegenstelling nóg scherper in beeld. Wat is vergeten is dat Hoogervorst de Kamers bij hoog en bij laag heeft bezworen dat de zorgverzekeraar uitdrukkelijk niet op de stoel van de arts zou gaan zitten en dat is precies wat er feitelijk, direct of indirect toch gebeurt. Kijk maar naar hetgeen ik al schreef over de verstrekking van medicijnen en bijvoorbeeld het gedoe rond het Slotervaart ziekenhuis. Patienten konden er wel heen maar kregen vervolgens maar een deel van de kosten vergoed omdat er geen contract was. Dat zal verder nog wel vaker voorgekomen zijn. Het zal u nu wel duidelijk zijn waar mijn ontevredenheid zit. Voor een deel kan de zorgverzekeraar daar niets aan doen omdat het Binnenhof veel heeft doorgezet. Het specialisten geeltje was destijds teveel ten opzichte van de kosten evenals de medicijnknaak. Wat doe je dan als politiek .... je maakt er 360 euro van, dan loont het wel en zitten de zorgverzekeraars op miljarden. U kunt dit wat mij betreft plaatsen waar u wil. Met vriendelijke groet, Wim Koerten

Re: Oplichterij door apotheek?

 Bewerkt 
Fanatiekeling

Bij een ander topic over hetzelfde apothekers-onderwerp heb ik erop gewezen dat zorgverzekeraar Anderzorg de verzekerden uitnodigt om klachten over het ontbreken van een eerste-ter-hand-stellings gesprek door te geven. Volgens Anderzorg is he de bedoeling van de invoering van dit aparte tarief, om helder te krijgen hoevaak er GEEN uitleg wordt gegeven.
Zie http://www.anderzorg.nl/web/Klantenservice/TariefEersteUitgifteGesprek.htm .

Is bovenstaande zorg niet verleend door de apotheek, maar zijn de kosten wel in rekening gebracht?
Neem dan contact op met Anderzorg. Samen wordt dan gekeken of er onterecht gedeclareerd is. Zo ja, dan neemt Anderzorg contact op met de apotheek.

Maar eigenlijk geloof ik dit niet. Ik denk dat Anderzorg dit niet waar maakt.

Re: Oplichterij door apotheek?

 Bewerkt 
Fanatiekeling

Aanvulling. Op de website van Anderzorg staat bovendien :

Zorgverzekeraars merkten dat in voorgaande jaren apothekers verzuimden om een mondelinge voorlichting te geven, maar hiervoor wel betaald werden in het tarief. Het eerste uitgifte tarief geldt al sinds 2009, maar vanaf 1 januari 2014 staat het bedrag apart vermeld in het declaratieoverzicht.

Re: Oplichterij door apotheek?

 Bewerkt 
Voormalig medewerker Zilveren Kruis

@Wimkoertsen, ik lees veel ongenoegen in je post. Ik lees ook dat je bekend bent met de achterliggende gedachte is van de zorgverzekering. Als je op de stoel van de directie van de zorgverzekeraars zou zitten, wat zou je anders doen/veranderen?

Oplichterij door apotheek?

 Bewerkt 
Stamgast

Had eigenlijk willen bellen maar in tegenstelling tot veel andere bedrijven doet Zilverenkruis alleen aan service tijdens kantooruren.

 

Ik krijg net een factuur. Iets valt onder mijn eigen risico. OK, kan gebeuren.

 

14,13. Raar bedraag.

 

7,88 voor een doosje ibuprofen 600mg.

6,25 voor uitleg?

 

Dat laatste vind ik dus pure oplichterij. Ik ben niet voorgelicht, ik heb geen uitleg gehad. Mijn vrouw is de zaak binnen gelopen en heeft het even voor me opgehaald.

 

Dat een apotheek uberhaupt dit soort bedragen mag vragen voor wat een basisdienst hoort te zijn is al van de gekke maar dan horen ze toch iets te leveren???? Of is normaal consumentenrecht niet van toepassing op de apotheker?

