Medicijn in een ander “jasje”wel 200% duurder

Voorbijganger

Goedemiddag,

voor mij een vreemde situatie waarin iedereen mijn reactie berijpt maar ik er niet achter kom ofdat dit nu zomaar wel of niet kan en wie die bepaald.

ik gebruik al jaren hetzelfde medicijn waarbij ik ongeveer 10,70 voor eigen rekening krijg.

Deze keer kreeg ik het medicijn in een andere verpakking (nieuwe fabrikant) verder met dezelfde wekzame stof dus prima ik heb deze meegenomen.

Nu het doosje bijna leeg is valt de rekening ervan binnen.... geen 10,70 maar wel 30 euro.

dit verschil vind ik wel heel erg groot en zeker als je hier niet van op de hoogte bent.

het oude medicijn kan ik overigens wel nog bestellen bij mijn apotheek (word mij achetraf verteld) en als ik deze dan direct betaal aan de balie dan ben ik wel weer zo rond het oude bedrag kwijt. Daar heb ik nu natuurlijk niets aan want de rekening word is bij mij afgeschreven en er valt blijkbaar niets aan te doen.

Vreemd want nu praten we over 20 euro maar waarom zou dit niet kunnen bij een medicijn wat normaal 100 euro is en dan 200 euro word.

Ik zelf ben van mening dat de apotheek dit had moeten vermelden zodat ik een keuze hier in had.

deze geeft mij als antwoord dat zij ook niet alle prijzen zien en dat het gewoon een keer pech is.

Dit wilde ik even kwijt.....

Medicijn in een ander “jasje”wel 200% duurder

12 ANTWOORDEN

Re: Medicijn in een ander “jasje”wel 200% duurder

Fanatiekeling

Hallo @JC,

Als mij dit overkwam zou ik me ook ergeren. Maar kennelijk is dit wel de dagelijkse praktijk. Ik vind zo'n houding echter laks en ongeinteresseerd. U bent wel hun klant! 

Ik vind het een idee om dit aan te kaarten bij de klachtenbemiddelaar van de apothekers. U kunt daarmee misschien bewerkstelligen dat hier vanuit hun beroepsorganisatie toch aandacht aan gegeven wordt. 

Dit heeft natuurlijk alles te maken met het Eigen Risico: als je nog niet het maximum berekt hebt, wil je zuinig zijn. Aangezien het Eigen Risico nu eenmaal bestaat, zouden ook de zorgverleners daar rekening mee moeten houden.

Groet, Feina.

Vaste bezoeker

Nieuwkomer, u bent niet toevallig aanvullend verzekerd? Dan krijg je tot een bepaald bedrag eigen bijdragen bij medicijnen vergoed, de apotheek weet dit niet, dus die laat u betalen.

Fanatiekeling

" Eigen Bijdrage" is iets anders dan " Eigen Risico". Een Eigen Bijdrage betaal je rechtstreeks aan de apotheek als de prijs hoger is dan een door de overheid vastgesteld maximum. 

Daarentegen betaal je het Eigen Risico aan de zorgverzekeraar, tot het maximum van €385  ( of €885 in geval van een Vrijwillig Eigen Risico), voor alle genoten medische basiszorg ( behalve voor huisarts en verloskundige).

De Aanvullende Verzekering vergoedt alleen de Eigen Bijdrage.

Groet, Feina.

Vaste bezoeker

Feina, TS heeft toch een eigen bijdrage?

Voorbijganger

Ik zelf vind dat de apotheek dit mij had moeten melden. 

Twee maal zo duur daar moet je een keuze in hebben......

ik kan er ook nog steeds niet overuit dat dit zomaar mag.

ik ben gewend aan een medicijn en weet daar de kosten van en tenslotte veranderen hun het,prima maar ik vraag daar niet om. 

Het komt er gewoon op neer dat ik daardoor de “sjaak” ben en gewoon mag betalen.

Fanatiekeling

TS gebruikt idd het woord " eigen bijdrage". Ik ging ervan uit dat hij daarmee eigenlijk " Eigen Risico" bedoelde.( en daarmee een veel voorkomende fout maakte).  Maar gezien de tekst " Voor eigen rekening" , heb jij, @cloris gelijk en bedoelt TS daadwerkelijk de Eigen Bijdrage.  PS @cloris: maar TS schrijft ook " nu het doosje bijna leeg is, valt de rekening op de mat". Dat houdt in dat het toch om het Eigen Risico gaat, aangezien de Eigen Bijdrage volgens mij contant betaald wordt.

PS als het dus inderdaad om de Eigen Bijdrage ( te betalen in de apotheek) gaat, dan is dit Eigen-Bijdrage-bedrag te vinden op de website www.medicijnkosten.nl. Eigenlijk had @JC  dus al in de apotheek het medicijn moeten weigeren, aangezien hij toen al had kunnen concluderen dat het duurder geworden was.

PS @JC,graag uitsluitsel:is het de Eigen Bijdrage of het Eigen Risico?

PS Ik ben persoonlijk van mening dat het digitaal doorsturen van recepten van huisarts naar apotheek hierbij ook een rol speelt. De patient heeft van tevoren geen zicht meer op het medicijn dat verstrekt wordt. Ook is er met de apotheek geen overleg, want de patient komt he enkel afhalen.

Groet, Feina.

Voorbijganger

Het gaat inderdaad om het eigen risico.

daarom zie je dit pas achteraf.

waarom zou ik een medicijn weigeren.....

ik heb ze nodig en een andere verpakking is voor mij geen reden om ze niet te nemen. 

