Niet leverbare medicijnen: wat is de rol van ZK ?

Voorbijganger

Hallo,

Steeds vaker zijn medicijnen/merken niet direct leverbaar..

onlangs bleek mijn herhaalmedicijn (van een bepaalde dosis) niet leverbaar volgens de apotheek. In plaats van patienten van tevoren te informeren hoor je dit pas bij afhalen... de apotheker wijst naar de groothandel, haalt zijn/haar schoudersop  (hoezo pro-actief informeren) en evt krijg je een ander merk mee indien dat er is en conform preferentielijst van de verzekeraar. Behalve irritant over die gang van zaken en natuurlijk het niet kunnen krijgen van je noodzakelijke medicijn heb je ook niet het idee dat er iemand voor je opkomt dwz het belang van de patient..

Vandaar de vraag: wat is de rol van Zilveren Kruis als mijn verzekeraar hierin? Wat doet ZK richting apotheek en groothandel? Is ZK ook mijn belangenbehartiger?

Dat verwacht ik eigenlijk wel. Of is ZK helemaal niet op de hoogte ?

Doorgaans kan ik gelukkig goed tegen het krijgen van een generiek/ander merk maar niet altijd.

ZK houdt zich op de uitgave middels generieke medicijnen via de preferentielijst. Maar verder? Voor mij als patient is er ook een kostenaspect: als een merk niet leverbaar is krijg ik een ander merk dat duurder kan zijn. Ik blijf op jaarbasis binnen de gekozen eigen risico en betaal dus alles zelf... Ik snap dat het systeem zo werkt maar als ik toch al alles betaal mag ik ook wat over de kosten te zeggen hebben toch?

Mvgr

HTJM

Niet leverbare medicijnen: wat is de rol van ZK ?

5 ANTWOORDEN 5

Re: Niet leverbare medicijnen: wat is de rol van ZK ?

Medewerker

Goede vraag @JohnMuts. Ik heb jouw vraag even doorgezet naar mijn collega's van Webcare. Zij gaan dit voor je uitzoeken. Volgende week komen we er bij jou op terug!

Webcare

Hoi John,

Ik heb je vragen over geneesmiddelen die niet leverbaar zijn en onze rol als zorgverzekeraar besproken met onze afdeling Zorginkoop. Om het met je door te nemen:

Wij proberen zeker de belangen van onze verzekerden te behartigen. Zo zitten wij, samen met het VWS en de landelijke vereniging van apothekers (KNMP), groothandels en fabrikanten, in de landelijke werkgroep voor geneesmiddeltekorten om oplossingen te vinden voor leveringsproblemen. Beperkte of geen leverbaarheid van geneesmiddelen kan echter door verschillende factoren ontstaan. Als zorgverzekeraar hebben wij maar beperkt invloed op deze factoren.

Een voorbeeld dat mijn collega van Zorginkoop aangaf was dat het voor kan komen dat er vervuiling ontstaat in het productie proces van een middel. De inspectie haalt het geneesmiddel dan tijdelijk van de markt. Dit kan als gevolg hebben dat er een wereldwijd tekort ontstaat voor een bepaald middel. Hier kunnen wij niet veel aan doen.

Wanneer een preferent middel niet leverbaar is dan zal een apotheek vaak een tijdelijk alternatief meegeven. Wij spreken dan met de fabrikant af dat het verschil in prijs tussen zijn product en het vervangend product door de fabrikant betaald wordt. Zo blijven de kosten die onze verzekerden in dit soort situaties als eigen risico betalen hetzelfde.

Voor de fabrikant betekent dit echter dat zij duurder uit zijn wanneer een geneesmiddel niet leverbaar is.

Met deze afspraak dwingen wij een fabrikant om genoeg voorraad aan te houden in Nederland. Zolang dat mogelijk is natuurlijk. Als er een wereldwijd probleem is met de leverbaarheid van een middel dan zal deze afspraak een tekort niet kunnen voorkomen.

