Medicijnen mee voor een jaar per fiets reizen in het buitenland

Starter

Ik ga binnenkort een jaar op reis op de fiets. Mijn vraag is: hoe regel ik het dat ik mijn medicijn voor deze hele periode mee krijg? Ik kon wel vinden dat er medicijnen opgestuurd kunnen worden, ik weet echter nog niet wanneer ik waar precies ben, dat is nu net de moeilijkheid. En vandaar dat ik mijn medicijn graag voor de hele periode in een keer wil meenemen. Ik heb een gesprek gehad met mijn apotheker en hij verzekerde me dat het geen enkel probleem zou moeten zijn, mits er toestemming is van Zilveren Kruis. Nu schijnt er een speciaal aanvraagformulier voor dit soort gevallen te zijn? Ik heb gezocht op 'vakantieformulier' en op 'machtiging' maar daar kom ik niet verder mee. Ik kan zo'n formulier nergens vinden, heeft iemand een tip of idee? Het gaat dus echt om het meenemen van een medicijn voor een periode langer dan 6 maanden. Alvast bedankt!

Medicijnen mee voor een jaar per fiets reizen in het buitenland

4 ANTWOORDEN

Re: Medicijnen mee voor een jaar per fiets reizen in het buitenland

Fanatiekeling

In de bijlage staat de regel voor de machtiging. Dit is de taak van de apotheker. 

Groet, Feina.

Community Manager

Hoi @ClaudiaH,

Wat een leuk vooruitzicht. Heb je er lang voor getraind? Ik kan me voorstellen dat het best intensief is om een heel jaar lang te fietsen. Wat @Feina aangeeft klopt. De apotheker kan bij ons toestemming vragen voor het verstrekken van medicijnen voor een langere termijn dan 6 maanden. Als het om slaapmiddelen of angstremmende medicijnen gaat wordt er alleen nooit toestemming gegeven. Vanaf volgend jaar vervalt de maximale verstrekkingsduur van 3 maanden en hoeft er dus geen toestemming gevraagd te worden door de apotheker. Handig om te weten als je reis pas volgend jaar begint. 

De apotheker weet als het goed is zelf hoe de toestemming bij ons aangevraagd kan worden en kan anders op onze website kijken: zk.nl/zorgaanbieders
Veel plezier op je fietstocht!

Starter

Goedenavond,

hartelijk dank voor de snelle en duidelijke reactie. Ik ga inderdaad pas (of al) volgend jaar in maart, dus dat komt allemaal goed.

Vriendelijke groet,

Claudia

Community Manager

@ClaudiaH Graag gedaan, en als je voor die tijd nog vragen hebt over zorg in het buitenland, of je verzekering, dan hoor ik het graag.