Re: Oplichterij door apotheek?

 Bewerkt 
Medewerker

Beste Wijnands,

 

Telefonisch zijn wij alleen bereikbaar tijdens kantooruren. Ik hoop dat wij door deze service je verder kunnen helpen.

 

Bij een zogenaamde "Eerste terhandstelling" mag een apotheek hiervoor een tarief in rekening brengen. Hiervoor moet de apotheek wel het volgende voor doen:

Controleren of u ook nog andere medicijnen gebruikt.

Beoordelen of u het medicijn kunt gebruiken in combinatie met andere medicijnen.

Onderzoeken of u mogelijk allergisch voor het medicijn bent.

Indien nodig contact opnemen met uw voorschrijvend arts.

Uw gegevens, het gebruik en eventuele waarschuwingen op het etiket zetten.

Meegeven van de schriftelijke uitleg van het medicijn. Meestal is dit overigens de bijsluiter.

Bij de eerste uitgifte licht de apotheker een en ander mondeling verder toe over de (bij)werking en het gebruik van het medicijn. U kunt ook vragen stellen tijdens dit gesprek.

 

Ik begrijp dat de apotheker bovenstaande handelingen niet heeft uitgevoerd. Kunt u hier zelf contact over opnemen met uw apotheek? Vaak werkt dit het snelste. Mocht u er niet uitkomen met de apotheek mag u mij een privébericht sturen. Dan zal ik kijken of ik wat voor u kan betekenen.

 

Met hartelijke groet,


Ron Burgers

Re: Oplichterij door apotheek?

 Bewerkt 
Voorbijganger

Ls,


Wat een herkenbaar iets. Gisteren een soort gelijke ervaring opgedaan. Medicijnen zijn door arts bij apotheek besteld en via de thuisbezorg service afgeleverd. En ook € 6,63 kosten berekend. Uitleg gehad? Ja, in de vorm van 3 A4tjes in het zakje. Een mail naar de apotheek gestuurd dat ik die kosten zou begrijpen als ik persoonlijke uitleg had gekregen. En dat dit wel heel makkelijk verdienen is. Antwoord apotheek.......wij bellen altijd eerst met de klant maar hebben geen telefoonnummer van u. Zat een briefje in het zakje met het verzoek ons te bellen. Nou, mooi niet......Deze apotheek hebben wij al eerder "betrapt"op het berekenen van de kosten bij verstrekking van een vervolgrecept. En laten we wel zijn, wat voor uitleg wordt er normaal gesproken gegeven? 3 x daags met water innemen en veel verder komen ze niet. Als ze op deze manier 50 keer per dag € 6,63 berekenen dan halen ze daar mooi zo'n € 86.000,- per jaar op. En dan wel per apotheek. Geen idee hoeveel apotheken er zijn in NL, dus dat is totaal wel een heel mooi bedrag voor wat kopieen toch?

 

Gr Capellenaar

Re: Oplichterij door apotheek?

 Bewerkt 
Moderator
Moderator

Het is zeker goed om aan de bel te trekken bij de apotheek als je denkt dat de kosten onterecht in rekening worden gebracht. In aanvulling op de informatie van Ron kun je hier nog wat meer lezen over de begeleiding nieuw geneesmiddel.

 

Het lijkt in de reacties ook een deel te gaan om transparantie over de service die de apotheek geeft. Dat hoor ik vaker. Wat doet de apotheek nou werkelijk achter de schermen voor je? Dit is voor veel mensen onduidelijk en zorgt voor onbegrip. Is de hoogte van het bedrag terecht? Dat is zeer afhankelijk van het werk dat zij moeten doen. Dit zal per client verschillen. Het zal in sommige gevallen te weinig zijn en in andere gevallen teveel.  

Re: Oplichterij door apotheek?

