Medicijnen voor astma (Salbutamol Sandoz en Ventolin van GSK)

Nieuwkomer

Mijn dochter heeft erg veel last van astma en kortademigheid, en hiervoor heeft zij al meer dan 12 jaar het medicijn Ventolin van GSK. Nu heeft het Zilveren Kruis de policy dat men een alternatief medicijn verstrekt (Salbutamol van Sandoz) echter dit medicijn heeft niet de zelfde werking als het medicijn van GSK. Dit wordt bevestigd door de longartsen, andere patienten en ook hebben hierover artikelen in de krant gestaan (https://www.ad.nl/gezond/haal-astma-inhalator-van-sandoz-tijdelijk-van-de-markt~a3b2be35/).

Mijn huisarts en kinderarts die mijn dochter behandelen geven duidelijk op het recept aan dat er het medicijn van GSK verstrekt dient te worden, echter de apothekers geven aan dat zij dit van het Zilveren Kruis niet mogen meegeven omdat dit niet het preferente medicijn is.

Ik wil graag andere gedupeerden oproepen om een front te vormen om op deze wijze ervoor te zorgen dat dit wordt aangepakt. De kinderartsen en verpleegkundigen in het Maasstad Ziekenhuis in Rotterdam zijn ook druk bezig met andere longartsen om dit voor elkaar te krijgen. Ik hoop op vele mensen die samen met ons willen strijden voor dit nobele doel!

Medicijnen voor astma (Salbutamol Sandoz en Ventolin van GSK)

1 ANTWOORD

Re: Medicijnen voor astma (Salbutamol Sandox en Ventolin van GSK)

Community Manager

Hoi Mark, excuses dat deze reactie wat langer op zich liet wachten. 

In je reactie lees ik dat je dochter, vanwege haar astma en kortademigheid, gebruik maakt van medicatie hiervoor. Jullie zouden graag het medicijn Ventolin van GSK willen, maar de apotheker geeft een ander merk mee en heeft het over preferente middelen. Dit heeft te maken met het geneesmiddelenbeleid, is het duidelijk voor jullie hoe dit beleid werkt? Zo niet, dan leg ik dit graag uit. Meer hierover lees je ook op deze pagina.

Zo te lezen gaat dit specifiek over één medicijn. Een medicijn wat in 2016 in het nieuws is geweest. Daarom heb ik je reactie ook voorgelegd aan ons farmacieteam. Ze hebben een reactie geschreven waarin we ons standpunt uitleggen: 

Zilveren Kruis is op de hoogte van het onderzoek dat in 2016 door het College ter Beoordeling van Geneesmiddelen (CBG) is uitgevoerd ten aanzien van de generieke salbutamol-aerosol van Sandoz. Zie https://www.cbg-meb.nl/actueel/nieuws/2016/09/26/onderzoek-afgerond-salbutamol-inhalator-sandoz-mag-.... Alles afwegende kwam het CBG tot de conclusie dat de salbutamol-inhalator van Sandoz op de markt mag blijven en voldoet aan alle eisen. Wij conformeren ons daaraan binnen ons geneesmiddelenbeleid. Mocht er nieuwe, formele informatie rondom dit aërosol beschikbaar komen, dan zullen wij ons standpunt en onze daaruit voortvloeiende handelswijze opnieuw bepalen. Het Pharmaceutisch Weekblad (het vakblad van de Nederlandse apotheker) heeft destijds trouwens ook nog een artikeltje gewijd aan de veronderstelde problematiek: https://www.knmp.nl/nieuws/salbutamol-inhalator-sandoz-mag-op-de-markt-blijven

Je bent natuurlijk vrij om via de community opzoek te gaan naar mensen in dezelfde situatie Mark. 

Vind je het leuk om berichten te lezen maar wil je graag meer? Als je lid wordt kun je optimaal gebruik maken van de community.