Dit topic is gesloten. Dat betekent dat je hieronder niet meer kunt reageren.
Wil je over dit onderwerp in gesprek? Open dan een nieuw topic.

Op het notaoverzicht staat Verstrekking apotheek

Nieuwkomer

Op het nota overzicht staat de benaming Verstrekking apotheek. Betekent dit dat het een middel is? Zoja waarom niet de benaming van het middel. Ik wil een en ander zelf controleren.

• Medicijnen

Op het notaoverzicht staat Verstrekking apotheek

OPGELOST
29 ANTWOORDEN

Re: op het notaoverzicht staat Verstrekking apotheek

Webcare
marcelgouverne schreef:
Op het nota overzicht staat de benaming Verstrekking apotheek. Betekent dit dat het een middel is? Zoja waarom niet de benaming van het middel. Ik wil een en ander zelf controleren.

Beste Marcel,
Begrijpelijk dat je wilt weten wat er precies declareerd wordt door de apotheek.
Er is gekozen om privacyredenen om niet het geneesmiddel met naam te noemen op het declaratieoverzicht.

Je kunt met de afdeling klantenservice contact opnemen voor meer informatie wat de naam is.
Je hebt het natuurlijk het recht dit te controleren.

De gedachte achter het niet bekend maken van het geneesmiddel is dat in een situatie van meer verzekerden op één polis, wegens privacyredenen terughoudendheid is.
We gaan erg zorgvuldig om met de de privacygegevens.
Ik hoop dat je hier begrip voor hebt.

Heb je misschien zelf nog suggesties hoe dit anders zou kunnen of ben je het eens met onze werkwijze?
We horen dit graag van je.

ik verplaats je vraag naar het forum apotheek, huisarts en tandarts.

Vind je het leuk om berichten te lezen maar wil je graag meer? Als je lid wordt kun je optimaal gebruik maken van de community.

Fanatiekeling
Ik heb een suggestie: geef elke gezinslid een eigen polis. Bij de Friesland werkt het ook zo. In geval van verzekeringnemer en verzekerde, ontvangt de verzekerde een gespecificeerd overzicht en de verzekeringnemer een "globaal" overzicht. 
Sinds de invoering van de Zorgverzekeringswet behoort elke gezinslidw eigenlijk ook een eigen polis te hebben. Zilveren Kruis is daar kennelijk om administratieve redenen, misschien ivm collectiviteiten, nog niet vanaf gestapt. Maar ik vind het veel beter als ieder zijn eigen polis en polisblad heeft. 
In andere topics is vaker zoiets gevraagd. Ook heeft ZK vaker iets geschreven over " verzelfstandigen": daaronder verstaan zij dat ouders/kinderen op aparte polissen komen of dat echtgenoten eigen polissen krijgen. Dat is ook veel handiger in geval van echtscheiding. Eventuele kortingen gelden dan ook meestal.

Webcare
Elze30 schreef:
Ik heb een suggestie: geef elke gezinslid een eigen polis. Bij de Friesland werkt het ook zo. In geval van verzekeringnemer en verzekerde, ontvangt de verzekerde een gespecificeerd overzicht en de verzekeringnemer een "globaal" overzicht. 
Sinds de invoering van de Zorgverzekeringswet behoort elke gezinslidw eigenlijk ook een eigen polis te hebben. Zilveren Kruis is daar kennelijk om administratieve redenen, misschien ivm collectiviteiten, nog niet vanaf gestapt. Maar ik vind het veel beter als ieder zijn eigen polis en polisblad heeft. 
In andere topics is vaker zoiets gevraagd. Ook heeft ZK vaker iets geschreven over " verzelfstandigen": daaronder verstaan zij dat ouders/kinderen op aparte polissen komen of dat echtgenoten eigen polissen krijgen. Dat is ook veel handiger in geval van echtscheiding. Eventuele kortingen gelden dan ook meestal.

Hai Elze30
Bedankt voor het meedenken.
Het is altijd goed om kritisch te kijken hoe deze procedure beter kan.

Vind je het leuk om berichten te lezen maar wil je graag meer? Als je lid wordt kun je optimaal gebruik maken van de community.

Voorbijganger

Ik weet dat dit topic uit 2013 is maar wil er toch graag op antwoorden

Ik ben alleenstaand, heb geen kinderen meer in huis en toch staat er bij mij ook "verstrekkingen apotheek". Dus die privacy reden gaat bij mij niet op

Maar ik heb het idee dat ik flink genaait word door mijn apotheek en ga het grondig uitzoeken!

Moderator
Moderator

Hallo @maryen65

Leuk dat je hier een reactie plaatst! Als de naam van het geneesmiddel niet genoemd wordt, dan mag dat niet in het kader van de Wet op de Privacy. De privacy weegt ook in jouw situatie zwaarder dan het gemak van de naam van het medicijn op het declaratieoverzicht. Het kan bijvoorbeeld gebeuren dat de postbode een fout maakt in de bezorging waardoor de post bij iemand anders terecht komt. Het zou dan vervelend zijn als iemand jouw medische informatie kan inzien. 

Je hebt het idee dat het niet klopt. Je kunt in dat geval de naam van de medicatie opvragen bij de apotheek en op die manier checken of alles klopt.

Wil je ons laten weten of het uitzoeken is gelukt? 

Voorbijganger

Hoi Jan

De declaratieoverzicht haal ik van de website ZK, ik krijg het niet per post toegestuurd

Om persoonlijke redenen wil ik hier niet het hele verhaal doen maar ben er mee bezig om de onderste steen boven te krijgen!