In de supermarkt veranderd de verpakking ook weleens......

alleen zie ik dan de prijs zelf gelijk.....maar kom op 20 euro meer.....

Voormalig medewerker Zilveren Kruis

Beste JC, dankjewel voor het delen van jouw verbazing, en Feina bedankt voor de goede antwoorden.

Ik kan me goed voorstellen dat je hier van op de hoogte gebracht had willen worden. Zoals je het omschrijft is de apotheek echt overgestapt op een ander merk van hetzelfde medicijn ( Aangezien de apotheek het oude merk nog wel zou kunnen leveren heeft het niet met problemen met levering te maken ). De reden voor zo'n overstap heeft vrijwel altijd met kosten te maken. Heeft de apotheek een 'preferentiecontract' dan bepalen wij dat de apotheek een ander merk moet leveren. Heeft de apotheek een IDEA contract dan mag de apotheek zelf bepalen welk merk het levert. ( hier vind je meer informatie over ons geneesmiddelenbeleid: 

https://www.zilverenkruis.nl/Consumenten/vergoedingen/Paginas/Geneesmiddelenbeleid-Achmea-Zorg.aspx ) In onze zorgzoeker kan je zien wat voor contract jouw apotheek heeft: https://zorgzoeker.zilverenkruis.nl/  

Normaal gesproken zal de prijs van een medicijn dus juist lager uitkomen wanneer er van merk gewisseld wordt. Incidenteel zou dit anders kunnen uitvallen voor een specifiek medicijn. Heeft jouw apotheek aangegeven waarom het van merk is veranderd, en waarom jouw medicijn duurder is geworden? 

Als ik het goed begrijp dan wil de apotheek het oude, goedkopere, merk  nog wel leveren, maar dan zou je bij de apotheek moeten betalen? Ook dit bevestigt dat de apotheek definitief op een ander merk is overgestapt. Hier zou je voor kunnen kiezen. Nadeel hiervan is echter wel dat medicijnen die je zelf betaalt bij de apotheek, ook niet op het eigen risico worden ingehouden. 

Groetjes, Wim 

Fanatiekeling

@JC, kun je het medicijn doorgeven? Dan kunnen we de prijs nakijken op www.medicijnkosten.nl. Tevens staan daar ook de andere merken en prijzen. 

Een andere oorzaak van de hogere kosten is mogelijk dat de apotheek een hogere opslag dan gebruikelijk heeft berekend. 

En... een medicijn dat duurder wordt tgv een preferentiecontract is echt vreemd. Dat kun je wellicht voorleggen aan de Nederlandse Zorg Autoriteit, want dat is niet echt de bedoeling. Het heeft de schijn dat de zorgverzekeraar een lage prijs betaalt, maar de verzekerden een hogere prijs. Dat is niet toegestaan. 

Ook een gesprek met de apotheker, je hebt tenslotte vooral een conflict met de apotheek, zou verhelderend kunnen zijn. Houd ons aub op de hoogte!

Groet, Feina.

Geregelde bezoeker

Je wordt er tegenwoordig toch helemaa knettergek van, het hele medicijnen gebeuren is knettergek geworden, wordt tijd dat de bezem er dooorheen gaat, en dan had ik geen pech gehad maar de apotheker pech gehad, want ik zou hier echt niet mee akkoord gaan, dan betalen hun het verschil maar terug, ja, ik ben niet zo makkelijk.

Voorbijganger

Ik ben over het algemeen vrij makkelijk maar vind deze situatie toch echt onterrecht en vaak sta je daarin gewoon machteloos. 

Overstappen naar een andere apotheek dat kan maar daar heb ik hun niet mee....

wel mijzelf omdat deze dan verderweg zit.

ik heb in inmiddels een email gestuurd naar de nationale autoriteiten zorgwet (bedankt voor de tip!) met uitleg van de betreffende situatie.

hoop dat ik hier wat wijzer van word want het zit mij echt niet lekker.

kan het niet uitstaan! 

Webcare

Goedemiddag JC,

Ik kan me de ergernis goed voorstellen. Dat zou ik ook hebben. Heb je jouw medicijn al opgezocht op www.medicijnkosten.nl? Je vindt daar een indicatie van de prijs van het medicijn. Het zou me verbazen als de apotheek jou plots een duurder medicijn met dezelfde werking levert. Ben je er toevallig al achter waarom de apotheker in dit geval van merk is gewisseld?

De eerste keer dat een variant of nieuw medicijn wordt geleverd, mag een apotheek extra kosten rekenen. Dit doen zij dan ook. Mocht je dus hetzelfde medicijn opnieuw krijgen, zullen de kosten lager uitvallen. Ik verwacht hier overigens niet dat het onder de eerdere prijs van € 10,70 zal vallen. In dit geval is het een behoorlijk verschil, vandaar ook mijn verbazing.

De ene apotheek bepaalt overigens zelf welk merk medicijn zij verschaffen (dat heet IDEA), de andere apotheek verstrekt het merk dat wij als zorgverzekeraar aanwijzen (preferentie). Als je wil weten hoe dit bij jouw apotheek zit, zoek dan jouw apotheker even op in de Zorgzoeker.

Groeten, Michiel

Wil jij ook een leuke persoonlijke handtekening? Dit kun je gemakkelijk doen via de instellingen van jouw profiel.