Het kan verder ook voorkomen dat de groothandel van de apotheek een middel simpelweg niet op voorraad heeft. In dat geval verwachten wij van apotheken dat zij uitwijken naar een groothandel die het middel wel kan leveren, zodat een verzekerde hier geen last van heeft. Dat is de afspraak.

Het onderwerp leverbaarheid blijft natuurlijk wel een lastig onderwerp. Wij zetten ons in voor onze verzekerden waar wij dit kunnen doen, maar uiteindelijk is onze invloed ook redelijk beperkt.

Is mijn uitleg een beetje duidelijk voor zover John? Als je nog vragen hebt, stel ze gerust!

Bart

Voorbijganger

Dank voor het antwoord, duidelijk verhaal. Het gaat mij er vooral om dat ik tijd word geinformeerd en betrokken partijen pro-actief informeren handelen.

Met name de apotheker als direct aanspreekpunt en leverancier. Dat gebeurt niet. Vaak denk ik dat de apotheker er wel tussenuit kan (weinig toegevoegde waarde).

Met tijdige informatie hebben patienten meer begrip voor de gang van zaken en de positie van een verzekeraar of apotheker. Alleen de positie van de groothandel blijft vaag; een medicijn dat simpelweg niet op voorraad is doet vreemd aan als antwoord... 

Ik begrijp de redenen waarom iets niet leverbaar is, de vraag blijft nog wel waarom het steeds vaker lijkt te gebeuren de laatste 2 jaar in elk geval. 

Als ik het goed begrijp zou een andere generiek/merk medicijn, indien het preferente merk niet beschikbaar is, tegen dezelfde prijs in rekening worden gebracht?

Mvg

Webcare

Hoi John,

Ik zag je reactie voorbij komen en heb je vragen wederom uitgezet bij mijn collega's van Zorginkoop. Wordt vervolgd dus! Ik ben er zelf pas maandag weer. Ik verwacht er dan bij je op terug te komen. Dit berichtje even zodat je weet dat ik je niet ben vergeten. Smiley Vrolijk

Groetjes,
Bart

Webcare

Goedemiddag John,

Ik heb een reactie gekregen van mijn collega's van Zorginkoop. Om het verder met je door te nemen:

Volgens onze gegevens zijn de tekorten de afgelopen tijd niet toegenomen. Een tijdelijk tekort van een geneesmiddel is daarmee niet iets van de laatste tijd, maar komt al heel erg lang zo nu en dan voor. Goed om te benadrukken is dus dat de frequentie van tekorten niet zozeer is toegenomen (of afgenomen).

Soms is een middel van een bepaalde fabrikant niet leverbaar. Een verzekerde kan dan uitwijken naar hetzelfde middel van een andere fabrikant. De werkzame stof van het vervangende middel is dan hetzelfde. Als direct aanspreekpunt is de apotheek vaak de 1e partij die een patiënt hierover informeert. 

Handig om te weten: wanneer een geneesmiddel vanwege een vervuiling van de grondstof niet leverbaar is (het voorbeeld wat ik eerder gaf en wat gelukkig niet heel vaak voorkomt) dan wordt er met alle marktpartijen (VWS, groothandels, fabrikanten en zorgverzekeraars) gekeken naar welk geneesmiddel als tijdelijke vervanging ingezet kan worden, en wat de beste manier is om patiënten om te zetten.

Het klopt ook wat je aangeeft. Wanneer een preferent middel niet leverbaar is dan wordt het alternatieve middel tegen dezelfde prijs als het preferente middel bij ons ingediend. Als verzekerde betaal je in die situatie dus niet meer kosten zelf als eigen risico.

Als laatste: de rol van de groothandel is om als distrubitiecentrum te werken voor apotheken en ervoor te zorgen dat geneesmiddelen in Nederland verkrijgbaar zijn.

Hopelijk heb je wat aan deze toelichting John. Laat het mij weten als er toch nog iets onduidelijk is!

Bart