Dit topic is gesloten. Dat betekent dat je hieronder niet meer kunt reageren.
Wil je over dit onderwerp in gesprek? Open dan een nieuw topic.

Kunnen te veel verstrekte medicijnen geretourneerd voor hergebruik

Bewerkt 
Nieuwkomer

Onlangs heb ik bij de kaakchirurg een kies laten trekken ter voorbereiding op het plaatsen van een implantaat. Ik kreeg vervolgens een recept mee, dus bij de apotheek 20 sachets Ibuprofen en 6 tabletten Amoxicilline opgehaald. Van dit hele pakket heb ik slecht 1 sachet Ibuprofen gebruikt.

Dit geeft mij een dubbel gevoel. Aan de ene kant ben ik blij dat ik genoeg medicijnen meegekregen heb, zodat ik bij een eventuele ontsteking of veel pijn direct met behandeling zou kunnen beginnen. Aan de andere kant vind ik het jammer dat ik te veel medicijnen heb meegekregen. Ze blijven ongebruikt en zouden nog prima door een andere client gebruikt kunnen worden.

Ik neem aan dat een dergelijke "overmedicatie" zeer vaak voorkomt en dus de totale zorgkosten eigenlijk onnodig verhoogt. Is er ooit over nagedacht om een soort retoursysteem voor dergelijke ongebruikte medicijnen op te zetten. Dit is vanuit duurzaamheidsoogpunt aantrekkelijk (wat geproduceerd is, wordt t.z.t. ook geconsumeerd, dus minder afval), het kan de totale zorgkosten verlagen (afhankelijk van de kosten van opstarten en in stand houden van het retoursysteem) en dus de totale op te brengen zorgpremie ook kunnen verlagen. Of kleven hier juridische, bedrijfseconomische en/of medische bezwaren aan?

Meer onderwerpen bekijken die zijn gelabeld met:

Kunnen te veel verstrekte medicijnen geretourneerd voor hergebruik

OPGELOST
3 ANTWOORDEN

Re: Kunnen te veel verstrekte medicijnen geretourneerd voor hergebruik

Bewerkt 
Webcare

Hallo M.A.
Welkom op ons forum
Terecht dat jij je afvraagt hoe het anders kan.
De apotheek bepaalt wat een gemiddeld gebruik is, rekeninghoudend met complicaties.
Goed dat jij daar niet eens aan toegekomen bent.

Volgens strenge regels kunnen geneesmiddelen nooit retour.
Niet iedereen bewaart geneesmiddelen op de juiste manier.

Je moet denken aan temperatuur, hygiëne en veiligheidseisen.

Vind je het leuk om berichten te lezen maar wil je graag meer? Als je lid wordt kun je optimaal gebruik maken van de community.

Fanatiekeling
Beste M.A., u heeft gelijk maar ik vind het toch wel een veilig gevoel dat er geen kans is om medicijnen mee te krijgen die al bij iemand anders thuis zijn geweest. Ik vind dat dit wel mogelijk zou moeten zijn als de medicijnen in een ongeopende verpakking zouden zitten.

Echter de prijs van de medicijnen is slechts een paar dubbeltjes. Daardoor is het de moeite niet om het terug te nemen. Kijk maar eens op www.medicijnkosten.nl . Daar kunt u de "kale " prijs van de geneesmiddelen vinden. Ik vermoed dat uw antibioticum slechts 15 cent per pil kost. De overige kosten zijn de aleverkosten van de apotheek: de eerste keer dat u een bepaald geneesmiddel in een jaar krijgt betaalt u twee keer de receptregeltoeslag ( twee keer ca. ?6) en volgende keren een keer. Dus uw tabletten hebben waarschijnlijk ca. ?13.50 gekost, maar dit is slechts ?1,50 voor het medicijn en de rest zijn de verdiensten van de apotheek. 

Bij hele dure medicijnen is het natuurlijk een ander verhaal. Bij medicijnen die meer dan ?100 per doosje kosten zou wel de mogelijkheid moeten bestaan om binnen enkele dagen het medicijn terug te geven in een gesealde, ongeopende verpakking. 
Ik raad u aan om deze medicijnen, zowel de pijnstiller als het antibioticum, goed te bewaren. U kunt ze waarschijnlijk zelf goed gebruiken als u nog eens iets heeft. 

Webcare
Hallo M.A en Elze30
Wat toevallig, ik lees dit weekend een artikel over deze vraag.
In het artikel "Apothekers en huisartsen willen stop medicijnverspilling"
http://www.nu.nl/gezondheid/3408020/apothekers-en-artsen-willen-stop-medicijnverspilling.html
Ik wil jullie laten zien dat dit dus ook onder de zorgverleners leeft!

Vind je het leuk om berichten te lezen maar wil je graag meer? Als je lid wordt kun je optimaal gebruik maken van de community.