Gr Maryen

Bezoeker
Wat een gezwam over de privacy!
Bij alleenstaanden is dat niet aan de orde.
De postbode erbij halen.. hilarisch!
Die lrivacy is een smoes van de verzekeringen die te lui zijn om fatzoenlijk te specificeren.
Foute uitleg privacywet is hun basis cbp, actie aub.

Voormalig medewerker Zilveren Kruis

Er word niet gekeken naar persoonlijke situatie bij de privacywet. Wij mogen bepaalde benamingen niet op het declaratieoverzicht zetten dat we per post toesturen. Veel medicijnen mogen er wel op, die benoemen we dan ook gewoon.

Nieuwkomer

Het antwoord dat gegeven is is volgens mij niet juist.

Ik heb een declaratie overzicht met daarop op 15-04-2015 een bepaald medicijn gewoon omschreven met naam. omdat mijn arts te weinig had voorgeschreven ben ik met een herhaalrecept de daarop volgende week teruggegaan voor hetzelfde medicijn, declaratie staat op 25-04-2015 en daar staat dan ineens verstrekkingen op het overzicht! dit terwijl het het zelfde medicijn betreft.

Tevens wordt voor dit zelfde medicijn 2x de kosten voor begeleiding nieuw medicijn in rekening gebracht op ijn eigen risico......wellicht dat daarom gekozen is voor de benaming "verstrekkingen"zodat het voor mij niet te bewijzen valt dat het om 1 en hetzelfde medicijn gaat.de medicatie is op de dossjes natuurlijk niet bewaard dus voor mij ook moeilijk aan te tonen ben ik bang!

Bekend gezicht

Bij mij staat het er ook meerdere malen op, heb voor niemand geheimen Smiley Erg vrolijk

Ben toch benieuwd wat het dan is.. ik slik zoveel zooi whahahhaa

Toch eens op onderzoek uit Smiley Vrolijk

Medewerker

Hallo @KV,

Net als @Nanda ben ik ook erg benieuwd wat er aan de hand is. Mijn verbazing zit vooral in het feit dat je voor de tweede keer begeleidingskosten moest betalen. Heb je al contact gehad met de klantenservice om na te gaan of het inderdaad exact hetzelfde medicijn is geweest?

Duidelijkheid declaraties

Nieuwkomer

Gaarne op declaraties alle gekochte medicijnen bij naam benoemen. Met het schermen van de term "privacy" wordt het ene medicijn wel genoemd en het andere met "verstrekkingen apotheek" afgedaan.

Het is mijn declaratie en aan mij verstrekte en in rekning gebrachte medicijnen.

Men moet de verzekerde veel meer laten controleren. 

Re: Duidelijkheid declaraties

Moderator

Ik snap je punt Plataan. Meerdere mensen hebben aangegeven in elk geval via Mijn Zilveren Kruis de naam van de medicatie terug te willen zien. In 2016 willen we dit daarom graag regelen! Wanneer dit inderdaad geregeld is zal ik dit jullie uiteraard laten weten. 

Voorbijganger

Heb al een aantal keer gevraagd om duidelijke omschrijving van verstrekte geneesmiddelen.

En krijg daar steeds onzinnige standaardantwoorden op inzake privacy.

Ik moet nota bene inloggen met mijn Digid om mijn deklaratie details te raadplegen dus hoezo privacy?

Is Digid niet veilig dan?

Zelfs als ik daaraan refereer krijg ik weer het standaard antwoord. Naam geneesmiddel wordt niet vermeld om privacyreden.

Mijn verzoek: stop met die onzin en verstrek gewoon duidelijke deklaratiedetails zodat ik die kan beoordelen.

Beetje meedenken met de klant zou ik zeggen.

Henk

Fanatiekeling

Andere zorgverzekeraars geven al jaren de juiste, gespecificeerde informatie! 

Ik heb voorbeelden van de overzichten van ONVZ en de Amersfoortse zorgverzekeraars bijgevoegd.

Klik op de bijlages. 

Zo hoort het!

Groet, Feina.

Hi henk, ik heb uitgevraagd waarom we bij het inloggen met DigiD nog steeds "verstrekkingen apotheek" tonen voor sommige medicijnen, en of we daar verandering in gaan brengen. het systeem dat de informatie doorgeeft voor de DOV geeft ook alle informatie door aan het klantdomein. 

De vraag of we daar verandering in kunnen/gaan brengen staat nog uit en die informatie geef ik je zodra ik daarop antwoord heb. 

Starter

Hoi, ik ben net aan het kijken naar het overzicht van 2015. Ik zie nu ook vaak "verstrekking apotheek" staan... en dat op dagen dat ik geen medicatie heb gehaald ook nog eens.... mijn medicatie staat allemaal netjes vermeld en dit staat er "extra" bij... lijkt me niet helemaal te kloppen! Ook de uitleg nieuwe medicatie terwijl ik al jaren hetzelfde gebruik!

Eerder stond dat verstrekking apotheek er nooit bij!!!! Wat is hier aan de hand? Is dat een soort "abonnement"?

Fanatiekeling

Als ZK niet met een bevredigend antwoord komt, kun je de apotheek vragen hoe dit zit! Vraag de apotheek om een totaaloverzicht van de gedeclareerde kosten! Of vraag liever eerst of de apotheek een verklaring heeft voor " de verstrekking apotheek". 

Groet, Feina.

Ik merk dat het antwoord erg lang duurt, langer dan je van ons mag verwachten. Zit er met spoed nogmaals achteraan, excuses voor de vertraging.