Kwitantie (nota) kan niet worden afgedrukt bij apotheek

Nieuwkomer

Hoi! 

Ik wilde eigenlijk bellen maar daar werd constant bij aangegeven dat de wachttijden mega lang zijn etc. etc. Dus dan maar zo.

Ik ben vandaag langs mijn apotheek te gaan on de kwitanties (nota's) van afgelopen jaar te halen. Ik kwam er toen achter dat mijn laatste declaratie bij jullie in april 2014 was. Ik was tot 1 januari 2015 verzekerd bij jullie, dus ik vroeg de apotheker of zij de rest van mijn declaraties uit 2014 ook kon afdrukken zodat ik deze in kon dienen bij jullie (en die uit 2015 om deze in te dienen bij Nedasco waar ik afgelopen jaar op was overgestapt). Zij kon echter alleen tot maart 2015 afdrukken, en alles ervoor niet omdat ze toen overgestapt zijn op een nieuw computerprogramma. Wel kon ze een overzicht afdrukken van mijn recepthistorie. Hierop staat vermeld: datum, naam (van product/dienst), dosering, eventuele bijsluiter informatie, vervaldatum en bedrag. 

Mijn vraag is nu, is dit voldoende informatie om de medicijnen vanaf april tot en met december 2014 vergoedt te krijgen? En zo niet, is er een andere oplossing om mijn vergoeding niet mis te lopen?

Alvast bedankt!

Lisa

• Medicijnen

Kwitantie (nota) kan niet worden afgedrukt bij apotheek

2 ANTWOORDEN

Re: Kwitantie (nota) kan niet worden afgedrukt bij apotheek

Fanatiekeling

Maar waarom wil je zelf de rekening opsturen naar Zilveren Kruis? Heeft de apotheek dat niet gedaan? Was deze apotheek niet gecontracteerd? 

Je moet ervan uitgaan dat een gecontracteerde apotheek de rekeningen rechtstreeks bij Zilveren Kruis heeft ingediend.

Groet, Feina.

Re: Kwitantie (nota) kan niet worden afgedrukt bij apotheek

Medewerker

Hallo @lisa26991,

allereerst van harte welkom op de community! Wel jammer dat de aanleiding niet zo fijn is. Excuses daarvoor!

De vraag die @Feina stelt is een hele goede. Gecontracteerde zorgverleners dienen hun nota's rechtstreeks te declareren. Wanneer dit niet het geval is kunnen er een aantal redenen voor zijn:

1. De apotheek is niet gecontracteerd.

2. Het gaat om anticonceptiva. In sommige gevallen declareert de apotheek niet rechtstreeks maar zal de nota aan jou geven. Dit kan gebeuren omdat de vergoeding vanaf 21 jaar uit de aanvullende verzekering komt.

3. Het gaat om een eigen bijdrage. Sommige middelen mogen maar tot een bepaald bedrag vergoed worden. Het restant heet eigen bijdrage. Omdat de apotheek deze eigen bijdrage niet rechtstreeks kan declareren geven ze de nota mee. 

Helaas mogen we in alle bovengenoemde gevallen alleen een originele nota vergoeden. Ook wij krijgen hier namelijk controles op. Hierdoor is een recepthistorie helaas niet voldoende. Het antwoord van de apotheek verwonderd me wel een beetje. Naar mijn weten hebben zij ook een bewaarplicht van nota's die ze versturen of afgeven. 

Het enige advies wat ik je nu dus kan geven is om de vraag nogmaals aan de apotheek te stellen. Zij zouden ergens een originele factuur moeten hebben.