Dit topic is gesloten. Dat betekent dat je hieronder niet meer kunt reageren.
Wil je over dit onderwerp in gesprek? Open dan een nieuw topic.

Medicijnen keuze bij IDEA Apotheek

Bewerkt 
Nieuwkomer

Hoi,

Mijn apotheek heeft een IDEA contract met Zilveren Kruis. Toch wordt ik in mijn medicijn keuze beperkt. De apotheek geeft aan dat het merk medicijn bepaald wordt door de zorgverzekeraar.

Ik krijg geen duidelijkheid wie nu welke keuze maakt. Echter wordt ik als klant van beide partijen niet betrokken in de keuze, terwijl ik als klant natuurlijk wel de afnemende partij ben. Wie kan ik aanspreken op het maken van verkeerde keuze's.

Als klant prefereer ik de een groot verpakking. Als ik nu 270 pillen bestel zit het verpakt in 3 doosjes, 6 strips, 15 pillen per strip.
Eerder ontving ik gewoon 270 pillen in 1 potje. Veel makkelijker in gebruik en tevens minder afval. In het apotheek systeem is dit bovendien de goedkoopste optie!! Echter nu heeft iemand besloten dat ik van een ander merk strips moet afnemen. Waarom? Ik als klant heb hier niet om gevraagd.

Graag antwoord wie deze keuze nu maakt en dus wie ik kan wijze op deze duurdere en klantonvriendelijke oplossing. Ik wil dit terugdraaien!

Meer onderwerpen bekijken die zijn gelabeld met:

Medicijnen keuze bij IDEA Apotheek

OPGELOST
6 ANTWOORDEN

Re: Medicijnen keuze bij IDEA Apotheek

Fanatiekeling
Als verzekerde van Achmea heb je alleen de keus tussen apotheken met IDEA contract of apotheken met een preferentiebeleid-contract. De IDEA apotheek mag, voor zover ik weet, afleveren wat hij zelf wil: dit wordt niet voorgeschreven. Hierop koopt de apotheek in. Als je toch een ander middel wil, dan krijg je dit niet vergoed. ( tenzij de apotheek hierin toestemt).
Zie het Achmea farmaceutisch regelement.
Ik hoop dat ZK hier ook op wil regaeren, om nog eens duidelijk uit te leggen , welke soort contracten er zijn en wat dit betekent voor de verzekerde.

Fanatiekeling
Aanvulling op bovenstaande reactie.
Link naar farmaceutisch reglement 2014: http://www.zilverenkruis.nl/consumenten/Downloadlijst/Voorwaarden%20en%20vergoedingenoverzichten/Reg...

De betreffende polisvoorwaarde, waarin wordt bepaald dat u €0 krijgt vergoed, als u toch iets anders wil dan de apotheker heeft bedacht: zie afbeelding. Zie 3.3.b
U heeft geen alternatieve mogelijkheden. Kijk ook ook www.medicijnkosten.nl voor de prijsvergelijking tussen het vorige en het huidige middel. d93482c5-33c0-45d4-a3c9-929ac7a12b98.jpg

Fanatiekeling
Er is nog een andere mogelijkheid: informeren bij een andere IDEA apotheek, wat er door hen wordt afgeleverd. Aangezien de keuze aan de apotheek is, kan dit per apotheek verschillen.

Nog een andere mogelijkheid: de eigen of een andere apotheker overreden om toch het door u gewenste middel te leveren. De apotheek heeft namelijk ook een behandelingsovereenkomst met u, en moet goede zorg leveren. Als u kunt duidelijk maken waarom u deze nieuwe pillen heel vervelend vindt ( en de reden zal toch wel een beetje de medische kant moeten uitgaan), wil hij u misschien wel de andere leveren. U moet dus nooit bij een apotheek zelf betalen, want u krijgt van ZK vervolgens €0 vergoed ( zoals in 3.3.b staat).

Bewerkt 
Medewerker

Hoi Elnphaa, dat is een goede vraag die je stelt! Het geneesmiddelenbeleid kan best ingewikkeld zijn.

Een apotheker met een IDEA-contract kan inderdaad zelf bepalen welk merk medicijn hij inkoopt. Het klopt dat een ander middel dan wat de apotheker voorschrijft niet vergoed wordt. Tenzij er een medische noodzaak voor is. Dat is bijvoorbeeld het geval als je allergisch bent voor een van de hulpstoffen in het medicijn. Op onze website is meer te lezen over het geneesmiddelenbeleid.

Vinden jullie het zo wat duidelijker?

Vriendelijke groet, Carina

Fanatiekeling
1.Ik zou graag willen weten of apotheekketens ( zoals mediq) allemaal hetzelfde inkopen.
2. Het zou ook handig zijn om meer uitleg over het IDEA contract te krijgen: wat houdt dit voor de apotheker in?
3. Ik dacht dat er zorgplicht gold voor de apotheek, dus dat de apotheek zich bij de aflevering zich er niet van af kan maken met de opmerking " dit heb ik ingekocht en daar moet u het mee doen". Een apotheek moet toch zorgen dat de patient een middel veilig en verantwoord kan gebruiken? Als er redenen zijn , waaronder gebruiksgemak, die goed gebruik tegenwerken, dan moet de apotheek op basis van zijn zorgplicht volgens mij toch een ander middel leveren.

Bewerkt 
Community Manager

Beste Elze,

Om je vraag te beantwoorden ga ik navraag doen bij de afdeling zorginkoop.
Op de website Achmeazorg staat meer informatie over de IDEA contracten.

Ik kom er op terug.