Dit topic is gesloten. Dat betekent dat je hieronder niet meer kunt reageren.
Wil je over dit onderwerp in gesprek? Open dan een nieuw topic.

Nota apotheek wijkt af

Voorbijganger

Hallo, 

Ik heb zojuist (op aanraden van de klantenservice van zilveren kruis) contact gehad met mijn apotheek om vragen te stellen over de door hun ingediende nota's bij jullie. 

Heb met hen alle door jullie gedeclareerde bedragen doorgenomen en geen enkel bedrag blijkt overeen te komen met de door hun ingestuurde nota.

Voorbeeld: een door de apotheek naar jullie ingestuurde nota bedroeg 12 euro en jullie zetten op mijn overzicht een bedrag van 15 euro (omdat mijn eigen risico nog niet "op" is, moet ik dit betalen). 

Heel graag wil ik weten hoe dit kan, want dit lijkt me niet kloppen. Ook al gaat het om allemaal kleine verschillen, op jaarbasis betaal ik al gauw een euro of 60 meer aan jullie dan er door de apotheek aan jullie gedeclareerd is. 

Vriendelijke groet, 

Mir1

Meer onderwerpen bekijken die zijn gelabeld met:

Nota apotheek wijkt af

7 ANTWOORDEN

Re: Nota apotheek wijkt af

Fanatiekeling

Ik denk het antwoord wel een beetje te weten: de prijzen van de geneesmiddelen worden NL. Twee keer per jaar vastgezet. Het is mogelijk dat een geneesmiddel daarna goedkoper wordt. Maar dan betaal je toch de prijs waarvoor dat middel is vastgezet.

maar onduidelijk is het wel. Het is ook heel vreemd dat de apotheek daar geen helderheid in kan verschaffen. Want de apotheek behoort dat ook te weten. 

Dus graag duidelijk uitleg met bijlage ( prijslijst) van zilveren kruis.

Groet, Feina.

Voorbijganger
Hai Feina, dit lijkt mij toch niet te kloppen.. Het gaat hier om ALLE nota's van t afgelopen jaar die afwijken!
Dus de apotheek heeft een nota van 10 euro naar het zilveren kruis gestuurd en zij vragen mij vervolgens om 15 euro te betalen voor deze nota (bijvoorbeeld).

Dat is toch raar? Zilveren kruis betaalt toch gewoon de 10 euro van de nota aan hen en niet 15 euro lijkt mij.

Waarom zou ik dan wel 15 aan het zilveren kruismoeten betalen?? Ik begrijp er werkelijk niks van.

Moderator

@Mir1 Een verwarrende situatie lees ik zo. Ik heb daarom ook even hulp ingeschakeld van een collega, om hier goed naar te kijken. 

Het belangrijkste is dat het bedrag wat je op je eigen risico terugvindt altijd gelijk is aan het bedrag dat door ons aan de apotheker is betaald. Hier wordt ook door de NZA (Nederlandse Zorg Autoriteit) nauwlettend op toegezien. De huidige apotheeksystemen zijn niet altijd in staat om real-time een actuele prijs te laten zien. Dit gebeurd dus wanneer je bijvoorbeeld aan de balie de prijzen opvraagt. 

Op de website: www.medicijnkosten.nl kan je van alle geneesmiddelen terugvinden wat de prijs is. Hetgeen wij aan de apotheker betalen is het volgende:
Kosten van het geneesmiddel + WMG tarief + eventueel prestatie tarief + 6% BTW. 

Kosten van het geneesmiddel: Dit is de prijs van het geneesmiddel zoals ze op bovenstaande websites staan, met vaak een bepaald percentage aan korting er af, doordat wij voor onze verzekerde geneesmiddelen met een groot volume inkopen.

WMG tarief: De vergoeding die de apotheek van ons ontvangt voor het juist afleveren van het geneesmiddel.

Eventueel prestatie tarief: In sommige situaties krijgt een apotheker een extra vergoeding omdat hij meer werk heeft aan een aflevering, dit is bijvoorbeeld het geval wanneer u een geneesmiddel voor het eerst ontvangt.

Kom je er zo verder uit? 

Voorbijganger

Hai @Feina, ik heb eindelijk tijd gehad om er eens flink in te duiken, maar ook als ik alles bereken aan de hand van de website, kloppen de bedragen nog steeds niet. Ik vraag me toch wel heel erg af hoe dit allemaal zit.. 