 Bewerkt 
Stamgast

Ik heb inmiddels een standaard antwoord ontvangen van de apotheek.

 

Ik vind de regel dat zo'n gesprek verplicht moet echt krankzinnig. Dit gaat er vanuit dat

  • Iedereen meerdere middelen gebruikt
  • Iedereen te achterlijk is om de bijsluiter te lezen (waarom is deze dan verplicht???)
  • Artsen blijkbaar zo veel fouten maken dat de apotheker zich er ook nog mee gaat bemoeien.

Het is alsof je in de horeca iets besteld en per bestelling 6 euro kosten moet gaan betalen.

 

Ik heb het gevoel dat ik hier in de maling wordt genomen door de apotheek en dat de verzekeraar het eigenlijk een beetje vreemd vind dat ik daar problemen mee heb. Ik vind het vreemd dat verzekeraars de KNMP hebben toegestaan om deze kolder verplicht te laten maken.

 

Kom ik er niet uit met de apotheek dan trek ik zeker aan de bel bij de ZK klantenservice. Het gaat hier niet om het bedrag maar om het principe.

 

Volgende keer dat mijn arts het echt nodig vindt om me iets voor te schrijven ga ik er op staan dat de apotheker zeer uitgebreid de tijd voor me neemt en dat deze ook de arts gaat bellen.

Re: Oplichterij door apotheek?

 Bewerkt 
Medewerker

Hallo @wijnands,

 

Ik begrijp heel goed dat wanneer je weinig medicijnen gebruikt je deze kosten overdreven vindt. In welke gevallen zou je vinden dat zo’n gesprek niet verplicht zou zijn en in welke gevallen wel?

Re: Oplichterij door apotheek?

 Bewerkt 
Stamgast

Wat mij betreft is het alleen verplicht bij zware medicatie. Opiaten, virusremmers, de stevigere antibiotica.

Ik vind dit zo betuttelend. Niemand is blijkbaar in staat om zelf een mening te hebben? De arts is niet in staat om de patient uit te leggen wat er voorgeschreven wordt en waarom? En de patient heeft een IQ van nog geen 75?

 

Voor medicatie die in een iets andere dosering vrij verkrijgbaar is vind ik het echt kolder. Standaard dingen zoals een kuurtje Amoxicilline vraag ik me ook af hoe nuttig het is. De arts vraagt je al of je allergisch bent

Re: Oplichterij door apotheek?

 Bewerkt 
Moderator

Hi Wijnands,

Heb even het hele topic doorgelezen. Het blijft een onderwerp dat leeft. Zoals ook al in het kennisbank artikel wordt aangegeven dat Jan meestuurde worden  deze kosten altijd al berekend. Sinds 1 januari 2014 zijn deze kosten gesplitst waardoor het voor de patiënt duidelijk wordt waar hij/zij voor betaalt. Erg belangrijk voor de transparantie!

 

Heb je de infograpic in het artikel toevallig bekeken? Naar mijn idee een hele mooie uitleg hoe de totale prijs van een medicijn is opgebouwd.

 

Een tijdje geleden heeft Kimberly_I haar ervaring met de eerste terhandstelling op ons forum. Dit voorbeeld liet mij de noodzaak zien van de controle. Ben benieuwd wat jij er van vindt @wijnands Je leest haar verhaal hieronder.

Re: Oplichterij door apotheek?

 Bewerkt 
Moderator

Kimberly: "De eerste terhandstellingkosten, ook ik kreeg daarmee te maken.

In januari 2014 verwelkomden wij onze pup Harley. Vooral onze oudste zoon Benjamin van 3 jaar is gek op Harley. Hij loopt graag met ons mee als we haar uitlaten en hij leert haar commando’s als ‘zit’ en ‘blijf’, zo trots als een pauw laat hij mij dan zien hoe hij zijn Harley ‘trucjes’ leert.

