Krijg ik een spiraal vergoed?

Starter

Ik wil een anticonceptiespiraal opzetten, ik wil gewoon weten wat voor mand ik moet betalen

Krijg ik een spiraal vergoed?

8 ANTWOORDEN 8

Re: Krijg ik een spiraal vergoed?

Voormalig medewerker Zilveren Kruis

Welkom op de community @Karolina20.

Je had jouw vraag geplaatst onder 'Stel jezelf voor'. Omdat jouw vraag gaat over een vergoeding, heb ik er een apart topic van gemaakt. We komen zo snel mogelijk op jouw vraag terug!

Webcare

Goedemorgen Karolina,

Anticonceptie tot 21 jaar word vergoed uit de basisverzekering. Vanaf 18 jaar betaat je eigen risico. Je hebt wel een recept nodig en hiermee kun je naar de apotheek. Als je een spiraal laat plaatsen door een gynaecoloog, heb je een verwijzing nodig van de huisarts. De gynaecoloog regelt dan zelf het spiraaltje.

https://www.zilverenkruis.nl/consumenten/vergoedingen/2018/Paginas/Anticonceptiva-tot-21-jaar.aspx

Vanaf 21 jaar vergoeden wij een spiraal uit onze aanvullende verzekeringen 1 t/m 4 sterren.  Met het recept kun je de spiraal halen bij een gecontracteerde apotheek. Als de huisarts deze plaatst wordt er geen eigen risico verrekend. Laat je de spiraal plaatsen door een gynaecoloog wordt wel eerst het eigen risico verrekend.

https://www.zilverenkruis.nl/consumenten/vergoedingen/2018/Paginas/Anticonceptiva-vanaf-21-jaar.aspx

De premies vind je op onze website. Voor het jaar 2019 maken wij deze uiterlijk 12 november 2018 bekend.

https://secure.zilverenkruis.nl/PremieBerekenen/

Is mijn uitleg duidelijk voor je?

Groeten,

Mouniim

Fanatiekeling

@Mouniim, is mijn conclusie juist dat deze voorwaarden ongunstig zijn voor 18-21 jarigen die hun eigen risico niet verbruiken? De kosten bij de apotheek zijn ca. €150, en dat moet dus via het eigen risico zelf betaald worden.

Immers:van 18 tot 21 jaar geen vergoeding uit de AV, maar alleen uit de basisverzekering, maar dit kost eigen risico. 

Dit is niet bepaald een stimulans om een spiraaltje te nemen in deze leeftijdsgroep.

Groet, Feina.
Highlighted

Webcare

@Feina Eens! Dit specifieke voorbeeld is daarom ook vaak moeilijk uit te leggen. 18 tot 21-jarigen betalen ervoor omdat het in de basisverzekering zit (dus eigen risico). Het is ook nog eens een leeftijdscategorie, die vaak het eigen risico niet volledig verbruikt en daardoor juist vaak betaalt voor anticonceptie.

Zoals je weet is eigen risico op vergoedingen uit de aanvullende verzekering niet van toepassing en daardoor voor de verzekerde vanaf 21 jaar (met aanvullende verzekering) vaak gratis. 

Michiel

Wil jij ook een leuke persoonlijke handtekening? Dit kun je gemakkelijk doen via de instellingen van jouw profiel.

Lid verzekerdenraad

spiraaltje werkt over het algemeen 5 jaar, dus als je voor 18 jaar laat plaatsen, dan is de periode van 18 tot 21 jaar ook gedekt.
maar hoeveel dames in die leeftijdscategorie zullen voor een spiraaltje gaan?

Starter
Hallo ik ben 30 jaar oud en ik wilde het opzetten van een dergelijk voorbehoedsmiddel spiralen wil gewoon om erachter te komen wat zijn de kosten en of ik kan rekenen op de terugkeer

Lid verzekerdenraad
Hoi @Karolina20,

Duidelijk, als je dus een aanvullende verzekering hebt en je laat het spiraaltje plaatsen door je huisarts, dan worden alle kosten vergoed, laat je het een gynaecoloog doen, dan kost het je je eigen risico max €385

Groet mike

Webcare
Webcare

Hallo @Karolina20, wat @diadino24 zegt klopt (dankjewel Mike!).
Als het nog niet duidelijk is, wil je dan een privébericht sturen naar mij? Dat doe je door op mijn naam te klikken, en dan op het roze/paarse knopje 'Een bericht verzenden' te drukken.
Groet, Kim

Vind je het leuk om berichten te lezen maar wil je graag meer? Als je lid wordt kun je optimaal gebruik maken van de community.