Groetjes, Mir1

Bewerkt 
Fanatiekeling

Hallo Mir, 

leuk dat je volhoudt en het precies wil weten. Ik ben in een ander topic gestuit op een situatie dat Zilveren Kruis geen antwoord meer gaf. De indruk ontstaat dat Zilveren Kruis voor elk medicijn een zelfde standaard bedrag rekent. Was het bij jou op de kop af €15 ? 

Ik zou willen voorstellen dat je de nota als bijlage toevoegt. De persoonlijke gegevens kun je weglakken, maar de medicijnnaam, hoeveelheid, datum en prijs moet zichtbaar zijn. Je kunt dan tevens de berekende prijs voor je eigen risico tonen in een tweede bijlage. En dan kan Zilveren Kruis uitleg geven. 

Wat is het WMG tarief misschien gewoon het receptregel-tarief ( afleververgoeding?)? Deze vraag is voor zilverenkruis.

Groet, Feina.

Bewerkt 
Fanatiekeling

Ik vind de uitleg over de berekende prijs niet duidelijk/gedeeltelijk fout. 

Zilverenkruis schreef: "Op de website: www.medicijnkosten.nl kan je van alle geneesmiddelen terugvinden wat de prijs is. Hetgeen wij aan de apotheker betalen is het volgende:
Kosten van het geneesmiddel + WMG tarief + eventueel prestatie tarief + 6% BTW. "

Uitleg waarom het niet duidelijk is: 

1. de " Kosten van het geneesmiddel" is niet identiek aan de prijs op www.medicijnkosten.nl. Op www.medicijnkosten.nl staat de prijs incl. BTW. 

2. De gebruikte term "WMG" tarief is een ongebruikelijke term. Dit moet volgens mij het " aflevertarief"/ "receptregeltarief" zijn. Het is namelijk geen vastgesteld tarief. 

In een ander topic,  " waarom kosten medicijnen twee keer zo duur in een apotheek" ( Link ) hanteert Zilveren Kruis ook de term " WMG-tarief". 

Met deze uitleg komt de verzekerde niet verder. Het zou een verbetering zijn als er een voorbeeldbereking van een bepaald geneesmiddel gegeven zou worden.

Groet, Feina.

Bewerkt 
Moderator

@Mir1 Vervelend dat je er nog niet uitkomt. Waar zit dat precies in? Wat ontbreekt er nog? 

Als je de bedragen op www.medicijnkosten.nl bekijkt, dan ben je er inderdaad nog niet. Zoals in mijn eerdere post staat, is het meer dan alleen de medicijnprijzen op www.medicijnkosten.nl. Daar boven op komt namelijk ook het WMG tarief + eventueel prestatie tarief + 6% BTW. Heb je samen met de apotheek ook gekeken naar bijvoorbeeld de WMG regel die van toepassing is geweest op jouw situatie? 

Dit past mooi bij de posts van Feina, waar ze verder doorgaat op het WMG tarief en de BTW. 

Ik heb bij mijn collega weer extra informatie opgevraagd. Hieronder de reactie / antwoorden: 

Met betrekking tot WMG:

- WMG regel / receptregel / aflevertarief / receptregeltarief is allemaal hetzelfde en kan door elkaar gebruikt worden. 

- De Wet Marktordening Gezondheidszorg (WMG) regelt onder andere de prestaties die apothekers in rekening mogen brengen bij het afleveren van geneesmiddelen. Tot 1 juli 2008 bestond deze uit een vaste receptregelvergoeding ongeacht het soort aflevering, een gelijk tarief voor zowel een vervolguitgifte als een bijzondere magistrale bereiding. De hoogte van dit tarief werd jaarlijks vastgesteld door de NZa.

Vanaf 1 juli 2008 is deze vaste receptregelvergoeding vervangen door een gedifferentiëerde prestatie-bekostiging. Dit houdt in dat een vervolguitgifte, waar relatief weinig werk voor hoeft te worden gedaan door de apotheek, een lager tarief geldt dan voor een arbeidsintensieve bijzondere magistrale bereiding.

Met betrekking tot BTW:

- Dit gaat niet alleen over de medicijnkosten. Een receptregel is ook BTW plichtig.