Op een dag hangt onze speelse Harley met haar scherpe tandjes in Benjamin zijn knie. Het is maar een klein wondje en ondanks dat ik het goed schoonmaak met Jodium is het toch gaan ontsteken.

De huisarts schrijft een antibiotica kuurtje voor, en vraagt ons terug te komen na 2 dagen als Benjamin dan nog steeds last heeft. De ontsteking is namelijk zo ernstig dat hij niet meer op zijn beentjes kan staan zonder pijn te hebben in zijn knie. De huisarts weegt hem om de dosering antibiotica te kunnen bepalen en stuurt het recept gelijk door naar de apotheek.

De apotheek zoekt onze gegevens erbij en gaat vervolgens ‘even’ naar achter om de spullen te pakken.

Ik ben niet zo’n geduldig type en na 10 minuten wachten komt er eindelijk een medewerker naar me toe. ‘’Wat weegt Benjamin?’’ vraagt ze. En op niet al te vriendelijke manier antwoord ik dat de huisarts hem al heeft gewogen. Toch wilde de medewerker van de apotheek hem nog even wegen. Zo gezegd zo gedaan, en ik verwachte dat we nu wel snel klaar zouden zijn.

Maar nee, weer stond ik erg lang te wachten en toen mijn kookpunt bijna bereikt was werd ik geroepen. De apotheker was er inmiddels bijgehaald omdat de medewerker het recept niet kon rijmen met mijn kind. Onze huisarts had een dosering voorgeschreven die voor een volwassen persoon met normaal postuur aan de hoge kant zou zijn. En gelukkig, gelukkig, gelukkig is de medewerker zo scherp geweest om ook dit recept goed na te kijken en niet blind te vertrouwen op wat de arts had voorgeschreven. Een overdosis antibiotica is misschien niet levensbedreigend maar wel heel erg vervelend. Zeker voor een kind van 3.

Soms lijkt het misschien alsof het middel gewoon over de toonbank geschoven wordt en er zo goed als geen tekst en uitleg bij gegeven wordt. Maar de medewerkers hebben ‘achter de schermen’ weldegelijk voor mij gewerkt. Voor kinderen onder de 18 jaar is het eigen risico en dus ook de kosten van de eerste terhandstelling niet van toepassing, ik had ze dit keer toch graag willen betalen. "

Re: Oplichterij door apotheek?

 Bewerkt 
Stamgast

Mooi verhaal van Kimberly. In dat geval was het nuttig, ondanks dat de apotheek het blijkbaar niet nodig vond om netjes te communiceren wat ze aan het doen waren. Overigens staat in de bijsluiter van antibiotica wel degelijk zoiets:

De gebruikelijke dosis voor kinderen onder de 40 kg lichaamsgewicht is
40 – 90 mg/kg/per dag in twee tot drie verschillende doses.

 

Ik heb de infographic gelezen. Het blijft merkwaardig en lijkt volledig haaks te staan om de marktwerking in de zorg die men zo graag wil. Verder staat erin dat bij begeleiding nieuw geneesmiddel ook de kosten van een bijsluiter erbij zitten. Wel grappig aangezien de fabrikant deze meestal in het doosje erbij stopt.

 

Maar goed, het is schijnbaar een regel in Nederland dat we op deze manier geneesmiddelen verstrekken. Mijn oorspronkelijke punt blijft dat ik dan ook verwacht dat de apotheek zich hieraan gaat houden en dat ik bij een volgend bezoek aan de apotheek erop zal aandringen dat men dit ook echt allemaal doet en zichtbaar voor mij. Ik denk dat meer mensen dat moeten doen, misschien dat bij de apothekers dan 's een muntje gaat vallen.

 


Verder heb ik er voor mezelf van geleerd dat ik voortaan bij de huisarts goed moet opletten dat deze niet iets voorschrijft wat ook als zelfzorg middel verkrijgbaar is.  Had ik dat in deze kwestie gedaan dan had ik 3,50 uitgegeven ipv 14 euro.